Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Brandende ogen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
romana

Brandende ogen

Bericht door romana »

Tot voor kort had ik het voornamelijk in de zomer, maar nu continu. Ik heb last van brandende ogen, naar mijn gevoel niet droge ogen, maar meer een brandend gevoel dus. Als ik een fris washandje ertegen hou is dat gevoel direct weg. Ik heb al meerdere oogdruppels uitgeprobeerd, vrij dure ook (aangeraden door oogarts) maar deze geven zeer tijdelijk verlichting.

Herkent iemand dit en hebben jullie tips?

Thanks
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb het bij vlagen maar zowel in de zomer als in de winter. Het is behoorlijk storend maar ik zou niet weten waar het van komt. Ik dacht dat het bij mij misschien bij mijn leeftijd “hoorde” maar het is wel vreemd dat het er soms is en soms weer helemaal niet.

Eerlijk gezegd heb ik het er nog nooit met de arts over gehad maar ik kan het eens vragen als ik er ben. Momenteel gaat het goed.

Mijn oudste dochter (33) had het heel erg en bij haar bleek het te komen door een zeer ernstig vitamine b12 tekort.
Klick

Bericht door Klick »

ik heb ooit een tip gehad van mijn optometrist om onder de douche mijn oogleden te masseren (beetje alsof je ze richting je oog duwd)
2-3x ieder ooglid.. (niet aaien maar ook niet heel hard)

je ziet erna een beetje wazig, dat is normaal en een teken dat kliertjes verstopt zaten, trekt vanzelf weg..

dit omdat mijn oogkliertjes die voor vochtige ogen zorgt verstopt zitten.. dat los je dus zo op.. wist ik niet en doe ik nu af en toe (vergeet het vaak)

misschien heb je er wat aan ;)
mari

Bericht door mari »

Brandende ogen zijn vaak toch droge ogenklachten.
Mijn ogen traanden ook erg daarbij, oogarts kan een simpele test uitvoeren om te kijken of je traankwaliteit voldoende is.

Met een soort papiertje testen ze dat. Even ooglid naar beneden en dan een druppel traanvocht opvangen.

Ik heb kunsttranen gekregen en een anti allergiedruppel. Helpt super! Naarmate je ouder wordt worden ogen vaak droger, medicijnen kunnen van invloed zijn etc

Als ogen veel tranen kan dat ook teken van droge ogen zijn. Oog blijft dan extra traanvocht produceren om te proberen vochtig te blijven.

Ik ben bekend bij de oogarts voor andere problematiek, dus kon dit mooi combineren.

Wellicht kan een huisarts of goede opticien dit ook testen.
romana

Bericht door romana »

Dank voor de reacties. Druppels doen dus niet veel voor me, af en toe neem ik een half pilletje tegen allergieen en dat helpt wel. Maar heb geen zin me nog meer troep in te nemen. Ik heb niet het idee dat ik te weinig traanvocht heb, tranen doe ik nl genoeg. Toch maar eens vragen om zo een test.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Zit me te bedenken dat ik voor een paar jaar terug last had dat ik mijn ogen bijna niet open kon als ik s nachts wakker werd.
Ook het gevoel dat het allemaal schuurde net alsof er zand in mijn ogen zat dat gevoel.

Als ik mijn hand op mijn ogen legde dan ging het na een paar minuten over.
Heb het aan mijn opticien gevraagd en hij raadde mij aan om een warm washandje op mijn ogen te leggen. Dat zou de bloedvaatjes wat verwijden door de warmte.
Moet zeggen dat dit ook goed hielp.

Heb zelf al meerdere oogzenuwontstekingen gehad en heb wel t idee dat t toch van de MS kwam.
Heb wel een neuroloog geraadpleegd maar hij kon het me ook niet zeggen hoe het kwam.

Ben voor andere klachten vorig jaar bij een reumatoloog geweest en er is toen ook een schirmertest gedaan om te kijken of ik genoeg traanvocht had. Dat was allemaal Oke.

Heb dat alles bij elkaar best lang gehad, wel meer dan 1 jaar.
Soms ging het iets beter, en dan was het er weer. En zo is t ook ineens weer op zijn retour gegaan. Heb er nu helemaal geen last meer van.

Ik weet niet of dat t net zo’n soort klacht is als wat jij hebt Romana?
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

mijn huidige oogklachten komen door de Ziekte van Graves/te snelle schildklier.

Wellicht ook nog een optie om je waardes eens te laten nakijken? Het klinkt misschien wat 'heftiger' dan ik bedoel, maar ik probeer mee te denken in je zoektocht ;)
romana

Bericht door romana »

Dank jullie voor het meedenken. Heel soms pik ik een half antihistaminico pilletje van mijn zoon en heb dan 2 dagen geen last. Dus denk dat het iets met allergie te maken heeft. Tot vorig jaar had ik er alleen in de zomer last van, nu lijkt het blijvend.

Ik zal het nog eens opnieuw aankaarten bij de oogarts, haar peperdure druppels helpen een kwartiertje.
Knillis

Bericht door Knillis »

Als antihisthamine pillen helpen bij brandende ogen zou je haast denken dat je een vorm van hooikoorts hebt en juist deze winter lijken mensen met hooikoorts er dus ook in de winter last van te hebben.

Mijn broer is ook hooikoortspatient en heeft het meest last van zijn ogen.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Ik krijg altijd erg brandende ogen als ik iets met suiker gegeten of gedronken heb.

Ik let er nu op dat ik niets binnen krijg waar suiker of verborgen suiker in zit. Misschien een idee?

Sterkte!

Groetjes,
Vlinder
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp