Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slecht gebit ontstaan door MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
NinaNo

Gastric Bypass

Bericht door NinaNo »

Gastric Bypass

[QUOTE=Merce;1109843]Ik vind deze topic heel interessant. Ik heb de laatste paar jaar 2 x paradontitis gehad. De 1e keer legde ikzelf de oorzaak neer bij een Gastic Bypass dat jaar. De laatste keer, vorig jaar, weet ik aan mijn slechte algemene conditie. Sinds dit jaar de diagnose MS. Dan vallen de puzzelstukjes in elkaar.[/QUOTE]

Hai Merce, ik lees jouw bericht zo. Een gastric bypass gaat gepaard met een opnamestoornis van vitamine B12. MS en B12-tekort geven dezelfde symptomen/klachten en ook witte laesies op de MRI. Zou het bij jou geen B12 tekort zijn? Dit omdat iedereen nu B12 injecties krijgt na een gastric bypass... Msch kom je van je 'MS' af! groetjes!
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=NinaNo;1126164] Msch kom je van je 'MS' af! groetjes![/QUOTE]
Bah!
lotje

Bericht door lotje »

[QUOTE=NinaNo; Msch kom je van je 'MS' af! groetjes![/QUOTE]

:what:
NinaNo

Bericht door NinaNo »

Jammer dat jullie het niet begrijpen. B12 en MS wordt zo vaak door elkaar gehaald. Tenzij er een lumbaalpunctie is geweest, maar laat het gerust zo zonder het verder uit te zoeken als je GEEN lp hebt gehad. Ik zit er verder niet mee, hoor.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=NinaNo;1126205]Jammer dat jullie het niet begrijpen. B12 en MS wordt zo vaak door elkaar gehaald. Tenzij er een lumbaalpunctie is geweest, maar laat het gerust zo zonder het verder uit te zoeken als je GEEN lp hebt gehad. Ik zit er verder niet mee, hoor.[/QUOTE]
De diagnose wordt bepaald niet door een huisarts gedaan, en wordt bij enige twijfel niet gegeven. Er zijn harde criteria, en de lp is daarbij zeker niet doorslaggevend. Op de MRI is het verschil tussen B12-tekort en MS duidelijk zichtbaar.

Je hebt geen idee waar je het over hebt, en om dan mensen hier te gaan vertellen dat hun MS zo is verholpen is verwerpelijk. Zeker als je enkel een account aanmaakt om dat te doen.
NinaNo

Bericht door NinaNo »

Dat is helaas niet zo, ik moet jouw woorden ontkrachten. Demyelinisatie en de zgn. “ witte vlekken” op een MRI, kunnen ook door een vitamine B12-tekort veroorzaakt worden.

Bij witte vlekken op de MRI en symptomen van cervicale myopathie, inclusief L’hermitte wordt vaak meteen aan MS gedacht, maar een vitamine B12-tekort moet dan zeker ook worden onderzocht.

Meerdere rapporten hebben melding gemaakt van een vitamine B12-tekort bij patiënten met MS. De meerderheid van deze patiënten heeft geen pernicieuze anemie en de serum-B12-waarden zijn ongerelateerd aan het verloop of de chroniciteit van de ziekte.

Aangezien vitamine B12 nodig is voor de formatie van myeline en voor het immuunsysteem, is het testen van vitamine B12 bij een vermoeden op MS en bij MS patiënten van groot belang. Het bestaan van een vitamine B12-tekort kan de MS verergeren of verbetering van klachten tegenhouden. Enkel een lumbaalpunctie kan uitsluitsel geven. U bent allen gewaarschuwd! Een B12 behandeling is goedkoper dan een MS behandeltraject.

Waar wint de farmaceut het meest aan? Juist.. Ik maak geen account aan om dit, ik heb zelf helaas ook MS, maar wijs deze dame er op. Verder ga ik niet in op nutteloze discussies meer. Het is zoals het is.

B12 geeft ook witte vlekken op de MRI, zoals eerder vermeld. Ga eens Googelen en ontdek het zelf. Misschien wil je het zo houden, dat lijkt mij niet! Het lijkt mij dat JIJ geen idee hebt waar JIJ het over hebt. :ogen:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

NinaNo, ik denk dat mensen hier struikelen over het zinnetje:

[QUOTE]Msch kom je van je 'MS' af![/QUOTE]

Van MS kom je namelijk niet af, van een B12-tekort mogelijk wel. Maar aangezien er diagnose MS is gesteld, kan een tekort aan B12 hooguit meespelen. En zoals hier al gezegd: de diagnose MS krijg je niet zomaar.
NinaNo

Bericht door NinaNo »

Precies, maar dat hoef je mij ook niet te vertellen, die kennis heb ik in huis. Echter we hebben hier ene persoon die beweert dat je met een MRI het verschil kunt maken en nog eentje die meldt dat je van een B12 tekort mogelijk af komt. Helaas is dat ook levenslang en kun je daar dezelfde klachten van ondervinden, omdat beide keren de myelinelaag wordt afgebroken. MS wordt wel serieus genomen en B12 niet. Ik heb mij in beiden verdiept, velen helaas nog niet zoals ik bemerk. Een gastic bypass -nogmaals- moet levenslang behandeld worden met B12. Daardoor kunnen klachten verergeren. Bedankt dat jullie helpen om dit topic hoog te houden :goed:
Lees je in en Google, Google, Google wat B12 betreft... alleen een lp kan het uitsluiten. Alleen een MRI en klachten nooit.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp