Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en erfelijkheid

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1113731]Er is mij verteld dat MS voorkomt in een bepaald type ruggenmerg, en dat type ruggenmerg is wel erfelijk.[/QUOTE]

.... door wie/wat? :cool:
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik vroeg me dat af, want een MRI is bepaald niet goedkoop, en zoals je al aangeeft doen niet alle artsen dat zonder goede reden. ;)
Zorgverzekeraars kunnen serieus moeilijk daar over doen met als gevolg dat zij het zelf had moeten betalen.

En hartruis is zeker geen kattenpis. Dus dat zij een slechte conditie daardoor heeft, is logisch.
Als je hart het bloed niet goed rond kan pompen, krijgen de spieren ook minder zuurstof en werken die slechter en verzuren sneller. Dat is niet moeilijk te bedenken. ;)
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Suzan;1113738]

En hartruis is zeker geen kattenpis. Dus dat zij een slechte conditie daardoor heeft, is logisch.
[/QUOTE]

Er zijn verschillende soorten hartruis en in verschillende gradaties.

De mijne heb ik al een jaar of veertig, en is heus onschuldig. Doet geen kwaad aan m'n conditie.

In die tijd hebben zeker al 10 dokters 'm beluisterd en nooit heeft iemand iets anders gezegd.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik ben de jongste van 5 kinderen en niemand heeft MS verder in de familie en kleinkinderen. Alleen een achternichtje van me heeft het gehad maar verder niemand dus.

Wat is erfelijk dan? Als het in de familie zit is de kans iets groter zegt men maar hoeveel groter in % is niet exact bekend.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ah kijk. zo zie je maar weer. Ik kende alleen iemand met "een bepaald niet onschuldige hartruis". :hmmm:
Maar terwijl ik dit typ, bedenk ik me dat één van m'n honden ook een flinke hartruis had, en dat fossiel heeft het gepresteerd om toch best fit 16,5 te worden... :ogen:
Job

Bericht door Job »

Voor zover ik weet ben ik de enige in mijn familie die MS heeft. Wat dan wel weer interessant vind, is dat er in het piep kleine dorpje waar ik geboren ben, ik de derde ben met MS, terwijl we geen familie van elkaar zijn.

Mijn broer is recent voor de hemelpoort vandaan gesleept. Hij bleek een zeer zeldzame NET tumor te hebben. Omdat er in onze familie verschillende mensen op relatief jonge leeftijd kanker kregen word ik uitgenodigd voor een erfelijkheids onderzoek.

Ik zal meewerken aan dat onderzoek omdat ik eigenlijk wel wil weten of het nuttig is om mezelf en eventueel mijn kinderen preventief te laten screenen op kanker.

Waarom 3 mensen in een dorpje van nog geen 1000 inwoners MS krijgen vind ik eigenlijk veel interessanter.
anna_z

Bericht door anna_z »

antwoord op 1207:

Betovergrootmoeder had vergroeide vingers en handen, vermoedelijk artrose (geen reuma).
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Job;1113750]

Waarom 3 mensen in een dorpje van nog geen 1000 inwoners MS krijgen vind ik eigenlijk veel interessanter.[/QUOTE]

3 mensen per 1000, terwijl er gemiddeld over het hele land 1 op de 1000 MS heeft, dat kan heel goed toeval zijn. Vergelijkbaar met 3x achter elkaar 6 gooien met een dobbelsteen. Bij dit soort kleine getallen is de invloed van toeval heel groot.

In het dorp ernaast zijn er waarschijnlijk 0, of 1, of wel 4 mensen met MS.

Het zou wat anders zijn als er in een stad met een miljoen inwoners 3000 mensen met MS zouden zijn, in plaats van de verwachte 1000, dan is het een interessante aanwijzing.

Er is trouwens wel es een 'uitbraak' van MS geweest, waardoor zelfs wel es gespeculeerd is dat het besmettelijk is.

[url]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC358295/[/url]
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

In het dorp waarin ik woonde heeft 1/500 mensen
MS. Landelijk is dat 1/1000.

Dat komt waarschijnlijk..omdat het dorp zowel in als onder de
rook van DSM ligt.
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Naast mij , heeft ook mijn oudere zus MS , dit was eerder vastgesteld dan bij mij......Gezien de familieverhoudingen en bij mij verdenkingen van als we het niet kunnen vinden , zal het wel fybro zijn , en niet weten wat b.v. een lumbaalpunctie was , heb ik later pas de connectie gelegd.....

Op het moment van de diagnose en het beseffen van , is er wel gevraagd om gegevens van mijn zuster , echter daar hebben ze nooit wat mee gedaan.....
Altijd fijn als je weet als arts dat de familieverhoudingen niet goed zijn , ze je toch belasten met info te laten vragen , waar ze later niet dus niets mee doen..

Bij mij is er eigenlijk gelijktijdig sarcoïdose en later hartritmestoornissen vastgesteld.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp