Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Doorzetten of er aan toegeven?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Borne

Doorzetten of er aan toegeven?

Bericht door Borne »

:(Hi, graag jullie mening over sporten en MS.

Tot nu toe verloopt de MS bij mij relatief mild, ik heb wel wat klachten maar kan nog steeds alles wat ik voorheen ook kon....
Maar ik begin te merken dat het meer moeite kost om te gaan hardlopen, ik loop langzamer, korter, en na een aantal km (8) moet ik oppassen om niet te struikelen.

Ik weet dat dit voor veel lezers hier een luxe probleem is maar ik vraag me af of ik er aan toe moet geven of toch door te zetten zodat ik sterk blijf?
Ik ben ervan overtuigd dat sporten goed is, en dat ik gebaat ben bij een sterk lijf maar zeker nu het zo warm is heb ik totaal geen energie om zelfs maar een wandelingetje te maken.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Borne;1111036]:(Hi, graag jullie mening over sporten en MS..[/QUOTE]

doorzetten maar wel accepteren dat je stukje bij beetje zult moeten inbinden en prioritair is veiligheid

op de verkeerde plaats struikelen of verkeerd struikelen en je bent verder van kant.
struikelen wijst volgens mij op vemroeidheid
alertheid neemt af, hersensignalen komen niet meer snel genoeg door, ...
Borne

Bericht door Borne »

Dank je, dat is precies zoals ik er ook in sta.
Ik ben me bewust van mijn beperkingen ( ik loop geen marathon meer, dat is te zwaar) maar blijf doorzetten wat wel lukt.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik kan niet meer hardlopen maar wandelen gaat redelijk.
Ik merk wel dat ik het moet blijven doen om niet achteruit te gaan. Soms gaat het beter dan een andere keer.

Ik zou zeggen, lekker blijven rennen. Soms wat verder, soms wat langzamer. Misschien wel verstandig om een telefoon bij je te hebben, mocht er iets gebeuren kan je altijd contact met iemand opnemen.
Borne

Bericht door Borne »

[QUOTE=Lilianne;1111041]
Ik merk wel dat ik het moet blijven doen om niet achteruit te gaan. [/QUOTE]

Dit is precies de reden waarom ik door wil zetten, ik wil niet te makkelijk opgeven, maar ook niet mezelf overvragen.
De balans hierin vinden is best lastig
Patricia H

Bericht door Patricia H »

[QUOTE=Borne;1111036]:(Hi, graag jullie mening over sporten en MS.


Ik weet dat dit voor veel lezers hier een luxe probleem is maar ik vraag me af of ik er aan toe moet geven of toch door te zetten zodat ik sterk blijf?
Ik ben ervan overtuigd dat sporten goed is, en dat ik gebaat ben bij een sterk lijf maar zeker nu het zo warm is heb ik totaal geen energie om zelfs maar een wandelingetje te maken.[/QUOTE]

Zolang het verantwoord is het te blijven volhouden, zou ik daarvoor kiezen..

Ik ontwikkel een klapvoet na een aantal km, maar probeer de grens wel op te blijven zoeken. Is wel lastig, dat geef ik toe
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Borne;1111038]Dank je, dat is precies zoals ik er ook in sta.
Ik ben me bewust van mijn beperkingen ( ik loop geen marathon meer, dat is te zwaar) maar blijf doorzetten wat wel lukt.[/QUOTE]

en ervan genieten voor later
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Doorzetten! Het kan sowieso een tijdelijke dip zijn door de warmte.

Maar met ms is het nog meer dan anders: use it or lose it.

Natuurlijk niet jezelf steeds over de kling jagen, maar blijf de grens op zoeken.

Maar ik weet hoe moeilijk dat is. Mijn sport is yoga en het is moeilijk om 'leuk' te blijven sporten als je prestaties steeds minder worden. Vooral de negatieve gedachten zuigen alle plezier eruit.

Ik weet ook zeker dat het lang niet zo goed met mij zou gaan, als ik geen hond en geen kind had gehad. Zij zorgen ervoor dat ik moet blijven doorzetten en de grens opzoeken qua lopen en tillen enzo.
Borne

Bericht door Borne »

Bedankt voor jullie positieve reacties, dit helpt me zeker!
Klick

Bericht door Klick »

de grens opzoeken zorgt naar mijn mening niet alleen dat je steeds die grens verlegd maar ook voor een sterker lijf..
niet te vergeten een goed gevoel :D

paar jaar terug was ik blij en trots iedere dag 1.5km te lopen, nu loop ik gemiddeld 4km ... ik loop sneller, nog wel langzaam in vergelijking met anderen, maar ik heb mijn snelheid verdubbeld in vergelijking met een paar jaar terug :D

doorgaan! je grens zoeken, steeds aanpassen, luister naar je lijf
succes!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp