Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MRI hoofd of rug

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
poeky

MRI hoofd of rug

Bericht door poeky »

Na lang weg te zijn geweest ben ik weer terug.
Ik zit nl met een vraag. Misschien kunnen jullie antwoord geven.

Bij mij wordt altijd alleen een mri van de hersenen gemaakt.
Nooit van het ruggenmerg.
Toch lees ik zo nu en dan dat gevoelsstoornissen uit het ruggenmerg komen.

Dus mijn vraag: welke klachten kunnen voortkomen uit de hersenen en welke klachten uit het ruggenmerg?

Ik ben weer op het forum, omdat ik denk ik momenteel last heb van een chest-hug.

Groetjes Nancy
Sara

Bericht door Sara »

Je neuroloog kan je vast wel vertellen of je klachten uit je hersenen komen of uit je ruggenmerg. Of dat er misschien nóg iets anders aan de hand is. Daar waag ik me niet aan :)

Mijn neuroloog heeft me een keer uitgelegd waarom vaak géén MRI van de rug gemaakt wordt: laesies in je ruggenmerg resulteren bijna altijd in klachten, terwijl laesies in je hersenen ook best in verborgen hoekjes kunnen zitten, waar ze vooralsnog weinig kwaad doen. Je wil ze dan graag tóch zien, omdat dat wel een indicatie is dat er ziekte-activiteit is.

Dat is in 't algemeen gesproken! Er zullen vast uitzonderingen zijn.
Knillis

Bericht door Knillis »

De uitleg van jouw neuroloog zou kunnen verklaren waarom er bij mij na de diagnose nooit meer een MRi is gemaakt.

Ik had ten tijde van de diagnose een piep klein plekje in het hoofd maar wel een heel grote plaque in de nek.

Omdat ik daarna nooit meer een schub heb gekregen is het dan ook waarschijnlijk echt niet nodig geweest opnieuw een MRI te maken.

Maar ik denk dat er destijds sowieso minder vaak een herhalings MRI gemaakt werd want er is intussen toch wel veel veranderd en soms moeten mensen 1 x per jaar een controle MRI laten maken.

Wel zij mij neuroloog eens “je hebt de hoofdprijs” omdat juist het deel waar mijn plaque zit veel lichaamsdelen aanstuurt. :o

Ik had liever een andere prijs gehad eigenlijk :D
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik heb ook maar 1x op uitdrukkelijk verzoek een herhalings-mri van mn ruggenmerg gekregen.

Bij de diagnose zat er een plek in mn nek. Bij die latere een kleine in mn onderrug.

Verder alleen mri's van de hersenen. Ik heb nu een 'zuinige' neuroloog die geen mri's maakt als er geen directe aanleiding voor is.

Over je vraag welke plek welke klachten geeft: volgens mij is dat niet zo makkelijk te zeggen, maar ik zou je neuroloog vragen.

Klachten aan je ogen kunnen bijvoorbeeld vanuit de oogzenuw komen, maar bij mij komt het vanuit de hersenstam (2 ogen tegelijk laat)

En het lijkt me (maar weet het dus niet zeker) dat dat met andere klachten ook geldt, aangezien de klachten vanuit 'de bron van aansturing' (hersenen) kunnen komen, maar dat het ook kan dat er ergens onderweg een gat in de snelweg (ruggenmerg) zit.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Bij mij komen eigenlijk alle problemen uit de rug maar ik heb maar één maal een MRI van de rug gehad.
Ik heb het wel eens gevraagd aan de neuroloog of het niet nuttig was er nogmaals een te maken maar dat had geen zin zei hij.

Ik ben pp en de MRI kan anders zijn dan de vorige maar dat is geen maatstaf voor de situatie van je lichaam.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Dannifan;1109819]
Ik ben pp en de MRI kan anders zijn dan de vorige maar dat is geen maatstaf voor de situatie van je lichaam.[/QUOTE]

Dat heb ik nooit geweten, mijn neuroloog heeft alleen gezegd dat een nieuwe MRI maken bij mij geen zin heeft. Het mag als ik er op sta maar hij ziet geen noodzaak. Nou, “ik sta er beslist” niet op, dus laat maar zitten”. ;)

Maar ik realiseer me nu dat mijn bijdragen aan dit topic de vraag van
de topic starter niet beantwoord en ik heb er eerlijk gezegd ook geen antwoord op, sorry :o
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Dat heb ik nooit geweten, mijn neuroloog heeft alleen gezegd dat een nieuwe MRI maken bij mij geen zin heeft. Het mag als ik er op sta maar hij ziet geen noodzaak. Nou, “ik sta er beslist” niet op, dus laat maar zitten”.

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak Knillis dat het geen zin heeft een nieuwe MRI te maken.
Bij mij heeft het ook geen zin omdat het niets nieuws naar voren brengt wat al niet bekend is.

Een MRI van het hoofd hebben ze wel gemaakt 10 jaar na de eerste MRI maar die was exact hetzelfde als de eerste dus dat maakte ook niets uit. (daar keek de neuroloog ook verbaasd van op zelfs)

Alleen is mijn lichaam niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden want de MS gaat gewoon rustig door.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Dannifan;1109825]Alleen is mijn lichaam niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden want de MS gaat gewoon rustig door.[/QUOTE]

Mijn MS gaat ook door maar gelukkig héééél er rustig dus dat is dan weer meegenomen :D
poeky

Bericht door poeky »

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Helaas nog weinig concrete info, maar dat komt misschien ook omdat ik zelf niet goed heb omschreven wat ik bedoel.

Bij mij nemen de klachten wat betreft de armen en de benen momenteel toe. Dat wil zeggen, dat mijn benen niet zo sterk meer aanvoelen. Zware benen, gevoelsstoornissen. Ook mijn armen doen af en toe moeilijk. Echte uitval heb ik niet.

Daarnaast dus een paar dagen zo’n chesthug gevoel.
En algehele klachten die toenemen. Maar hoofdzakelijk mijn benen.

Vandaar mijn vraag, hoe groot is de kans dat het dan uit het ruggenmerg komt? I.p.v. vanuit de hersenen.

In september moet ik naar een nieuwe neuroloog. En zou het dan handig zijn om een mri van het ruggenmerg te vragen?
Groetjes
mickey16

Mri hoofd en ruggeerg

Bericht door mickey16 »

Mri hoofd en ruggeerg

Ik heb om verschillende redenen al diverse keren een mri van mijn hoofd (hersenen) gehad. Nooit (voor zover ik weet) van mijn rug. Ik seek liver mijn kop in het zand maw, als het aan maw, ik wil het niet weten. Wat schiet ik ermee op? Ook daar zijn geen medicijnen voor. In die hersenen kan zoveel meean de hand zijn. Zo is bij mij een aantal jaren geleden een meningeoom, goedaardige tumor ontdekt. Die is inmiddels verwijderd. Hierna had ik een aantal controle mri’s. Na de laatste zei de neuroloog “ over 20 jaar weer”. Toen wist ik gelukkig nooit weer. Ik was begin 50, tel daar 20 bij, en mijn Ms lichaam. Nee, dank je wel, dat ga ik dus niet meer doen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp