Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gekartelde tong

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Ik dacht een gekartelde tong, wat is dat?

Wel heb ik erg veel last van teveel spierspanning in de kaak. Ik klem mijn tanden overdag ook onbewust op elkaar en 's nachts knarsen waarschijnlijk. Met eten gewoon veel kramp en pijn in de kaak.
Gisteravond erg veel spierpijn in mijn tong. Moest hem met moeite zien te ontspannen, alles deed zeer. Toen ging ik eens in de spiegel kijken en ja hoor, ook ik heb een gekartelde tong! Mijn tandafdrukken staan erin! Haha, had ik zelf nog nooit gezien.

In het verleden speciale kaak fysio-oefeningen gehad, toen ik ook veel klemde met veel stress en spanningen. Oude oefeningen maar weer eens uit de kast halen dus.

1) Je wangen opblazen en in één keer weer ontspannen door je lippen los te laten, lucht ontsnapt door de mond. Paar keer herhalen.

2a) Je mond langzaam steeds achter elkaar open en dicht doen. Klein stukje maar, met ontspannen wangen, soort vis-happen.

2b) Wijd opensperren zoals gapen en weer sluiten.

3) Met een vinger in je mond (duim) en andere vingers erbuiten je wangen masseren. Je zal voelen dat de spier in je wang die je kaak open en dicht maakt (achterin voel je hem) strak aangespannen staat. Met je linkerhand je rechterwang en andersom.

4) Met je tong oefeningen doen. Zover mogelijk uitsteken in een punt, of uitsteken en slap naar beneden laten hangen, naar je neus, zover mogelijk intrekken, rondjes draaien, tegen je wangen drukken, enz.

5) Na de oefeningen bewust weer ontspannen en hem rustig neerleggen op een plek die prettig voor jou is.
Voor sommige mensen ligt hij ontspannen onderin de mond, bij anderen plakt hij juist omhoog achter de voortanden.

Oefeningen niet doen in gezelschap, ziet er echt heel grappig uit (voor anderen).

Niet als je aan een tafel of bureau zit met je hoofd / kaak op 1 hand rusten. Laat je kaak hangen als je zit en houd je hoofd rechtop.

Succes allemaal!

p.s. Toch wel stiekem fijn om te weten dat ik niet de enige ben.... :o
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb ook een gekartelde tong, had ook witte uitslag.

Mijn acupuncturist vertelde, net als leeuwtje-nl, dat het vanuit de lever/milt kwam. De witte aanslag is teveel zuivel, de chinezen doen daar niet aan.

Nu ben ik heel erg gevoelig gebleken gebleken voor de naaldjes van acunpuntuur (had dat niet verwacht!), dus ben daar niet lang mee doorgegaan. Ben wel geminderd met zuivel: geen kaas en meer soja nu.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ruim twee jaar later en nog steeds is mijn tong gezwollen. Ook ben ik er lichamelijk nog veel slechter aan toe dan toen. Ik blijf ervan overtuigd dat mijn opgezette tong een symptoom is van de oorzaak van mijn slechte toestand.

Nu heb ik gelezen dat een gezwollen tong een symptoom kan zijn van een B6-tekort. Ook heb ik gelezen dat B6 in de reguliere medische wetenschap weleens wordt gegeven aan vrouwen met PMS. Ook ik heb last van pré-menstrueel syndroom. Dus nog een reden dat ik vermoed dat ik een B6-tekort heb.

Met bloed prikken is mijn waarde niet te laag, vaak zelfs te hoog. Maar schijnbaar kun je ook een subklinisch tekort hebben. Dan blijkt het tekort niet uit bloedonderzoek, maar is er wel een tekort op celniveau.

Ik heb dus besloten dat ik wil proberen of het effect heeft als ik B6 ga suppleren. Ik weet al dat ik daarvoor P5P moet hebben. Ik weet alleen niet hoeveel ik moet nemen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het suppleren van B6? Tips over de dosis die ik moet nemen?
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

B6 kun je teveel binnen krijgen en kan schadelijk zijn, dus pas daarmee op.

Je zou bijvoorbeeld ondersteuning kunnen vragen van een orthomoleculair arts om je te ondersteunen, mocht je alternatieve geneeswijze in je pakket hebben zitten (of geen probleem hebben om het zelf te betalen).
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Bedankt voor je reactie, D-cheryl. Precies dat is de reden dat ik altijd bang was om B6 te suppleren, de horrorverhalen over B6. Daarom moet je P5P hebben. Dan is die kans een stuk kleiner.

Inmiddels ben ik ten einde raad en wil ik ook dit graag proberen. De MS is niet de oorzaak van wat er met mij aan de hand is, die is zelfs al jaren niet actief geweest.

​​​​​​De oorzaak zit dus ergens anders. Mss een B6-tekort? De Stichting Orthokennis adviseert 50-500 mg bij PMS: [url]https://m.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20B6[/url]. Heeft iemand
​​ervaring met het suppleren van B6?
Sylvia1

Re: Gekartelde tong

Bericht door Sylvia1 »

Ik was mijn topic even kwijt maar het is verplaatst van 'Anders bekeken' naar 'Regulier'. Promotie gemaakt? :D

Vandaag gesprek met mijn diëtiste. Zij denkt ook aan een subklinisch B6-tekort en ze gaat me hierbij helpen.

Ze denkt sowieso dat ik ondervoed ben en dus meer tekorten heb. Onder meer aan eiwitten en koolhydraten. Aanvullen van koolhydraten lukt wrs nog wel maar eiwitten wordt lastig.

Normaal moet je koemelk of soja nemen om voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar dat verdraag ik allebei niet.

Ik heb er alle vertrouwen in dat zij een weg vindt. Morgen begin ik met bijvoeding die ze heeft voorgeschreven.
Klick

Re: Gekartelde tong

Bericht door Klick »

promotie gemaakt?
:haha: :haha: :haha:

wat goed dat ze je wil helpen je lijf weer in balans te brengen!
het een heeft gevolg voor het ander, het is net een soort spinnenweb waar je aan een stukje trekt en de hele boel gaat bewegen.

tekort aan eiwit kun je ook opvangen door een eiwitshake of reep te nemen. het nadeel voor jou kan zijn dat die repen/shakes je een vol gevoel geven. maar je dietiste zal vast wel een goede oplossing weten. even hardop denkend zijn er ook flesjes.. (hoe heet dat ook alweer?....) astronautendrank van nutricia/ medische drinkvoeding

die flesjes worden ook gebruikt voor tal van medische dingen, soms zelfs om volledig de voeding te vervangen, maar je kan het ook naast je voeding als soort drankje gebruiken om zeker te zijn van dat je genoeg stoffen binnen krijgt.
Nessa

Re: Gekartelde tong

Bericht door Nessa »

Eens met Klick. Er zijn voldoende alternatieven voor de eiwitten uit melk en soja. Vlees, vis en eieren natuurlijk. Maar ook niet-dierlijke bronnen zoals repen, noten en eiwitshakes van bonen(bv Fit Green Protein).

Wat ik niet wist: chronisch ziek zijn verhoogt je eiwitbehoefte... Niet gek dus dat je daar een tekort aan hebt.

Fijn dat er nu met je meegekeken wordt!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp