Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

armbeweging bij het lopen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Merce

armbeweging bij het lopen

Bericht door Merce »

Vorige keer toen ik een looptest deed bij fysiotherapie viel het haar op dat mijn rechterarm nauwelijks meebeweegt tijdens het lopen. Mij was dat eigenlijk nooit opgevallen.

Ik heb wel al jaren last van een pijnlijk nek en schouders. En aan de rechterkant is dat het ergste.

Hebben jullie ook te maken met een verminderde armbeweging, armzwaai, bij het lopen?
Klick

Bericht door Klick »

nee, ik heb een normale armzwaai wel kleinere pas aan 1 kant zo werd mij jaren terug al gezegd door een fysio toen ik op een loopband stond..
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ja heb ik ook maar is dit een probleem dan?
Klick

Bericht door Klick »

dat hoeft geen probleem te zijn, maar vooral je balans houden is moeilijker mij een te korte armzwaai..
Merce

Bericht door Merce »

Ik denk dat het op zich geen probleem is. Maar het armzwaaien heeft inderdaad met balans te maken. En met je energie las ik op internet. Nou is niet alles waar wat er op internet staat maar er zit wel wat in vind ik.

Want op sites die over (hard) lopen, sportief lopen gaan lees ik dat als je je armen juist meer beweegt ook automatisch met je benen sneller gaat lopen.

Verder kom ik meer op sites over parkinson als ik zoek op verminderd armzwaaien bij lopen maar niet specifiek bij MS. Daarom vroeg ik mij af of meerdere zich hierin herkennen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Zover ik weet is het een verschijnsel die zich niet bij mij voordoet. Tenminste, het is mijzelf nooit opgevallen en ik heb er nog nooit een fysio over gehoord...

Maar als ik jouw bericht zo lees, wordt het in jouw geval zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat je last hebt van die vastzittende nek en schouders.

Misschien dat je fysio zich daar eens op kan richten? :weetniet:
Want je richt je nu op de uitingsvorm en niet op de oorzaak. :cool:
Knillis

Bericht door Knillis »

Bij mij wordt hier ook aan gewerkt tijdens de fysio. Mijn rechterarm beweegt niet spontaan mee en mijn linker arm staat onbewust in gebogen stand en met gebalde vuist iets voor m’n lijf.

Ik heb moeite met evenwicht en coördinatie en zoek schijnbaar extra evenwicht door mijn linker arm/hand met aangespannen spieren voor me te houden.

Ik kan inmiddels wel m’n armen meezwaaien maar ik moet er wel aan denken.

Misschien is het bij mij ook wel ontstaan uit het toch vrij veel lopen met behulp van twee elleboogkrukken buitenshuis uit angst te vallen. Dan hoef ik niet na te denken de armen naar voor of achter te bewegen. De krukken zorgen er voor dat het dan automatisch gaat.

Een goede armzwaai is belangrijk voor een goed evenwichtig looppatroon zegt mijn fysiotherapeut.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hier ook één. Het viel mijn toenmalige fysio op als ik op de loopband liep: 1 arm zwaaide niet goed mee. Ik moest daar extra op letten, maar eerlijk gezegd nooit wat mee gedaan en ook geen extra last ofzo.
Merce

Bericht door Merce »

Wel fijn dat ik niet de enige ben.

Ik ben het helemaal met je eens Suzan. Denk ook sat het met mijn nek en schouders te maken heeft. Ik zal bij fysio navragen of ze er oefeningen voor heeft.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp