Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ademhaling stotterd

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Harriette66 † 16-07-2018

Ademhaling stotterd

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

Herkent iemand een stotterende of haperende ademhaling?
Mijn stem is de afgelopen 2 jaar slechter, schor en hees geworden door de ppms.

Nu heb ik een aantal keer per dag een haperende ademhaling, niet een flinke teug adem maar ik stukjes?

Ik weet niet goed hoe dit uit te leggen.

Herkent iemand dit???



Groetjes,

Harriëtte
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Niet direct herkenbaar. Wel heb ik af en toe. (twee keer per dag? ) dat ik tussendoor even adem haal in een paar kleinere teugen. Maar ik ervaar dit als iets gewoons. Ik vroeg het net aan mijn man en kinderen en zij hebben het ook wel eens.
Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken.
Harriette66 † 16-07-2018

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

Oké bedankt


Groetjes,

Harriëtte
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Je zou advies kunnen vragen aan een logopedist. Niet goed door kunnen ademen is wel een risicofactor voor longontsteking.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Ik zou toch even overleggen met je neuroloog. Benoem dan beide! Zowel de heesheid als het haperende. Misschien is de spierspanning wel te hoog en kan hij hier iets aan doen dmv medicatie oid.

Lijkt of de aansturing niet helemaal goed gaat.
Harriette66 † 16-07-2018

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

Ik ben al bij de logopediste geweest. Daar hebben wij hoofdzakelijk aandacht besteed aan de ademhaling en oefeningen voor de stem.

Dit koste dermate veel energie dat ik na 5 minuten compleet uitgeput was en daardoor een nog slechtere stem had dan vóór de oefening.

Het haperende ademhalen is iets van de laatste weken evenals enorm snurken

Mijn stem is slechter dan eind 2017, ik moet vaak dingen herhalen en praten kost veel energie.

Logo kan niks meer voor mij betekenen omdat de oefeningen mij uitputten.




Groetjes,

Harriëtte
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Harriette66;1103210]
Logo kan niks meer voor mij betekenen omdat de oefeningen mij uitputten. [/QUOTE]

.... Dus na één keer proberen geef je het op? :huh:

Moet even heel bot uit de hoek komen nu, maar je weet dat je ms hebt voor de rest van je leven, hè?
En hoe de rest van dat leven is, heb je zelf voor een flink deel in de hand. En ja, je zult achteruit gaan en tegenslagen krijgen, en sommige dingen zul je met geen mogelijkheid tegen kunnen houden.

Maar wil je je daar bij neerleggen of op z'n minst [I]proberen [/I]het tij een ietwat te keren..?
Dat is natuurlijk aan jou. :cool:

----------------------------------

En denk niet dat ik geen idee heb waar ik het over heb. Ik heb jaren geleden opnieuw moeten leren praten, zeker 2,5 jaar logopedieoefeningen gehad om verstaanbaar uit de hoek te komen.
Maar je hoort nu eigenlijk niet meer dat er ooit iets aan schortte behalve als ik moe ben.

Dus vandaar dat bovenstaande opmerking even verkeerd aan komt bij mij.
Harriette66 † 16-07-2018

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

[QUOTE=Suzan;1103211].... Dus na één keer proberen geef je het op? :huh:



Moet even heel bot uit de hoek komen nu, maar je weet dat je ms hebt voor de rest van je leven, hè?

En hoe de rest van dat leven is, heb je zelf voor een flink deel in de hand. En ja, je zult achteruit gaan en tegenslagen krijgen, en sommige dingen zul je met geen mogelijkheid tegen kunnen houden.



Maar wil je je daar bij neerleggen of op z'n minst [U]proberen [/U]het tij een ietwat te keren..?

Dat is natuurlijk aan jou. :cool:[/QUOTE]



heb maandenlang al logo, inmiddels voor 2e keer hernieuwd revalidatie traject.

Al 28 jaar ppms waarvan de laatste 2,5 jaar snelle achteruitgang, dus MS voor het leven,....tja ik draai al even mee!

Het tij keren is hier geen optie meer,... omgaan met dit monster is meer het plan de campagne.




Groetjes,

Harriëtte
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik las in je profiel dat je de diagnose sinds mei 2016 had. Vandaar mijn spreekwoordelijke "schop onder de kont". :cool:
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=Harriette66;1103210]

Mijn stem is slechter dan eind 2017, ik moet vaak dingen herhalen en praten kost veel energie.

Logo kan niks meer voor mij betekenen omdat de oefeningen mij uitputten.
Harriëtte[/QUOTE]

Wat akelig voor jou Harriette...:(
Heeft de logopediste jou nog andere tips gegeven toevallig?

Ik ken namelijk iemand hier op het forum, die eveneens haar spraak zo goed als kwijt is geraakt, die zich nu goed kan redden met een spraak tablet...stem computer.

Wellicht is dit ook iets voor jou?
Ter ondersteuning, vooral op de momenten wanneer je erg moe bent en de spraak nog minder gaat.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp