Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Warmte intolerantie?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Merce

Bericht door Merce »

Ja dat denk ik ook Dannifan.

Het is gelukkig afgekoeld nu. Maar nog steeds aan de diarree. Wel naar het Ikazia gegaan voor blaasonderzoek. Gemeld dat ik last heb van diarree. Moest in het ziekenhuis ook nog. Nu is het onderzoek verplaatst. Kan weer naar huis.

Ook zoiets vind ik nog erg moeilijk. Wel of niet afzeggen. Ik ben geneigd altijd maar door te gaan. Of de warmte van de afgelopen dagen of de MS of prikkelbare darm zelf...iets maakt dat mijn lichaam protesteert. Zoek dat maar eens uit.

Ook heel veel last van gevoelsstoornissen de afgelopen dagen.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

In het begin is veel onzeker, is het wel of niet van MS. Lang niet alles is van MS namelijk en denk vooral niet bij alles wat je voelt dat het wel van MS zal zijn.

Door de tijd leer je vanzelf onderscheid maken wat wel en niet of misschien wel of niet.
Darmproblemen kunnen ook door wat anders ontstaan zijn, ik drink en eet anders met dit warme weer en ook mijn ontlasting is meer en anders dan normaal.

Bij twijfel kan je altijd de MS verpleegkundige bellen natuurlijk.
Lumle

Is dat warmte intolerantie?

Bericht door Lumle »

Is dat warmte intolerantie?

Herkennen jullie dit (als warmte intolerantie)?

Met warm weer voel je je ziek - zonder ziek te zijn. Alles wordt zwaarder, kost meer energie, gaat langzamer...

Daarbij komen oude bekenden weer even langs (afwisselend, volkomen willekeurig, zonder herkenbare logica), zoals

- wazig zien
- echt geen kracht in de handen
- benen die niet doen zoals ze horen te doen
- gevoel voor een voet helemaal weg
- ezv

Allemaal iets dat er ooit eerder voor een langere tijd is geweest en vanzelf weer verdween.

Het gebeurt heel vaak met heet weer, maar niet altijd. En als het weer weer beter is voel je je vaak als herboren.

Zwemles van de kinderen is extreem slopend, kost onredelijk veel energie vergeleken met andere ouder taken.

Douchen maakt je helemaal kapot voor een halve dag (niet elke keer, maar vaak genoeg, zodat je het gaat plannen... en gaat voor kattenwas op dagen waar je het risico niet kunt nemen om zoveel minder energie te hebben.)

Na intensief sporten kelder je helemaal (heel vaak, maar soms ook niet) ... eerst ff genieten van lekker bezig zijn, en dan een tijdje later trillen aan het hele lijf, ziek ziek ziek voelen

- ondanks dat je weet dat je niet ziek bent. Want met een dag ben je er meestal weer van af, en er zijn geen sportbacterien.


Ik vond mezelf maar gek en aanstellerig. Pas toen de artsen na OZO en mri weer "iets als MS" gingen roepen en ik een beetje ging lezen legde ik een link tussen deze gekkigheden: warmte. Daar kan ik blijkbaar niet tegen.

Zijn jullie het eens met deze interpretatie?

Is dat een beetje, hoe "warmteintolerantie" bij jullie voelt?

Groetjes
Lumle
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ja dat klopt wel ongeveer!

Tip: het gaat vooral om de temperatuur van je 'kern', dus niet de temperatuur van je omgeving. Daarom bij koorts ook veel klachten.

Maar als je dat weet kun je er iets aan doen. Bij zoiets als zwemles zou ik een icepack meenemen in een doek gewikkeld en die op mn schoot leggen met mn polsen erop. Af en toe stiekem op het toilet op mn hoofd en in mn nek leggen.

Je wordt er handiger in, maar het blijft rot.
wilm

Bericht door wilm »

ipv icepack gebruik ik koelsjaaltje

[url]www.comfortcoolingproducts.nl[/url]
Klick

Bericht door Klick »

een soort van cobber :D:D echt de beste investering ever! :cool:

[url]https://www.coolcoolestcobber.nl/wat-is-een-cobber/[/url]

ik heb er een aantal en om de drie dagen even 15min in kraanwater en klaar.
ik kan prima tegen de warmte maar dit zorgt voor koelte bij je halsslagader het is echt eenaanrader!

dez heb ik ook voor als mijn handen warm lopen, iets minder gevuld met gelkorrels en met klitteband, tevens beetje natter, cobber is droog dit kan druppele , maar ben ik ook tevreden over 🌞🌞
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ja ik heb die ook, maar ik ben geen fan. Ik vond de werking mwah (zeker in een heet zwembad) en eerlijk gezegd ziet het er een beetje raar uit.
Lumle

Bericht door Lumle »

Bedankt voor de tips, ik ga het uitproberen.

Zwemles zijn we gelukkig voor goed vanaf.

In andere threads of fora was ik al andere tips tegen gekomen, het helpt mij echt:

- Gewoon een koelpad vasthouden helpt al heel wat (met gel erin, uit de koelkast)

- Of voeten in koud water

- Ijskoud drinken

... Het verbaast mij dat koeling op een plek toch voor het hele lijf helpt. Bijzonder hoe ons lichaam werkt. Zelf had ik het niet verzonnen - een koud ding op schoot leggen omdat je je zonder herkenbare reden ziek voelt.

Douchen met koud(er) water kan gewoon zonder bijwerkingen. Gek, dat ik daar niet eerder op ben gekomen.
Klick

Bericht door Klick »

had een koelkleedje voor de hond gekocht, die vindt het ding eng, dus hij lag ongebruikt koel te zijn.. heb ik hem op school gelegd echt heerlijk!

gewoon een ding van de action :haha:
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Ik heb twee weken geleden ook een koelkleed voor honden gekocht en die leg ik onder het hoeslaken in bed bij mijn voeten. Echt super!!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp