Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

welk medicijn Tecfidera of aubagio?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Iris J.

welk medicijn Tecfidera of aubagio?

Bericht door Iris J. »

Heb voor een paar weken terug een MRI met contrast gehad en hierop was toch enige activiteit te zien.
De neuroloog heeft mij geadviseerd om te gaan starten met medicatie die een remmende werking heeft.

zijn voorstel is dus om Tecfidera of aubagio te gaan gebruiken.
Heb hier informatieboekjes over thuis liggen en heb volgende week een afspraak met de MS verpleegkundige.

Nu lees ik over verhoogde leverwaarden tijdens het gebruik van deze medicatie, mijn leverwaarden zijn al erg verhoogd waarschijnlijk door de cholestorolverlagers.
een optie om daar mee te stoppen is uitgesloten omdat mijn cholestorol anders binnen no time boven de 10 zit.
(erfelijk hoog cholestorol)

wie heeft er verder ervaring met een van deze middelen en hoog cholestorol?

vind het erg moeilijk om een goede keuze te maken.
Klick

Bericht door Klick »

ten eerste ik heb geen hoog cholesterol, dus kan je daar niet echt helpen aan info, maar kreeg dezelfde keuze voorgelegd..

toen heb ik mijn neroloog gevraagd wat hij zelf zou doen en waarom.
hij zei tecfidera. ook omdat het al veel langer op de markt is voor psoriasis (onder een andere naam, dus de lange termijn (bij)werking bekend is.

ook heb ik gevraagd wat het gaat doen met mijn leverwaarden, daar verwachtte hij niks bijzonders..
tomorrow

Bericht door tomorrow »

Je leverwaarden en andere labwaarden worden in de gaten gehouden (ook vooraf bekeken, dus indien niet in orde, dan houdt het sowieso op).

Verder zijn dit twee vrij nieuwe eerste lijns remmers, als je daar problemen mee hebt is de eerstelijn remmer die tot 2 jaar geleden nog de meest doorgaande optie was natuurlijk ook prima, dat is dan Copaxone,
Dat spul werkt tussen aanhalingstekens net zo goed als de rest (het zijn allemaal lachwekkende vraagtekens)

Denk erover na, praat met je neuroloog die net zo min een idee heeft en neem gewoon een beslissing, je hoeft niet bang te zijn dat je het verkeerde besluit neemt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp