Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aanvallen draaiduizeligheid...BPPD ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Artemis-

Aanvallen draaiduizeligheid...BPPD ?

Bericht door Artemis- »

Vanochtend al voor de 5e keer, sinds een aantal weken, een heftige aanval van draaiduizeligheid gehad.
Een compleet andere beleving dan de 'gewone' duizeligheid/ licht in het hoofd dat al jaren bij mij hoort.

Het gebeurt wanneer ik rustig zit of lig.
Alles in de (slaap)kamer draait snel om mij heen, ik moet beslist de ogen dicht doen, anders word ik kots misselijk...heb tijdens zo'n aanval ook het gevoel stuurloos te zijn en te gaan flauwvallen.

Episode duurt misschien een minuut of zo, dus korte maar hele nare ervaring :(

-Wie van jullie herkent dit ? - What To Do?
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik lees op: [url]https://www.thuisarts.nl/draaiduizeligheid[/url]

Bij draaiduizeligheid ziet u alles draaien of bewegen.
U kunt hierdoor ook misselijk en angstig zijn.
U kunt het beste gaan zitten of liggen tot de duizeligheid voorbij is.

Draaiduizeligheid komt meestal door een verstoring van uw evenwichtsorgaan.

Draaiduizeligheid komt voor bij: positieduizeligheid (BPPD), neuritis vestibularis, de ziekte van Ménière en evenwichts-migraine (vestibulaire migraine).

Waardoor komt draaiduizeligheid?

Draaiduizeligheid komt meestal door een verstoring van het evenwichtsorgaan. Dit zijn buisjes binnen in het oor. Als het niet goed werkt, krijgen uw hersenen verkeerde informatie. Daardoor ziet u alles draaien of krijgt u het gevoel dat u zelf beweegt, valt of draait.
Neem direct contact op met uw huisarts als u plotseling duizelig wordt samen met andere klachten, zoals dubbelzien, moeilijk praten of slikken, geen kracht in een arm of been.
Annemarie D

Bericht door Annemarie D »

Het is heel naar om mee te maken!

Ik denk dat ik ongeveer 1-2x per jaar een week lang hier last van heb. De ene keer heftig, de andere keer wat minder.

Op internet heb ik oefeningen gevonden die je kan doen, google maar eens op draaiduizeligheid, dan kom je ze wel tegen.

Je moet dan op het randje van je bed gaan zitten en je steeds 1 kant op laten vallen. Mij helpen deze oefeningen goed!

Sterkte ermee!
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Dankjewel Annemarie voor jou reactie.
Inderdaad een heel nare ervaring, alhoewel ik kan voorstellen dat het enigszins gaat wennen op den duur...

Doe je oefeningen alleen of samen met een fysio bijv. ?
Is dat bedoeld om de aanval te voorkomen of juist op het moment suprême?
Klick

Bericht door Klick »

ik herken dit zeker!

plotseling, ik voelde me goed (voor zover dat kan) en plots kon ik niet meer op mijn benen staan..
heel naar.. angstig ook het gebeurde buiten en ik was alleen..

alles bijelkaar paar minuten geduurd.. thuisgekomen bleek ik koorts te hebben en heel erg moe te zijn.. veel geslapen

bppd is waar de meeste huisartsen aan denken.. maar naar mijn mening was dit mn monster door de koorts
en ja ik heb eerder duizeligheid en evenwichtsproblems gehad.. maar die waren geleidelijker.. dit was echt als een overval zo plotseling
Annemarie D

Bericht door Annemarie D »

De oefeningen doe ik alleen, als het een hele heftige aanval is vraag ik of mijn man wil helpen. Op zijn hefstigst voelt het alsof je alle controle en orientatie kwijt bent.

Nu ben ik nog volledig mobiel, dat zal wel schelen in het zelfstandig kunnen uitvoeren van de oefeningen. Ik heb RR MS maar het beloop is vrij rustig. Wel ben ik bekend met evenwichtsproblemen en een paar jaar terug kon ik niet lang stil blijven staan.

Bijv. in de rij van de kassa, als deze te lang was ging zwalken en moest ik zitten of leunen om niet om te vallen. Dit is na een paar maanden weer weggetrokken.

Heel veel succes!
Dango

Bericht door Dango »

Vreselijk , 3 jaar geleden 1 heftige gehad.
Tijdens het opstaan draaide de hele slaapkamer en wist niet meer wat boven en onder was.
De eerste reactie was meteen weer gaan liggen wat een 2e activeerde , liggend draaide de hele kamer.

Doodsbang was ik en volgens mijn vrouw keek ik behoorlijk angstig uit mijn ogen.

Voordat je dat weer het vertrouwen hebt in je lijf onder de douche en traplopen brrrrrrrr.

Net voor de diagnose dus een evenwichtsorgaan probleem.

gelukkig behoudens de "normale" instabiliteit niet meer voorgekomen.


rust / verwerking en veeeeeel slapen was het enige medicijn buiten een wagenziek pilletje


Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=Dango;1101271],Voordat je dat weer het vertrouwen hebt in je lijf onder de douche en traplopen brrrrrrrr.
[/QUOTE]

Ik merk toch dat ik nu meer op mijn hoede ben mbt deze plotselinge aanval, terwijl ik er eigenlijk geen aandacht aan wil geven...angst maakt het wellicht erger.

Heb ook balans stoornis en regelmatig licht in het hoofd, vertraagde beelden in de ogen, maar daaraan al zo gewend geraakt, kan ik onderhand wel goed mee omgaan.

Maar zo'n draaiduizeligheid aanval is echt andere koek, je verliest compleet controle...je kan niet anders dan liggen en afwachten tot het voorbij gaat.

Zijn jullie er destijds mee naar de (huis) arts gegaan?
belladonna

Bericht door belladonna »

Vraag je partner reispillen te kopen.
Kost een euro, baat het niet, schaad het niet...
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Artemis-;1101292]
Zijn jullie er destijds mee naar de (huis) arts gegaan?[/QUOTE]

nee, ik heb het wel gemeld bij mn mspleeg..
maar die vond het te kort voor een schub..
tja ik ook, maar door de koorts wel plotseling een heel hefige terugkeer van oudzeer draaierigheid

bbpd oefeningen heb ik 9 weken zonder succes gedaan.. daarna bleek het ms te zijn en zat t niet in mn evenwichtsorgaan maar in mn zenuwen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp