Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Schub en misselijk?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Doppie

Schub en misselijk?

Bericht door Doppie »

Hoi allemaal,

Om te beginnen, ik ben redelijk nieuw op dit forum. Heb wel al veel gelezen.

Loop inmiddels al zo'n 11 jaar ziekenhuis in en uit. Maar in december 2015 heb ik de diagnose RRMS gekregen. Heb een periode Copaxone gebruikt en ben dit jaar begonnen met Aubagio.

Heb helaas moeten stoppen met allebei, omdat ik er of allergisch voor was, of er nog zieker van werd.

Ik gebruik nu dus al een aantal maanden helemaal niks. In eerste instantie leek ik me daar beter bij te voelen. Maar nu heb ik sinds eind september weer gevoelsstoornissen in mijn torso en pijn in mijn rechterarm.

Zelf heb ik het gevoel een nieuwe schub te hebben. Mijn neuroloog twijfelt eraan, zij denkt dat het een opleving is van oude klachten, die ook aan dezelfde kant zaten. De gevoelsstoornissen zitten nu alleen op een hele andere plek (inderdaad wel aan dezelfde kant). Weet iemand of het kan, dat een opleving van een oude schub, andere klachten geeft?

Het is nu ook zo dat ik regelmatig vreselijk misselijk ben. Niet alleen als ik teveel doe, maar ook gewoon op rustige dagen. Mijn grootste klacht is altijd al de vermoeidheid geweest, maar nu komt dit er dus bij.

Ik kan er alleen niks over vinden of dit bij een schub kan horen, en om eerlijk te zijn, word ik van mijn neuroloog en msvp niet veel wijzer. Heeft iemand ervaring met misselijkheid tijdens een schub?

Ik vind de begeleiding na mijn diagnose echt heel summier. Weet niet zo goed bij wie ik terecht moet. De msvp reageert niet (of nauwelijks).

Alvast bedankt voor jullie reacties en het lezen van mijn verhaal!
JackyB

Bericht door JackyB »

[url]https://www.nieuwunicum.nl/informatie/9 ... op-afstand[/url]

Hi,

Waar ik veel steun aan heb is MS zorg op afstand van Nieuw Unicum. Online heb je contact met een vaste MS verpleegkundige. Je hebt daar een luisterend oor en krijgt goede adviezen.

Het fijne is ook dat je niet hoeft te reizen. Dat scheelt in de vermoeidheid.

De kosten worden door je zorgverzekering volledig vergoed.

je behoudt je eigen neuroloog en MS verpleegkundige. Maar daar heb je, lees ik, niet al te veel steun aan.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Misselijkheid bij een schub herken ik niet, wèl bij vermoeidheid. Je geeft aan dat vermoeidheid altijd je grootste klacht is geweest, en daar zit dus nu ook nog iets schub-achtigs bij. Het kan goed zijn dat dit even teveel is voor je lijf, en dat daar de misselijkheid vandaan komt.

Als oude laesies opspelen, geven ze vaak bekende klachten. ik heb geen idee of ze ook andere (nieuwe) klachten kunnen geven? Maar het zou voor mij ook niet heel veel uitmaken. Je hebt weer klachten, en of dat nou een oude, opvlammende ontsteking is of een nieuwe, maakt voor mij weinig verschil.

Bij gevoelsstoornissen wordt meestal ook geen kuur gegeven, wegens te weinig resultaat. Neem dus vooral wat extra rust en zorg goed voor je lijf. Sterkte in elk geval!
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Doppie,

volgens mij heb ik 't wel es eerder gehoord, dat misselijkheid bij een schub kan horen.

Hier [url]http://msvn.ziektes.info/contents/multi ... /node/1102[/url] vind ik 't ook:

[quote]
Het evenwicht kan hierbij verstoord zijn, zodat lopen moeilijk wordt en iemand kan vallen. Ook kan iemand misselijk zijn en moeten overgeven.[/quote]

Nu is 't met misselijkheid net als met lage rugpijn en nog wat andere klachten, ze zijn niet héél typerend voor ms. Ook zonder ms zijn er tal van oorzaken voor te bedenken.

Voor nu zou ik je echt aanraden om te zeggen dat je echt méér duidelijkheid nodig hebt van je neuro / msvp. Voor evt. beslissingen rond medicatie kan 't wél van belang zijn om er zeker van te zijn of het nu om nieuwe ontstekingen gaat of niet. Overleg dat, hou je poot stijf! Een MRI met contrast is evt. een manier om erachter te komen, als er iets vanaf hangt, tenminste.

En op wat langere termijn is 't misschien slim om naar een ander ziekenhuis uit te kijken.

Zet 'm op hoor! En sterkte.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik vind het als een nieuwe schub klinken. Nieuwe klachten op een andere plek, dat zou mijn neuro zeker als ms activiteit rapporteren.

Heb je al eens een revalidatietraject gehad? Ik heb daar veel aan gehad in het omgaan met de vermoeidheid en de ms.

Ik ben overigens wel eens misselijk geweest van schub, maar toen was het een soort gevoelsstoornis in mn maag. Heel naar gevoel waardoor ik moeilijk kon eten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp