Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Medicijnen tegen spierspanning?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lilianne

Medicijnen tegen spierspanning?

Bericht door Lilianne »

Ik heb steeds vaker pijn. Vooral in mijn bovenbeen en enkel. Volgens de fysiotherapeut is dit kramp / te hoge spierspanning.
Kramp herken ik ook in mijn tenen. En mijn hele lichaam is sowieso stijf. Vooral 'starten' is een ramp.

Alles is het afgelopen jaar best toegenomen. Ik word ook steeds vaker wakker van / met pijn.

Nu zit ik te dubben. Zal ik de neuroloog vragen om medicijnen of wegen de bijwerkingen niet op tegen de voordelen?
Hebben jullie ervaring of tips?
JackyB

Bericht door JackyB »

Hi Liliane,

Ik heb mij zelf de vraag gesteld of ik met deze pijn / verhoogde spierspanning nog kon functioneren.

Dat was het op een gegeven moment niet meer. Ik kon door de verhoogde spierspanning in beide bovenbenen (alleen de voorzijden) niet meer dan 100 meter lopen.

Door de verhoogde spierspanning werden de afvalstoffen in de spieren niet genoeg afgevoerd wat een verzuring in mijn benen gaf. Het leek net alsof je 6 x achter elkaar de kerktoren had beklommen.

Bedenk dat constante pijn je erg vermoeid en kan uitputten.

Ik gebruik nu een combi van Sirdalud (spierverslapper) , gabapentine (tegen neuropathische pijn) en Amitriptyline ( ook tegen zenuwpijn ).

Door deze medicatie heb ik weer rust gevonden en kan ik gelukkig goed functioneren.

Natuurlijk hebben deze medicijnen bijwerkingen. Ook de bijwerkingen zijn bij iedereen weer anders. Het is uitproberen en kiezen tussen twee kwaden.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik gebruik Baclofen samen met Magnesium, werkt prima bij mij en ik heb geen bijwerkingen.
Harriette66 † 16-07-2018

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

Ik gebruik Amitriptyline 3x 25mg per nacht, hiermee is de zenuwpijn in mijn benen weg, mijn armen beginnen nu ook en ik merk dat als ik deze laat afkoelen, de pijn minder wordt.

Dit lukt soms ook met mijn benen, alhoewel die lastiger te bewegen zijn.

Sterkte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Je vraagt specifiek naar medicatie, maar bij mij helpt yoga tegen de (pijn door) spierspanning. Ik train er ook nog eens mijn spierkracht en stabiliteit mee.

Je zou het kunnen overwegen als je op ziet tegen de bijwerkingen.

Sterkte met je klachten
Rijn

Bericht door Rijn »

Hallo Lianne,

Je kan het sowieso bespreken met je neuroloog. Zelf heb ik tizanidine gebruikt, maar daar had ik soms best een hoge dosis van nodig en ik had erg last van de bijwerking droge mond (resultaat nu: parodontitis :( )

Daarnaast gebruikte ik ook regelmatig wat magnesiumolie; rustig in de benen/voeten masseren en soms hielp dat, soms niet. Wel is het zo dat je daar een tintelige huid van schijnt te kunnen krijgen, maar daar had ik geen last van want ik heb van kin tot en met voeten geen gevoel meer in mijn huid.

Omdat ik door het een en ander steeds rotter ging lopen en zo ook moeilijker mijn evenwicht wist te bewaren, ben ik van pilates naar yoga gegaan -en dan vooral van te voren vertellen wat je defecten zijn en daaromheen werken.
Al met al geeft het toch een goed gevoel (bewegen) en je leert ook de triggers van spasmen en krampen te herkennen, wat niet per se plezierig is, maar waarbij je wel merkt dat je er soms doorheen kunt werken en dat de krampen en spasmen ook kunnen verdwijnen als je dat doet.

Omdat de tizanidine zo vervelend was en omdat ik het elke dag moest slikken, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en dat vond ik in cbd-olie dat je kunt nemen wanneer je last hebt. Je hoeft er niet een bepaald level voor op te bouwen en te behouden zoals bij tizanidine.

Cbd-olie koop je gewoon zelf en het wordt niet vergoed, dus ben ik na een tijdje overgestapt op Bediol, een medische cannabis met laag thc- en hoog cbd-gehalte. Dat werd namelijk wel vergoed. Sinds juli vorig jaar wordt het helaas niet meer vergoed, want het Nederlandse Zorg Instituut heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat het geen toegevoegde waarde heeft als therapie (bij kanker, HIV, MS etc. Dat het een bewezen symptoombestrijder is bij krampen en spasmen i.h.g. van MS zal ze klaarblijkelijk worst zijn.)

Bediol kan je wel op voorschrift kopen en als het op recept is, dan krijg je het weliswaar niet meer vergoed, maar dan mag het wel bij je belastingaangifte meetellen als ziektekosten-aftrek.

Cbd-olie kan je niet op recept krijgen, alleen zelf kopen.

Het fijne van de laatste twee middelen vind ik dat je het kunt inzetten wanneer het nodig is en dat het redelijk snel werkt. (Bij mij dan.)

In 2015 ben ik begonnen met fampyra en ook al werd het niet vergoed, ik ben het toch blijven gebruiken omdat het bij mij erg goed aan is geslagen. Gelukkig wordt het nu wel vergoed, want de kosten waren niet vol te houden, maar ik wilde natuurlijk heel graag weer makkelijker lopen. Na verloop van tijd merkte ik ook dat fampyra een positief effect heeft op de voetkrampen die ik had. Het lukt me nu beter om erdoorheen te lopen omdat ik niet zo hoef na te denken óver het lopen (met mijn hoofd in mijn voeten moet zitten, noem ik dat maar.) En het komt bijna niet meer voor dat ik in beide voeten tegelijkertijd krampen heb (wat lopen dus echt wel volledig uitsluit.)

Het is zo een heel verhaal, maar dat maakt wellicht ook meteen duidelijk dat het goed is om op zoek te gaan naar iets waar je baat bij hebt en dat het soms een combinatie van van alles en nog wat kan zijn. (Warmte van bvb. pitten- en boekweitzakjes of warmtekussens etc kan soms ook het verschil maken. )

Groetjes en succes!

Rijn
pike

Bericht door pike »

met oefeningen van de fysio is het mij gelukt om de spierspanning in mijn benen te verminderen en uiteindelijk te laten verwdijnen .

Nu moet je niet denken dat dat vlug is gegaan. succes met welke actie je ook onderneemt
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ben samen met de fysiotherapeut al een paar maanden bezig met oefeningen, die ik thuis heel regelmatig doe.
Ik heb gekeken naar yoga oefeningen en die lijken heel veel op de oefeningen van de fysio.
Nu al twee keer een extra massage om het los te krijgen.
Ik kijk het nog even aan en anders denk ik dat ik toch medicijnen ga bespreken.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Lilianne;1099486]
Ik kijk het nog even aan en anders denk ik dat ik toch medicijnen ga bespreken.[/QUOTE]

Houd wel in gedachten dat elk medicijn dat je neemt bijwerkingen heeft.
Dus als je plots incontinentieproblemen krijgt omdat je een spierverslapper gebruikt, moet je niet raar opkijken. :cool:
Billy

Bericht door Billy »

Nou ik lees hier mee of er nog wat anders is, ik krijg last van de bijwerking dat ik niet meer kan plassen :haha:. Dat begon al bij het opbouwen, dus heel snel weer moeten stoppen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp