Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

black holes

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Zonnetje79

black holes

Bericht door Zonnetje79 »

Even een uitstapje van een ander topic.

Hebben jullie ook blackholes? , (onherstelbare schade plekken)

Nu heb ik al een lange tijd ms, maar lees daar weinig over hier.!
xAnnikax

Bericht door xAnnikax »

Ja, ik heb black holes. Heb de diagnose sinds september2012...
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Het lijkt heel bijzonder te zijn, hoor er niemand over?of ik heb het gemist.

Maar heeft niet iedereen met ms waar functie zijn uitgevallen, die blackholes? Of zijn deze nóg erger ofzo
elsepels

Bericht door elsepels »

Ik heb maart 2012 de diagnose gekregen (buitenland)

Mei 2012 1e afspraak Erasmus en de neurologie zag blackholes.

Ik heb geen idee of ik dit zou moeten merken....
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Is dit hetzelfde als wat we 'vroeger' noemden: Witte vlekken?
Nieuwe benaming of zo?
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Volgens mijn ingewonnen informatie, wijzen blackholes naar ppms.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Ja maar ik ben begonnen met relapsing remitting (RR)maar dan ga je toch over naar secondair progressief en geen primair progressief? De laatste MRI, vier jaar terug zat het er nog niet iig
Of zie ik het verkeerd.?

Misschien eens aan de ms verpleegkundige of neuroloog vragen hier op het forum
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Inderdaad een goeie om dat aan de neuroloog hier op het forum te vragen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb eens wat gegoogled, en kom het volgende tegen:

[quote]
Magnetic Resonance Imaging (MRI) is een belangrijke en geavanceerde beeldvormingstechniek die wordt gebruikt om de verschillende aspecten van het pathologische proces van MS te visualiseren. Gebieden van ontsteking in de vroege fase van de ziekte kunnen bijvoorbeeld worden aangetoond met behulp van T1 gewogen beelden na toediening van een intraveneus contrastmiddel terwijl gebieden met verlies van myeline en blijvende zenuwschade (ook we persisterende "black holes" genoemd) juist het beste worden gevisualiseerd met T1 gewogen beelden zonder toediening van contrast.
[/quote]
bron: [url]http://www.msweb.nl/proefschriften/2900[/url]

Ik ben niet zo thuis in de terminologie, maar ik zou dit vertalen naar: dat zijn dus de littekens. Maar dat lijkt me sterkt.
Nog maar eens even verder gegoogled:

De uitleg op msweb voor black hole:
[quote]
Black hole
hypointensive lesion = minder aankleurend bij T1- metingen (met contrast). Duidt op axonschade.
[/quote]

Wordt je ook niet veel wijzer van.

Dan dit nog gevonden:
[quote]
Naast witte stofafwijkingen kunnen er ook grijze stofafwijkingen gevonden worden bij MRI onderzoek van mensen met MS, zichtbaar als de zogenoemde black holes. De grijze stofafwijkingen worden veroorzaakt door atrofie van hersenweefsel (= oa tgv demyelinisatie zijn de axonen definitief beschadigd en is hersenweefsel verloren gegaan). Atrofie van hersenweefsel leidt tot cognitieve problemen zoals bijvoorbeeld geheugenverlies.
[/quote]

bron: [url]http://www.nieuwunicum.nl/informatie/12 ... clerose-ms[/url]

Vind ik al iets duidelijker.

Het lijkt er op of de littekens de schade nog wat kunnen herstellen, maar bij een zogenaamde black hole dat niet meer herstelt. Dat is dus blijvende schade.
Ik snap in dat geval dat jouw neuroloog de MRIbeelden niet kan matchen met het meisje dat hij voor zich ziet.

Overigens las ik onderaan de pagina van de eerste link dat in het geval van black holes inderdaad "zwaardere" medicatie wordt aangeraden. Dus in dat geval is de keuze van de neuroloog om Tysabri aan te raden ook weer te begrijpen.

Maar zoals het altijd met MS is: Het heeft zoveel gezichten, geen enkel geval is gelijk. En blijkbaar hebben de black holes bij jou minder gevolgen dan dat bij de meesten het geval is.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Dank je voor de info.. laat nou net mijn cognitieve het grootste probleem is.. en dus de Blackhole.
Lijkt mij dan..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp