Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

catheteren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik kom nooit in een café maar kom wel op plaatsen waar katheteriseren niet echt heel makkelijk is qua hygiëne.

Als we onderweg zijn met de caravan bv. Dan ben je afhankelijk van een wegrestaurant en de toiletten daar zijn niet altijd even schoon. Je kunt ook onmogelijk met goed gewassen handen in de toiletruimte komen zonder iets aan te moeten raken (toiletdeur, slot ed).

Ik heb daarom altijd een zakje bij me met een paar paar plastic wegwerp handschoenen, een paar katheters, vochtig doekjes (zonder alcohol en toegevoegde luchtjes).

Ik katheteriseer dan met plastic handschoenen aan die ik pas aantrek als ik in de toiletruimte ben. Na het katheteriseren katheter, gebruikte doekjes en handschoenen in de afvalbak.

Tenslotte in de ruimte waar de wasbakken zijn de handen wassen.

Het is soms een heel gedoe maar ik heb er intussen toch wel de nodige handigheid in gekregen maar eerlijk is eerlijk thuis is het een vast ritueel geworden met alle hulpmiddeltjes en benodigdheden zo voor het pakken.

Het weerhoud mij er niet van buitenshuis fijne dingen te ondernemen zo lang dat kan.

Het grote verschil tussen Siuhretsoo en mij is denk ik wel dat ik nog kan staan en lopen. Vanuit een rolstoel katheteriseren is wellicht toch lastiger.
Siuhretsoo

Catheter

Bericht door Siuhretsoo »

Catheter

Wie heeft er ervaring met de overgang van (bv) 4keer per dag catheteren met een losse catheter, en daarna een zg urinezak?
Dus een vaste catheter. Voelt het beter?
Tevens vraag ik mij af hoe de slaap verschilt s'nachts.
Ook moet ik darmspoelen. En zijn er blaasontstekingen?
Wat een vragen he:!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp