Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Griepprik?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klaartje

Griepprik?

Bericht door Klaartje »

Vandaag kreeg ik voor het eerst een oproep voor een griepprik (van de huisarts) omdat ik volgens de begeleidende brief in aanmerking kom voor een griepprik volgens de landelijke richtlijnen.
Heeft iemand ervaring met griepprik in combinatie met Gilenya? Doen of niet doen?

En waarom heb ik voorheen nooit een oproep gehad? Ik gebruikte weliswaar andere medicatie (vorig jaar bijv Copaxone), is deze landelijke richtlijn niet bij alle MS medicatie hetzelfde?

Ik hoor het graag!
nathalie1985

Bericht door nathalie1985 »

Ik krijg de griepprik al jaren omdat ik ook hartpatient ben vanaf mijn geboorte. Ik weet pas 1 dag dat ik hoogstwaarschijnlijk ms heb dus daar heb ik verder geen ervaring mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ikzelf heb de griepprik nog nooit gehaald. Ik gebruik tevens Gilenya, maar dat is niet mijn reden om hem niet te nemen. Ik heb in mijn leven 1x griep gehad, en zie dus geen enkele reden om mezelf daartegen te beschermen. Wellicht denk ik daar anders over als ik opnieuw geveld wordt door de griep en mijn MS opspeelt. ;)

In het online spreekuur staat momenteel een vraag open voor de neuroloog over de griepprik. Wellicht kun je dat topic ook nog even in de gaten houden!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik haal hem wel. Elk virus knalt er sinds de ms 3x zo hard in. Ook gebruik ik tecfidera en ik ben sindsdien echt vatbaarder voor virussen.

Als je wat verder gevorderd bent, kan de koorts ook nare effecten hebben. Ik ken iemand die compleet verlamd in het ziekenhuis kwam te liggen.

Verder moet iedereen het voor zichzelf bepalen uiteraard.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik haal hem nu elk jaar trouw. De eerste jaren dat ik ms had niet, omdat ik het belang er niet zo van inzag. Want hoe slecht kon koorts nou voor me zijn? :ogen:

Maar sinds ik een jaar of tien, twaalf geleden een doodsimpele oorontsteking had waar ik dus flinke koorts van kreeg, weet ik welke gevolgen koorts op mijn lichaam en geest hebben.
Ik was toen totaal van het padje, wist van voor niet meer hoe ik van achter heette, kon niet meer voor mezelf zorgen, zelfs geen lepel meer optillen om pap te eten, laat staan lopen of nog ingewikkelder handelingen.... en dat alleen omdat ik koorts had.

De koorts was na een week of twee weer over, het herstellen van die pseudo-schub heeft me (te) lang gekost.
Het duurde nagenoeg een jaar voor ik weer op bijna hetzelfde fysieke niveau was als van voor die oorontsteking. :hmmm:

Dus als ik ook maar énigszins kan voorkomen dat ik koorts krijg, doe ik dat dat dus. Koste wat kost.

En verder moet iedereen het volledig zelf weten of ze die vaccinatie halen of niet. :)
Klick

Bericht door Klick »

ik krijg een oproep sinds ik astma heb, ook met ms hoor je een oproep te krijgen ieder jr.

ik ga hem ieder jaar halen..

En ja koorts knalt er hier ook aardig hard in. Dus ieder risico zo klein mogelijk houden.

Er blijven altijd voordelen en nadelen. Voor beide kanten valt wat te zeggen.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik ben vorige week op controle geweest bij mijn neuroloog. Ik heb hem deze vraag ook voorgelegd.
Omdat ik de afgelopen jaren geen griep heb gehad, hoef ik wat hem betreft de griepprik niet te halen.
Helaas beschermt de griepprik ook niet tegen alle varianten.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

"Ik heb nooit griep" is een van de foute redenen om geen griepprik te halen. De kans dat je griep krijgt is natuurlijk niet 100%, maar veel lager. ( 51 op de 100.000 mensen bij een epidemie ) Dat is dus minder dan 0,1 %. De meeste mensen zullen de afgelopen 20 jaar geen griep gehad hebben.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

[QUOTE=knutselsmurf;1094092]"Ik heb nooit griep" is een van de foute redenen om geen griepprik te halen. De kans dat je griep krijgt is natuurlijk niet 100%, maar veel lager. ( 51 op de 100.000 mensen bij een epidemie ) Dat is dus minder dan 0,1 %. De meeste mensen zullen de afgelopen 20 jaar geen griep gehad hebben.[/QUOTE]

Op de site degrotegriepmeting.nl lees ik dat 5 tot 15 % van de mensen per jaar de griep krijgt.
Dat is een heel ander cijfer.
Sharon

Bericht door Sharon »

Ik heb jaren terug de griepprik gehaald. Dat jaar was ik (toevallig) meermaals ziek. Vanaf dat moment heb ik de griepprik niet meer gehaald. Gelukkig ook geen griep meer gehad.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp