Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Warmte intolerantie?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Dannifan

Bericht door Dannifan »

- Ijskoud drinken

Is niet de beste oplossing, kan je maag behoorlijk van streek door raken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Een paar minuten koud afdouchen is al genoeg om de effecten van het warme tegen te gaan hoor!

En niet te lang blijven staan. Ik had de gewoonte om 'wakker te worden' onder de douche, maar toen kreeg ik ms en werd ik juist steeds moeier hoe langer ik stond.
Suzan

Bericht door Suzan »

Van heel koud drinken koel je [B]niet [/B]af.

Ja, het voelt fijn in je mond en slokdarm, maar zodra het in je maag is belandt moet die maag als een malle aan het werk om dat koude spul op lichaamstemperatuur te krijgen.

En dat onttrekt weer heel veel energie aan het lichaam en doet de temperatuur stijgen.
Het is beter om gewoon koel te drinken.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Lumle, met ijskoud drinken zou ik toch oppassen hoor! Dat is een enorme aanval op maag en spijsvertering! (Ah, zie dat het topic nog een pagina verder ging, en dat het al genoemd was... :ogen:)
Lumle

Bericht door Lumle »

Bedankt,

Ik schrap het ijskoud drinken weer van mijn lijst met tips.

Groetjes
Lumle
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Als je er geen last van hebt, kun je gewoon doen wat goed voor jou voelt uiteraard. Bij mij helpt het erg goed en ik krijg geen last van mijn maag.

Ik heb zelf van die vrieslollies in de vriezer liggen en als de hitte me even teveel wordt, helpt mij dat echt.

In dit artikel blijkt dat zelfs de wetenschap het effect daarvan heeft vastgelegd en het bij sporters wordt toegepast:
[url]https://www.volkskrant.nl/mensen/waarom ... ~b1761a9e/[/url]

Ik weet niet of iedereen het kan lezen (ik heb een abo), dus ik plak een alinea. Ze meten het effect na het eten van een liter schaafijs. Iets overdreven. 100ml eet ik, maar goed:

Internationaal onderzoek laat zien dat die interne koeling effect heeft: sporters lopen en fietsen sneller en verder. Wel klinkt overal het advies om eerst te oefenen met dat voorkoelen. Er zijn mensen die van een plens ijswater pijn in de maag krijgen, hoewel mond en slokdarm de drank al voorverwarmen. De oorzaak van die klachten is niet helemaal duidelijk, aldus Daanen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Schaafijs smelt al in je mond, en dat is denk ik het verschil. ;)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Dat zou kunnen!
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Warmte intolerantie?

Bericht door Qanuk00 »

Ff dit onderwerp nieuw leven inblazen, voor de nieuwkomers (als ik) onder ons....

Ervaren jullie ook zo'n last van de warmte en wat doen jullie ertegen?

Ik merk het direct ... de temperatuur en luchtvochtigheid stijgen naar boven de 20 graden en meteen reageert mijn lichaam (lees MS) erop. Echt frustrerend, want dat heb ik voor mijn diagnose vorig voorjaar nooit zo stevig gehad. En de zomer is nog maar amper begonnen .... HELLUP! :ziek:

Ik heb al het een en ander aan oplossingen om het warmteprobleem aan te pakken, zoals een koelvest, een koelpetje, een opblaas zwembad met koud water, een airco op de slaapkamer ....
Verder lichte maaltijden, karnemelk, yoghurt/kwark, veel water en groene thee drinken....
En veel rusten op bed of een stoel, niet teveel doen, want dan gutst het zweet over me heen en zak ik door mijn benen.

Maar het blijft aanmodderen en hopen dat de koelte weer snel het land bereikt...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
shandy49

Re: Warmte intolerantie?

Bericht door shandy49 »

Veel meer kan je er ook niet tegen doen"
Gewoon rustig aan.
Heb het al wel 30 jaar en ieder jaar ben weer ik blij als ik naar buiten kan zonder koelvest.
Stil zitten onder airco en vaker een koude douche.
Sterkte. En het wordt ook wel weer Kerst. 💁

Piet
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp