Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vreemde benen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knorretje21

Vreemde benen

Bericht door Knorretje21 »

Ik heb de diagnose nog maar enkele weken, maar heb toch al een vraag.

Vannacht werd ik wakker met 'vreemde' benen: pijn, raar gevoel. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Het duurde erg lang voordat ik weer in slaap viel.

Herkent iemand dit en nog belangrijker 'Is er iets tegen te doen?'
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knorretje21;1105571]
Herkent iemand dit en nog belangrijker 'Is er iets tegen te doen?'[/QUOTE]

aangezien je niet praat over pijn of krampen gok ik op

[url]https://www.gezondheid.be/index.cfm?art ... action=art[/url]
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Knorretje21;1105571]
Herkent iemand dit en nog belangrijker 'Is er iets tegen te doen?'[/QUOTE]
Er zijn door MS verschillende soorten van 'een vreemd gevoel in je benen' die je kan hebben. Je kan gevoelsstoornissen hebben; je voelt iets in je been of op de huid wat er niet is, waardoor het vreemd aanvoelt. Een 'slapend gevoel' of wat pijn. Het kan ook zijn dat je even geen 'dieptegevoel' in je benen hebt (ik heb wel eens dat ik met mijn ene voet iets in mijn bed voel liggen, wat later mijn andere been blijkt te zijn). Maar het kunnen ook spierkrampen of spasmen zijn.

Tegen de gevoelsstoornissen is weinig te doen, voor spasmen en krampen zouden spierverslappers iets kunnen doen. Als je nog maar net de diagnose hebt vallen dit soort dingen je snel op; je bent niet gewend dat je lichaam soms wat vreemde signalen geeft, en extra alert. Het blijft vreemd, maar je gaat daar aan wennen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de omschrijving "vreemde benen" iets te ruim voor me is om er iets mee te kunnen.
Er zal toch meer uitleg moeten zijn om iets in te kunnen herkennen (of juist niet), vrees ik.
Knorretje21

Bericht door Knorretje21 »

Ik zal proberen specifieker te beschrijven:

Mijn benen doen dan pijn (vannacht weer), ik word dus wakker van de pijn , voornamelijk in mijn bovenbenen, maar het zakt naar onderen. Als ik 's ochtends opsta, dan lijkt het alsof mijn benen helemaal stijf zijn en vast zitten.
belladonna

Bericht door belladonna »

Lijkt het of je been strak verbonden is?

Je kan dan proberen om ontspanning oefeningen te doen.
Zonder dat je het door hebt bouw je spanning op,
wat niet zo vreemd is in deze hectische tijd.
In je slaap verwerk je ook nog het een en ander.

Door je gevoelens op te schrijven in een dagboekje,
mag het uit je hoofd.
Sluit wel altijd opbeurend af, dit gevoel neem je weer mee.

Sterkte met alles...
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Knorretje21;1105580]Ik zal proberen specifieker te beschrijven[/QUOTE]
Ik begrijp dat het heel lastig is om te beschrijven wat voor pijn het precies is, maar het is voor ons nog lastiger om het te begrijpen en tips te geven zonder precies te weten wat je voelt.

Probeer daarom eens te achterhalen wat voor pijn je voelt. Voel als je de pijn hebt eens aan je benen; zijn je spieren dan gespannen? Voelt het been heel anders aan (bijvoorbeeld verdoofd of alsof het slaapt)? Zit de pijn in de huid, het bot, de spieren?
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik vind het soms ook lastig om een gevoel te omschrijven.
Ik heb een bovenbeen dat vooral 's nachts pijn doet. Het is een soort pijn, scherp, in mijn been. Vanuit het midden straalt het naar de huid. Het voelt zeker niet als spierpijn.
Ik heb er nu een lichte pijnstiller voor. Ik wordt nu nog wel wakker met pijn, maar niet meer van de pijn.

Stijf ben ik zeker in de ochtend of als ik lang stil heb gezeten.
Knorretje21

Bericht door Knorretje21 »

Ik herken mij zeker in deze omschrijving. Maandag moet ik naar de ms-verpleegkundige en dan zal ik het eens voorleggen.
koopvdwijk

Bericht door koopvdwijk »

[QUOTE=Knorretje21;1105571]Ik heb de diagnose nog maar enkele weken, maar heb toch al een vraag.

Vannacht werd ik wakker met 'vreemde' benen: pijn, raar gevoel. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Het duurde erg lang voordat ik weer in slaap viel.

Herkent iemand dit en nog belangrijker 'Is er iets tegen te doen?'[/QUOTE]Ik heb een nekhernia en bloedarmoede.. veelste laag B12 ijzer foliumzuur etc. Al heel lang gehad. Ik herken je klachten begint eerst boven in en daarna in de zolen.
Dokters weten niet of het nu hernia of vitamine gerelateerd is. Ik zou voor de zekerheid je bloed even na laten kijken. Ik krijg nu 2x in de week B12 injecties en heb sinds kort medicijnen voor ijzer en foliumzuur. Het kan ook een bijwerking zijn van medicijnen.. gebruik je die? Beterschap. Niet alles hoeft MS te zijn dokters schuiven klachten heel gauw op ms als ze weten dat je het hebt.

Voor de pijn heb ik nu Oxycodon en lyrica voor zenuwpijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp