Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vallen over afstapjes

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Aletta

Vallen over afstapjes

Bericht door Aletta »

Hallo,

Eerste bericht, 7 jaar ms, ondertussen sp ...

Ik heb een vraag of ik zoek tips.
Ik ben deze week 2 keer gevallen over een afstapje. Beide keren was ik afgeleid en keek dus eens een keer niet naar de grond. Mijn val van vandaag leverde een snee in mijn voorhoofd op, heel mijn voorhoofd is een schaafwond en mijn bril heeft een flinke kras. En ik baal enorm... :(
1e keer kwam ik uit een openbare wc, liep door een gangetje en werd afgeleid door de mensen die in de hal stonden te wachten. En ik miste dus het afstapje tussen gangetje en hal. 2e keer, vandaag dus, liep ik over een grasveld wat bij een zwembad hoort, vroeg me af o het zwembad nu wel of niet open was (hing er nu wel of niet een brief op de deur) en toen was daar een afstapje.

Is dit nu gewoon mijn eigen klunzerigheid of is het een bekend verschijnsel bij ms? (dus het niet opletten omdat je nadenkt)
Heeft iemand tips, want ik vind 2x in een week wat veel. Voor mijn gevoel kijk ik de hele tijd als ik loop naar de grond, behalve dan heel af en toe... (zucht)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik ben bekend met vallen en doe het nog zeer weinig gelukkig, vallen is niet erg maar het eventueel breken van iets boezemt me angst in.

Je moet je gewoon bewust worden dat je alles wat je doet geconcentreerd doet, gewoon maar wat aanhobbelen kan gewoon niet meer.

[B]Denk na bij alles wat je doet is mijn advies en loop bewust en laat je vooral niet afleiden door iets of iemand.[/B]
Klick

Bericht door Klick »

al wandelend praten of een gesprekje voeren is multitasken. Dat gaat niet meer, je hebt je concentratie nodig voor het lopen.
Ben je afgeleid door wat dan ook?
Dan gaat het eerder mis.

Dat is mijn ervaring, maar is dit voor jou ook zo?
Denk eens terug aan het moment.
Was je ergens anders met je hoofd dan bij het lopen alleen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

In eerste instantie een vuistregel van mijn werk welke ik nu ook toepasbaar vind:
1x is toeval
2x is opmerkelijk
3x is een patroon

En dan kan het nog steeds gewoon pech zijn ;)

Je proprioceptie (zintuig in je hersenen dat je vertelt waar je lichaam is in de ruimte: zie Google) kan aangetast worden door de ms.

Daar kun je verder niks aan doen, maar je ogen kunnen wel een deel van de functie van dat zintuig overnemen. Maar dat betekent continue heel bewust zijn van wat je doet.

En dat leerde ik helaas met vallen en opstaan. En nog steeds zijn mijn schenen standaard beurs.
Job

Bericht door Job »

Ik struikel regelmatig, vooral bij vermoeidheid maar het lukt me tot nu toe om op de been te blijven. Kijken waar ik loop is een tweede natuur geworden.
Suzan

Bericht door Suzan »

Weet je zeker dat je geen oogproblemen hebt? Dus dat je een andere correctie in je brillenglazen nodig hebt omdat je geen diepte meer kunt inschatten, of misschien wel een een oogzenuwontsteking hebt? :weetniet:

Een bezoekje aan een goede opticien is snel gemaakt. Ik probeer eerst altijd de "gewone" oorzaken uit te sluiten voor ik het op ms gooi.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Klick;1110818]
Was je ergens anders met je hoofd dan bij het lopen alleen?[/QUOTE]

Aletta geeft al aan dat er sprake was van afleiding: eerst mensen, daarna een mogelijk briefje op een deur. ;)
Klick

Bericht door Klick »

niet goed gelezen sorry..
de woorden gingen gister draaien in mn hoofd..
nu zie ik het idd :ogen:
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Toeter;1110819]Je proprioceptie (zintuig in je hersenen dat je vertelt waar je lichaam is in de ruimte: zie Google) kan aangetast worden door de ms.
.[/QUOTE]

Dit is bij mij de oorzaak van het vaak (dreigen) te vallen of ergens tegenaan te lopen. Ik neem regelmatig de deurpost mee in mijn poging naar een andere ruimte te lopen.

En hierdoor moet ik ook altijd kijken naar mijn voeten en handen als ik loop of iets vasthoud. Kijk ik niet dat kan ik over een lucifer vallen en laat ik kopjes ed uit mijn handen vallen.

Ben er aardig aan gewend maar het gaat nog wel eens mis met veel gemopper van mijn kant als gevolg.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

"Ik neem regelmatig de deurpost mee in mijn poging naar een andere ruimte te lopen."

Dit had ik in het begin van mijn MS, ik beukte de posten uit de deuren en had regelmatig een blauwe schouder, mijn vrouw mopperen over opletten natuurlijk maar dat was het niet.

Ik kon blijkbaar de afstand niet goed inschatten en knalde overal tegen aan die tijd. Later werd het minder en minder naarmate ik slechter ging lopen.
Nu beukt mijn rollator overal tegenaan maar dat is gewoon mijn eigen schuld, de wielen staan altijd verkeerd namelijk en dan ja...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp