Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slecht gebit ontstaan door MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
keesje

Bericht door keesje »

Inmiddels is er bijna een doorbraak in het dossier en wachten wij in spanning af. Zodra er iets bekend is, zal ik het melden.

Naast het financiële belang wordt het nu ook een principezaak en morele kwestie. Al moet ik er nog vele tientallen uren aan besteden maar ik blijf doorgaan tot aan de Hoge Raad aan toe.

Degenen met tips en verwijzingen nogmaals bedankt.
Merce

Bericht door Merce »

Ik vind deze topic heel interessant. Ik heb de laatste paar jaar 2 x paradontitis gehad. De 1e keer legde ikzelf de oorzaak neer bij een Gastic Bypass dat jaar. De laatste keer, vorig jaar, weet ik aan mijn slechte algemene conditie. Sinds dit jaar de diagnose MS. Dan vallen de puzzelstukjes in elkaar.
Wilmie

Bericht door Wilmie »

Als (voormalig afgestudeerd) preventie- en tandartsassistente kan ik het niet laten om even op deze topic te reageren.
Ik heb ook MS en diverse medicatie. Echter heb ik wel een perfect gebit. 1x per jaar controle en tandsteen verwijderen is meer dan voldoende bij mij. In de genen zit t ook niet want bij mij is mijn gebit stukken beter dan bij de rest van de familie.

Ik zou zeggen als het al iets te maken zou hebben met MS dat het dan met de mondverzorging te maken heeft. Misschien te vermoeid om dit bij te houden of te weinig kracht of mobiliteit in de handen.

Natuurlijk is ieder mens anders maar niet iedereen met MS krijgt gebitsproblemen.

Wat ook al eerder gezegd is andersom kan wel. Een ontsteking in je lijf, dus ook in de mond, kan wel een schub triggeren. Maar dit geldt ook voor een zwak hart bijv. Een slechte mondhygiëne bij iemand met een hartafwijking kan ook heel gevaarlijk zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Succes!
keesje

Bericht door keesje »

Bedankt voor je reactie. In het geval van mijn echtgenote is de mondverzorging meer dan uitstekend en dat al tientallen jaren. Vier keer per jaar (sinds 10 jaar) bezoek aan de mondhygiëniste en ga zo maar door.
Wetenschappelijk is bewezen dat mensen met MS minder speeksel kunnen aanmaken met eerder caries als gevolg. En dat is cruciaal in ons dossier. Bacteriologisch onderzoek kan dat ook uitwijzen.
Daarnaast nog veel "technische informatie" waarvan ik bang ben dat ik dat niet juist weergeef.
Maar ik houd jullie op de hoogte van de uitslag. En gezien de informatie die ik reeds mondeling heb ontvangen "winnen" we deze zaak glansrijk.
Merce

Bericht door Merce »

Bij mij ligt het ook niet aan slechte mondverzorging of handmotoriek. Maar leg ik de link tussen mijn algehele conditie/ weerstand.
Femke_de_Groot

Bericht door Femke_de_Groot »

Ik heb verder niks toe te voegen, maar chapeau voor uw doorzettingsvermogen. Veel succes bij een eventuele rechtszaak.
Dango

Bericht door Dango »

diverse wortelkanaal behandelingen gehad , ik heb een mooi gebit op mijn leeftijd en verzorg deze goed maar zeker sinds de remmende medicatie welke het immuunsysteem onderdrukt heb ik de laatste 3 jaar nog meer problemen dan de laatste 10 a 15 jaar met mijn gebit.

Het begint met pijn of een gevoelige kies en dan een ontsteking in de wortel.

tijdens het tijdelijk ( 5 maanden) stoppen geen problemen gehad dus ik ben benieuwd of en het komende half jaar weer problemen opduiken.
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Ik heb MS en Sarcoïdose en mijn tandarts geeft ruiterlijk toe dat in ieder geval het speeksel is veranderd in samenstelling, mede door de medicatie en ik een veel drogere mond heb , waardoor er meer kans is op een slechter gebit. Inmiddels net alles weer schoon laten maken , en we blijven ons best doen .......Dus het een sluit overduidelijk het ander niet uit.

Ook bij mij is jaren lang gezegd , dat ik niet goed poetste en noem maar op , jezus , wat heb ik me rot gevoeld.

En met deze tandarts valt alles meer op zijn plek .

Ik vind het dan ook erg bot te lezen , dat er dan geen goede mondhygiëne zou zijn....

Riwidi
keesje

Bericht door keesje »

Vandaag bericht ontvangen dat wij in het gelijk zijn gesteld. Er is door de adviserend tandarts wel degelijk de conclusie getrokken dat er een verband is bij mijn vrouw tussen MS en de achteruitgang van het gebit.
De eerste drie aanvragen van ons werden keer op keer afgewezen, ook na bestudering door een andere tandarts. Een kwestie die al zeer lange tijd voortduurde.

Uiteindelijk na een persoonlijk bezoek (deze keer dus niet een papieren beoordeling) is er een causaal verband vastgesteld.

Het financiële belang bedraagt duizenden euro's maar ook uiteindelijk erkenning na zeer lange tijd. :bravo:

De schriftelijke onderbouwingen ontvangen wij nog. Indien dit belangrijke informatie bevat zal ik dat zeker plaatsen. Meedenkers en anderen hartelijk dank voor de informatie.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Gefeliciteerd :goed:
Natuurlijk vooral schandalig dat je door zo'n eindeloze procedure moet om je gelijk te krijgen; je zou bijna denken dat ze hopen dat mensen opgeven.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp