Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Terugval door vrieskou.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Job

Terugval door vrieskou.

Bericht door Job »

Kan een verergering van klachten worden uitgelokt door de kou van de laatste dagen? Vanaf december had ik een schub, maar de laatste weken ging het met mijn benen juist weer veel beter. tien dagen lang waren mijn benen zelfs weer volkomen normaal.

Sinds gisteren echter, ben ik weer hondsmoe, heb ik weer pijnlijke tintelingen in mijn benen en kwam ik nauwelijks in slaap omdat mijn tenen aanvoelen als of het vel er afgestroopt is.

Het lopen ging zelfs even helemaal niet. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Gelukkig duurde dat niet zo heel erg lang, maar het voelt allemaal strammer dan ooit.

Is het logisch dat je na zo'n korte periode van herstel weer de volgende schub induikt of is het realistisch om te hopen op herstel als het wat warmer wordt? Ik heb sinds de diagnose nooit last gehad van de kou, omdat het sinds 2016 nog niet zo extreem koud is geweest volgens mij.

Ik ging er van uit dat extreme warmte juist een schub uit kan lokken. Daar heb ik juist helemaal geen last van. tot nu toe tenminste.

Zijn er meer mensen met verergering van klachten door de kou? Ik hoor het graag.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Vervelend dat je klachten weer opspelen! Zelf kan ik ook heel slecht tegen kou, maar dat staat los van de MS. Mijn lijf wordt stram en pijnlijk, wat dan wel weer invloed op mijn MS kan hebben. Ik kan zelf echter heel goed tegen warmte.

Ik durf ook niet te zeggen of het bij jou een schub is, zoals je het zelf noemt. Het kan ook een tijdelijke veregering zijn van oude klachten, dan hoeft er geen nieuwe ontsteking te zitten.

Van mij mag de kou in elk geval ook weg! ;)
Merce

Bericht door Merce »

Ik ben nieuw hier. Ben pas sinds vrijdag gediagnosticeerd met MS. Maar heb wel het idee dat de kou mijn beenspieren minder kracht geven nu. Op internet lees ik dat bij sommige ms patiënten kou en/ of warmte klachten kunnen uitlokken maar die klachten verdwijnen dan weer zodra je weer een normale temperatuur hebt.
Job

Bericht door Job »

Welkom op het forum, Merce.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik ben vooral moe. En voel me de hele dag slap, futloos en heb het koud. Ik dacht misschien aan een virus, maar het kan natuurlijk ook heel goed de kou zijn. Ik kan ook erg slecht tegen hoge temperaturen.

Merce, welkom op het forum.
Job

Bericht door Job »

Inmiddels lig ik in een warm bedje, ben helemaal op temperatuur, maar de klachten duren voort. Ik hoop maar dat het in de loop van de nacht wat draaglijker wordt.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Zolang het buiten extreem koud is, kun je niet verwachten dat je klachten in een warm bed ineens minder worden. Je zult pas verschil kunnen merken als de buitentemperatuur weer omhoog gaat. ;)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ben ik even blij met mijn warmte intolerantie, ik geniet elke dag en heb nergens last van. Gewoon op de scoot naar buiten en nergens last van hebben is ook een zegen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1102926]Zolang het buiten extreem koud is, kun je niet verwachten dat je klachten in een warm bed ineens minder worden. Je zult pas verschil kunnen merken als de buitentemperatuur weer omhoog gaat. ;)[/QUOTE]

Maar dan is het dus niet de vrieskou, maar iets in de luchtdruk ofzo. Mijn klachten die ik heb bij warmte, gaan meteen over als ik in een koud bad ga liggen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik heb nog nooit een terugval door (vries)kou gehad, maar dat zal ongetwijfeld per persoon verschillen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp