Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

CZ zorg verzekeraar haalt Copaxone eruit.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
easyjet

Bericht door easyjet »

Ik zou ook niet zomaar een generiek middel accepteren.
Ze weten zo weinig van MS en het is al vaak ( in mijn ervaring) moeilijk genoeg om erachter te komen waar 1 of andere klacht vandaag komt.


Recent in Zembla verontrustende info over de productie van deze middelen in India..

Wat je zou kunnen doen is het generieke middel proberen, maar als je last krijgt van iets, het duurdere middel met behulp van de voorschrijver zien te verkrijgen.

@Knillis Heb je ervaring met het inleveren van hulpmiddelen bij een overstap naar een andere zorgverzekeraar?
Knillis

Bericht door Knillis »

Nee, ik heb op dit moment geen ervaring met het inleveren van hulpmiddelen omdat ik nog nooit naar een andere verzekeraar ben gegaan. In feit ben ik altijd meeverhuisd met de zorgverzekeraar die mijn ouders vroeger al hadden ten tijde van het ziekenfonds.

Maar omdat ik nu serieus nadacht over overstappen kwam in het gesprek dat ik het met de helpdesk van een andere verzekeraar naar voren dat ik mijn hulpmiddelen op leenbasis heb en dat deze dus moeten worden ingeleverd.

Ik heb dus geen idee of je op het moment dat je de oude hulpmiddelen teruggeeft direct al nieuwe hulpmiddelen hebt maar dergelijke zaken lopen vaak niet soepel en ik wil niet zonder komen te zitten.

Misschien dat ik het bv volgend jaar wel aan zou durven maar momenteel zitten we in een hectische tijd hier, ons huis is (onverwacht) snel verkocht en we moeten dus op zoek naar een nieuwe woning maar dan in de huursector en wel de vrije sector en misschien wel een “zorgwoning”.

Maar deze woningen/appartementen zijn er bijna niet dus dat is al spannend op zich en dan zorgen alle veranderingen die er tussen nu en 1 maart aan gaan komen ook voor het nodige werk en we willen niet meer op onze nek nemen dan nodig is. :o
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Helaas is mijn ervaring , dat dat preferentiebeleid soms een drama is .....

Een ander merk van een zelfde medicatie geeft hier al vrij snel klachten...

Helaas heb ik de kracht niet echt meer om het een en ander uit te zoeken , en dat is een van de redenen dat ik blijf hangen waar ik begonnen ben....

Een zorgverzekeraar die er helaas ook een flinke bijdrage aan heeft, dat er hier straks of helemaal geen ziekenhuis meer is of geen spoedeisende hulp.

Mijn hart en lijf schreeuwen , maar mijn hoofd wil niet mee....
Zie het momenteel bij het afsluiten van nieuwe verzekeringen , het vlot gewoon niet om het op te nemen...

Lichamelijk ga ik goed , denk ik steeds , maar ik heb wel degelijk o.a. MS .......
En dat blijft toch een rare gewaarwording , als je er eigenlijk altijd heel luchtig over hebt gedaan , immers , ik had het al zolang, voordat ze immers de diagnose hadden.....

Ik vermoed dat ik toch weer te laat ben en het maar weer opschuif....

Riwidi
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Als je een ander merk medicijnen krijgt met wel dezelfde stofnaam als het orginele medicijn wat je gewend was kun je wel soms klachten krijgen omdat er andere hulpstoffen inzitten.

Heb dit zelf ook mee gemaakt.
Bij mijn cholesterol remmer bv.
Ik kreeg in de apotheek een goedkopere versie mee, ik wilde dat best proberen en in de eerste instantie ging dat goed.
Na een paar maanden kreeg ik heel veel last van krampen in vooral de benen.
Kon ‘s morgens bijna niet uit bed komen daar van.
Had er eerst geen erg in maar het was van dat nieuwe middel.

Heb toen op voorschrift van de arts weer mijn oude merk voorgeschreven gekregen en na een week was t helemaal over.

Ik ben al jaren bij de ONVZ verzekerd en inderdaad hier was dit geen probleem om weer t orginele middel te krijgen.
Bij de meeste andere zorgverzekeraars MOET je eerst nog een paar andere merkloze middelen uit proberen.

Het is een van de duurdere zorgverzekeringen maar maar hebben vrije keus wat betreft hulpverleners, vind dit toch wel heel belangrijk dat je zelf kunt kiezen voor ziekenhuis enz.
henzel

Bericht door henzel »

[QUOTE=Riwidi;1114595]Helaas is mijn ervaring , dat dat preferentiebeleid soms een drama is .....

Een ander merk van een zelfde medicatie geeft hier al vrij snel klachten...
Helaas heb ik de kracht niet echt meer om het een en ander uit te zoeken , en dat is een van de redenen dat ik blijf hangen waar ik begonnen ben....
Mijn hart en lijf schreeuwen , maar mijn hoofd wil niet mee....
Zie het momenteel bij het afsluiten van nieuwe verzekeringen , het vlot gewoon niet om het op te nemen...

Herkenbaar, je wordt moe van al die keuzes die je moet maken en krijgt het niet meer zo makkelijk helder in de hersenpan;) . Ik denk dat je zeker niet de enigste bent die denkt, laat maar zitten al dat gedoe.
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Dank je Henzel....

Riwidi
lolhozer

Bericht door lolhozer »

Hoi,

Ik ben juist bewust overgestapt van Copaxone naar Mylan, puur uit principe omdat ik vind het niet duurder moet zijn dan strikt mogelijk.

Ikzelf ervaar geen verschil tussen beide merken.

Ik werd nog wel gevraagd door de Copaxone verpleegkundige of ik gepusht was door mijn zorgverzekering.

Mijn neuroloog gaf aan dat ze voor bestaande patienten in principe Copaxone bleven voorschrijven, maar dat ze nieuwe patienten direct het alternatief voorstellen.
Wilma24

Bericht door Wilma24 »

Vandaag bericht gekregen dat ook Menzis volgend jaar Copaxone niet meer vergoedt. Ik ben benieuwd naar ervaringen met de vervanger Mylan.
aaliyah

Bericht door aaliyah »

Ben ook.benieuwd naar de ervaringen van nylon. .
Hortensia

Bericht door Hortensia »

Ik moet ook over naar mylan glatiameer maar heb nog gelukkig over En heb nog Copaxone 40Mg 3 x in de week en ik spuit zelf zonder injector.
Mn neuroloog zei zelfde spul ander merk alleen ik heb VGZ vergoed Copaxone niet meer in 2019
Doosjes gewoon weer even klein met 12 spuiten en koeltas Copaxone past er ook om?..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp