Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Fitness

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik snap dat je blij was dat eindelijk iemand zei dat je dat je juist niet moest zwemmen, maar ik vind elk ongefundeerd advies vervelend.

En eigenlijk de 'o je mag niet want je hebt ms' toch wel het ergste. Bij jou kwam het goed uit, maar er zijn mensen die wel van zwemmen houden en dan echt schrikken en het maar niet meer doen.

Ook sauna lees ik hier regelmatig op het forum, dat mensen dat niet meer durven, omdat ze gewaarschuwd zijn. Terwijl ik na een saunadag juist beter tegen de warmte kan.

Je wordt al zo beperkt door de ms en overal tref je ook nog mensen die jou vertellen wat je wel en niet zou moeten doen.

Ook artsen zeggen trouwens stomme dingen waar ze niets van weten. De vaccinatie arts vond het maar een slecht idee dat ik met mijn vriend naar India zou gaan. Gelukkig had ik mijn no-nonsens neuroloog die dat advies belachelijk vond.

Moraal van het verhaal: lekker alles blijven doen waar je blij van wordt! En blijf die spieren trainen! Een sterke spier reageert beter op het verzwakte signaal van de zenuwen.
Rocco

Bericht door Rocco »

[QUOTE=Knillis;1104345]Bedoel je gewoon met gestrekte benen in buiklig in bed liggen met het hoofd gedraaid naar links of rechts?

Dat zal ik dan direct gaan proberen. Ik heb nl steeds meer moeite om goed rechtop te staan en lopen en zak eigenlijk voortdurend in met een pijnlijke bovenrug als gevolg.[/QUOTE]

Lig meestal met mijn handen onder mijn kin helemaal symetrisch maar hoofd draaien kan ook maar dan twee kanten op.
Het gaat erom dat je wervelkolom alle ruimte krijgt om de zenuwen te laten strekken zonder spanning. Wil soms niet meer opstaan of draaien naar mijn zij (slaaphouding). Is afwisseling van de hele dag zitten waarbij de kolom steeds naar voren buigt. Door de oefening te doen maak je ruimte ook in de onderrug. Voel het tot in mijn benen. Mijn houding verandert er duidelijk door, borst naar voren, billen naar achteren. Een pijnlijke bovenrug herken ik ook en raak ik ook kwijt door het buikliggen.

Ik lijk wel helemaal lyrisch maar dat ben ik ook. Hopelijk worden anderen er ook blij van. Ook zo een simpele oefening dat het nauwelijks oefening te noemen is. Waarbij dus toch veel gebeurt in je lichaam.
Rocco

Bericht door Rocco »

Waar ik overigens ook verschrikkelijk enthousiast over ben is de vrieskist van min 110 graden waar ik om de dag ongeveer in ga. Cryotherapie bij Freezlab in Amsterdam. Ook zo een inspanningloze 'oefening' die heel erg fijn werkt.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ga jullie oefeningen uitproberen Toeter en Rocco.

Die diepvries sla ik beleefd af, :eek::eek::eek:, ik moet er niet aan denken, brrrrrrrr.

Nee, dan heb ik liever een soort warmhoudkist. Lijkt mee heel weldadig voor m'n stramme spieren. :D

Maar bedankt voor de buiklig oefeningen :goed:
heleendr

Bericht door heleendr »

voor die bij fitness het idee hebben dat ze voor aap staan....
Dat is absoluut niet het geval

De sportschool hier in workum wordt ook gebruikt door de fysiotherapie dus van alles wat sport er...mensen met lichamelijke problemen, die willen af vallen, jong en oud en de "jeugd" die er stoer wilt uit zien.

Het voordeel hier is de laag drempelligheid..Ieder beweegt op het eigen niveau
Voor de die-hards zijn er lessen. Steps, bodypump, conditie, TRX(aan een elastiek oefeningen doen), XCO(met zand gevulde kokers snelle oefeningen) en fietsen (Op verschillende nivo)
Verder ook nog fitness

Dus voor ieder wat wils....met of zonder begeleiding
Maar als je een paar keer de met en voor jou besproken oefeningen doet is de begeleiding niet meer nodig

Het spaart mij in iedergeval veel bezoek aan een revalidatie arts uit.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Toeter;1104371]....., maar ik vind elk ongefundeerd advies vervelend.[/QUOTE]

Zeker niet ongefundeerd!! Vanuit de Oosterse visie is MS een vorm van damp in het lichaam, en vochtige, warme zwembaden zijn ook een vorm van damp. Persoonlijk ervaar ik ook dat mijn klachten erger worden bij mist, dat is een beetje vergelijkbaar.

Om damp te bestrijden, moet je geen"dampige" atmosfeer opzoeken. Het heeft dus niets te maken met "warmte en MS gaan niet samen", er zit een hele oosterse filosofie achter. ;) Het lijf heeft droogte nodig om damp tegen te gaan.
Klick

Bericht door Klick »

👍ik merk dat ik ook beter ga met droge lucht :D
Hedy

Bericht door Hedy »

[QUOTE=diorama;1103691]Iedereen bij de fysio dus :s
Ik had wel graag zoals een normaal persoon naar de fitness geweest ... maar misschien is het toch niet zo'n goed idee. Ik dacht, als ik mijn spieren versterk kan ik misschien toch zoals een normaal mens fitnessen hehe[/QUOTE]

Ik sport nog gewoon op de sportschool. Ga op dit moment 1keer p/w naar fysio die in de sportschool zit tegenover sportschool waar ik sport. In mijn geval kan ik nog zelfstandig sporten met dien verstanden dat ik de zwaarte en intensie moest aanpassen ten opzichten van wat ik gewent was (powerliften).
Tevens kan ik het fietsend af of met auto.
diorama

Bericht door diorama »

Hedy, denk dat ik ook gewoon zal gaan fitnessen.

Paar dagen geleden naar mijn neuroloog geweest en ik zei hem dat mijn armen zwaar voelen. Hij zei na de lichamelijke checkup tegen mij: begin maar met fitness :eek:

Dusja, als hij dat zegt zal het wel ok zijn zeker :haha:

Ben wel na 4 jaar terug begonnen met lopen. Ook lastig hoor... 1200m gelopen en 1200m gewandeld. Het is een begin :D
tracy

Bericht door tracy »

Ik wandel nog regelmatig. Plusminus 2,5 km gaat nog daarna ben ik wel uitgeput. Ik ga minimaal 1keer per week naar fitness. Dat gaat redelijk. Blijf tenminste dan in beweging. Ook heb ik nog een fulltime kantootbaan.

Door de fitness voel ik ne wel beter.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp