Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en erfelijkheid

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Dannifan

MS en erfelijkheid

Bericht door Dannifan »

Knillis

Bericht door Knillis »

MS is geen erfelijke ziekte. Wel komt het voor dat er meerdere mensen binnen een familie te maken krijgen met MS.

Een zus van mijn moeder heeft MS maar dat is pas gediagnostiseerd toen ze 60+ was. Ik kreeg de diagnose MS toen ik 41 was. Ik was dus de eerste in mijn familie met MS.

Voor zover mij bekend wordt er nooit “getest” (middels MRI en/of lumbaalpunctie) op MS bij iemand zonder aanwijsbare neurologische problemen.

De precieze percentages zijn me ontschoten maar de kans op het krijgen van MS wijkt procentueel niet veel af van de kans op het krijgen van MS als je vader, moeder, broer of zus etc al bekend is met MS.

Persoonlijk zou ik liever hebben dat er meer onderzoek komt naar wat nou de oorzaak van het ontstaan van MS is en wat het nou precies voor een ziekte is en wat er gedaan kan worden om het te voorkomen of te genezen.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=raimonnea;1113669]
Mijn zusje is getest, maar die heeft het (nog) niet. Ging via het MRI-scan.
[/QUOTE]

Waarom is je zusje onderzocht op ms? Had ze dusdanige symptomen dat daar aanleiding toe was?
Want normaal gesproken wordt de naaste familie echt niet onderzocht op ms als 1 (of meer) iemand in de familie het blijkt te hebben.
1207

Bericht door 1207 »

ms is een auto-immuunziekte en in mijn familie krioelt het vn immuunziektes (reuma, diabetes, cvs, ziekte van crohn, ms, ...)

er moet dus, in mijn familie, wel een erfelijke factor meespelen
anna_z

Bericht door anna_z »

Niemand in mijn familie heeft MS. Ben ver terug in de stamboom gegaan.

Ik ben de enige.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

bij mij ook niemand in de familie MS ook geen neven of nichten die het hebben.
Ik ben de eerste en enigste.
ansje

Bericht door ansje »

Ik heb een achterneef met ms. Hij heeft andere geloofsovertuiging en wil niet praten erover of testen laten doen. Ik hoop dat ik de enige in mijn naaste familie blijf met ms.
Heb een zoon van bijna 11 en hoop dat hij de ziekte niet krijgt.
Ik zou ook graag weten wat ms veroorzaakt. Ik denk dat het verschillende factoren zijn die ms veroorzaken en dat het nog heel lang duurt voor men weet hoe ms ontstaat.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=anna_z;1113682]Niemand in mijn familie heeft MS. Ben ver terug in de stamboom gegaan.
Ik ben de enige.[/QUOTE]

andere immuunziektes?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Er is mij verteld dat MS voorkomt in een bepaald type ruggenmerg, en dat type ruggenmerg is wel erfelijk.
Suzan

Bericht door Suzan »

Nou, ik ben tot nu toe de eerste bij mij in de familie. "Wij" hadden gewoon nog nooit van die hele ziekte gehoord voor ik bingo had. :huh:
Ook niet van vader/moederskant.

Heb vijf broers en drie zussen, die ook allemaal kinderen en al een hele zooi kleinkinderen hebben.
En nog nergens is er ms opgedoken, en ik hoop dat het bij mij blijft.

En qua immuunziektes: Alweer nope, al heeft 1 broer van me diabetes type 2. Is daar dus niet mee geboren, dat heeft zich in de 60 jaar voor het zich manifesteerde ontwikkeld.

Dus ik kan weinig voor je hypothese betekenen. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp