Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat doen bij hoofdpijn na lumbaalpunctie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lumle

Wat doen bij hoofdpijn na lumbaalpunctie

Bericht door Lumle »

Hoi allemaal,

Kunnen jullie mij adviseren?

Twee dagen geleden heb ik een lumbaalpunctie gehad. Advies van de neuroloog was: alles wat kan, dat mag. Als ik plotseling zware hoofdpijn krijg als ik sta, die weg gaat als ik lig moet ik drie dagen absolute bedrust houden (alleen op om naar de wc te gaan).

Ik krijg vervelende hoofdpijn als ik op ben die idd beter wordt als ik ga liggen, maar het is verre van acuut, voelt echt minder erg en plotseling dan wat zij beschreef. Ik "kan" ondanks de hoofdpijn op blijven.

Wat is jullie advies?
Kan ik iets kapot maken door toch ook eens op te zijn (uitsluitend plat liggen valt bijna niet te regelen, iemand moet er zijn voor de kinderen)

Wat waren jullie ervaringen met met zo'n hoofdpijn bijwerking - waaraan herken je dat je echt drie dagen helemaal plat moet?

Bedankt voor het mee denken

Groetjes
Lumle
Suzan

Bericht door Suzan »

[B]Cafeïne[/B]! Drink cola. (of koffie).

De ervaringsdeskundigen zeggen dat het helpt. Zelf heb ik geen hoofdpijn gehad na de LP, dus kan niet uit ervaring spreken maar loop hier lang genoeg rond om dit te weten. ;)

Sterkte er mee.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Lumle;1107436]
Ik krijg vervelende hoofdpijn als ik op ben die idd beter wordt als ik ga liggen, maar het is verre van acuut, voelt echt minder erg en plotseling dan wat zij beschreef. Ik "kan" ondanks de hoofdpijn op blijven.

Wat is jullie advies?
Kan ik iets kapot maken door toch ook eens op te zijn (uitsluitend plat liggen valt bijna niet te regelen, iemand moet er zijn voor de kinderen)

Wat waren jullie ervaringen met met zo'n hoofdpijn bijwerking - waaraan herken je dat je echt drie dagen helemaal plat moet?
[/QUOTE]

Sorry,
Ik had niet helemaal zorgvuldig gelezen.

Ter geruststelling, je kun i.i.g. niets kapot maken als je wel verticaal bent.

En de gevreesde hoofdpijn die je schijnt te kunnen krijgen na een LP lijkt (als ik dat zo lees) niet op jouw hoofdpijn.
Want als het echt "de" hoofdpijn is, heb je gewoon geen keus dan te liggen. Heel simpel, geen discussie mogelijk. Je moet plat anders word je gillend gek.

Dus als ik jou was, zou ik gewoon even een dag of wat iets rustiger aan doen, de hoofdpijn kan ook komen door de stress en al het gedoe waar je nu doorheen moet.... ;)
Lumle

Bericht door Lumle »

Hoi Suzan,

Bedankt voor je reactie!

Je bevestigt mijn vermoeden, dat dit niet de genoemde hoofdpijn is.

Ik was een beetje onzeker, omdat ik vaak minder last heb van pijn dan andere mensen ... goed om te horen dat ik niets kapot kan maken.

De neuroloog klonk nogal dramatisch met absolute bedrust en zo, daar wilde ik liever niet tegen in gaan.

Ik ga wat koffie drinken en dan lekker achter de computer aan het werk, daar heb ik meer zin in dan plat liggen, ook al ben ik dan van de hoofdpijn af.

Groetjes
Lumle
Anne-Marije

Bericht door Anne-Marije »

Ai.. hoe ging ie?

Ik ben na mn lumbaalpunctie enorm ziek geweest. Hoofdpijn, koorts, hartslag verhoogd. Als je het mij vraagt zou ik toch echt je rust nemen.. niks overhaasten. Mijn neuroloog adviseerde ook echt bedrust..

Of je er iets mee kan kapot maken lijkt mij niet... maar goed, ik weet hoe belabberd je je kunt voelen. Bij mij hielp alleen rust..

Succes!!
Lumle

Bericht door Lumle »

Hoi Anne-Marije,

Het was al de tweede keer bij mij. Ik keek er weer enorm tegen op, het idee van een naald in je rug blijft gewoon eng.

Het prikken viel allebei de keren enorm mee, dank zij ervaren neurologen ... stiekem was ik ook dankbaar voor alle Pilates oefeningen, waarmee ik heb geleerd om de rug helemaal rond te maken. Geen idee of dat het prikken makkelijker maakt, ik had wel iets leuks om even aan te denken.

[Voor wie een punctie voor zich heeft]

De eerste keer kan ik me aan geen onprettige dingen herinneren na de punctie, deze keer is het wel vervelend. Maar ik heb deze keer ook (te?) veel gedaan, toen ik ruim een uur na de punctie weer thuis was. Dat vond de rug op een gegeven moment niet meer leuk. Gisteren kwam er dan die hoofdpijn bij.

Misschien had ik beter gevraagd om een vertaling van "je mag doen wat je kunt"...
Ik vat het anders letterlijk op: als ik er niet bij flauw val mag ik het doen omdat het kan.

Groetjes
Lumle
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Lumle;1107443]
Ik vat het anders letterlijk op: als ik er niet bij flauw val mag ik het doen omdat het kan.[/QUOTE]

:haha: Jij bent er ook zo één..... Ik denk inderdaad dat het toch slim is om wat rustiger aan te doen. En of computerwerk nou handig is bij hoofdpijn?? Ik zou gewoon lekker een boek gaan lezen ofzo, dan heb je ook nog fut voor je kinderen.

"Doen wat je kunt" is voor de meeste mensen: zolang je geen last krijgt. Maar bij diverse MS-ers wordt het inderdaad opgevat als: "Zolang ik niet neerval, kan ik het dus". :tralala:
Lumle

Bericht door Lumle »

Hoi leeuwtje,

Bedankt voor je advies. Werken lukt idd niet echt effectief. Dan maar in stukjes tussen rust pauzen in... want het moet wel af.

Het is nog niet zeker, of ik een MSer ben of dat er toch iets anders aan de hand is. De verschillende neurologen verkeren nog in staat van wisselende (on)zekerheid.

Vermoedelijk zal ik hoe dan ook moeten leren om ook eens wat meer rust te nemen. Het was een eye opener voor mij om mee te maken, hoeveel rust nemen hielp bij mijn OZO laatst (vooral ook tegen de bijkomende gekke neurologische klachten, die ik gewend ben om zoveel mogelijk te ignoreren, omdat ze toch na een tijd weer over zijn).

Helaas heeft rust totaal geen invloed op neuropathien. Of wat ze dan op dit moment deze naam geven... die kan ik door rust niet kwijt raken, speelt juist meer op als ik lig.

Groetjes
Lumle
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik zou me toch maar een beetje rustig houden. Ik heb er uiteindelijk 2 weken mee gelopen.

Dacht ik dat het voorbij was. Stapte ik in een auto (als passagier) en werd weer gek van de hoofdpijn. Dus veel prikkels en beweging kan het echt wel erger maken, hoeveel last je ervan hebt.

Niet zozeer dat je iets stuk maakt, maar je kunt meer last krijgen.
Lumle

Bericht door Lumle »

Bedankt toeter,

Het voelt nu voor mij ook, als of ik meer last krijg door (te) veel te doen.

Door jullie opmerkingen voel ik me minder een aansteller als ik toch wat rust neem. Er zijn toch al genoeg (te veel?) dingen, die echt moeten gebeuren.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp