Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Incontinentie materiaal: 4x per dag verschonen is teveel volgens apotheek !?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Artemis-

Incontinentie materiaal: 4x per dag verschonen is teveel volgens apotheek !?

Bericht door Artemis- »

Vandaag werd mijn bestelling incontinentie broekjes afgeleverd...was dit keer de helft minder als gewoonlijk.
Aangezien de bezorger niet wist waarom er nu minder, heb ik de apotheek gebeld om opheldering te vragen.

Zij konden mij vertellen dat ik “ wel heel veel incontinentiemateriaal gebruik “ huh...ik wist niet wat ik hoorde.
Ik gebruik gemiddeld 4 stuks op 24 uur, lijkt mij toch niet extreem ??, en het aantal is ook niet meer geworden dan voorgaand jaar.

“ nou dat moet echt anders mevrouw, wij denken dat u wellicht ander materiaal moet gaan gebruiken”..........:???:
Bedoel je dat ik voortaan maar 2 of 3x per dag mag verschonen ??
Hoezo, ik ben dik tevreden met de roze Depend slips...stuk beter dan de losse inleggers waarbij ik regelmatig alsnog natte kleren had en vlekken in het matras.

Ik heb vervolgens gevraagd wat dan wel de maximale vergoeding (stuks/euro,s) is voor incontinentie materiaal, maar dat wist ze zo niet uit het hoofd.
Ik wordt daarover nog terug gebeld door de apothekers assistente.

Zat me toch niet lekker allemaal, dus heb ik zojuist de klantenservice van zorgverzekeraar De Friesland gebeld.
Deze vertelde mij dat er een landelijke richtlijn (vanuit overheid) bestaat voor inco materiaal, precies zoals voor medicatie, en dat deze in principe per dag kunnen worden aangepast...

In het hulpmiddelen regelement 2018 van De Friesland staat overigens dat er per kwartaal max. 455 stuks vergoedt wordt, dit komt neer op 4,9 stuks per dag...
Hoezo is dan 4 stuks teveel...:ogen:

* Heeft iemand van jullie toevallig ook gedoe met verstrekking inco- materiaal?
* Hoeveel stuks gebruiken jullie op een dag?
wilm

Bericht door wilm »

Zelf gebruik ik er 2 en daar voldoende aan

Maar ken mensen en verhalen in omgeving die hetzelfde als jou horen

Je mag vanuit landelijk verzekeringen er maar beperkt gebruiken, anders moet je groter materiaal gebruiken en maar 2 p dag verschonen

Hoor veel dat mensen maar 2 p dag mogen gebruiken

Ook als iemand bijv diarree heeft en dus tijdelijk meer gebruikt
protesteert de verzekering
Artemis-

Triest

Bericht door Artemis- »

Triest

2x per 24uur verschonen, zelfs wanneer je naast urine wel eens ontlasting verliest vind ik echt onmenselijk worden hoor...
De kans op ontsteking of open wondjes ligt hiermee op de loer:nerveus:

Of je moet zelf inco- materiaal bijkopen, wat voor veel patiënten al niet gemakkelijk gaat vanwege een laag inkomen.

Dat kan toch allemaal niet de bedoeling zijn??
Sara

Bericht door Sara »

Artemis,

ik ben bang dat de verzekeraar mooi weer speelt over de rug van jou en de apotheker.

Vergoeding hangt af van een zogenaamd 'profiel'. De apotheker bepaalt volgens mij wie welk profiel heeft, maar krijgt op z'n kop van de verzekeraar als ie te veel mensen met een hoog profiel heeft.

Zo werkt het volgens mij.

In ieder geval: hou je poot stijf bij de apotheek, zou ik zeggen. Vraag op z'n minst in welk profiel je ingedeeld bent.

Sterkte, wat een gedoe weer, dit :(
Artemis-

Profiel...

Bericht door Artemis- »

Profiel...

Sara, dankjewel voor de uitleg.

Ben niet van plan hierin te berusten, tot ik weet waar ik aan toe ben en wat mijn rechten zijn.
Ik wacht het telefoontje van mijn apotheek vandaag even af :moe:
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Hallo Artemis,

Op deze site staat de informatie over de incontinentieprofielen:

[url]https://www.apotheekkennisbank.nl/bedri ... dagprijzen[/url]

Als jouw apotheek moeilijk blijft doen zou je wellicht kunnen overwegen om te veranderen van apotheek?
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Mieke, kijk met dit schema kan ik wel iets...bedankt.

Zal het straks goed inlezen, zodat ik beter voorbereid ben op het gesprek met de apotheek vandaag.

Hopelijk komen we tot een tevreden oplossing, desnoods een andere leverancier, maar ben bang dat die aan dezelfde richtlijnen moet houden.

Ik hou jullie op de hoogte...
1207

Bericht door 1207 »

wat is me dat voor een toestand?
Artemis-

Patient profiel...

Bericht door Artemis- »

Patient profiel...

Zojuist heeft de apotheek met mij een uitgebreide vragenlijst doorlopen i.v.m het opnieuw opstellen van een patiënt profiel.
Ik krijg a.s. dinsdag hierover bericht, in welke klasse men mij gaat zetten en de daarbij behorende aantal stuks en zwaarte van incontinentie middelen.

Ik heb de apotheek gewezen op het regelement van de zorgverzekeraar waarin staat dat er max. 455 stuks per kwartaal wordt vergoedt (ca 4-5 stuks per dag), dit wordt nu vergeleken met het contract van onze apotheek met De Friesland.

Er werd mij verteld dat apothekers elk een verschillend eigen budget/maximum toegewezen krijgen voor zowel medicatie als verband/hulpmiddelen, dit is bedoeld om enige concurrentie in stand te houden.

Nou goed, nu dus afwachten wat dit concreet voor mij gaat betekenen...wordt vervolgd.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Artemis-;1100679] ...dit is bedoeld om enige concurrentie in stand te houden.
[/QUOTE]

... Wie bedenkt dit soort dingen toch vanachter z'n bureautje...? :ogen:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp