Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hepatitus B vaccinatie voor baby van vader met MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Michiel1982

Hepatitus B vaccinatie voor baby van vader met MS

Bericht door Michiel1982 »

Ik zit met een dilemma.

Zelf heb ik MS, hierdoor is de kans dat mijn zoon [8 weken oud] ook MS krijgt groter dan voor anderen. De kans dat iemand MS krijgt is 1/1000, voor een kind van een ouder met MS is dat 1/250.

Binnenkort komen de vaccinaties er aan, nou zijn mijn vriendin en ik geen anti-vaxxers, maar omdat in de DKTP-cocktail tegenwoordig standaard Hepatitus-B verwerkt zit, zijn we er toch dieper in gedoken. En een aantal keer met het RIVM, huisarts en consultatie bureau aan de telefoon gehangen.

Ik weet dat in 1997 in Frankrijk er een verband is gelegd het Hep.-B vaccin en MS. Ik weet ook dat dit verband tussen Hepatitus-B vaccinatie en MS afgelopen jaren ontkracht is. Echter geven goede MS-sites [bijvoorbeeld Overcoming MS] aan dat het raadzaam is de Hep-B vaccinatie niet te laten zetten voor kinderen van MS patienten.

Omdat DKTP-cocktail in Nederland niet meer gemaakt wordt zonder Hep-B, moeten we dit via de buitenlandapotheek in Frankrijk bestellen. Lang verhaal kort, het zou nu neer komen op 4 prikken, zelf betalen [a €40 per prik] en die hele riedel met 2, 3, 5, 7, 14 maanden. Niet echt kind vriendelijk en ook niet vriendelijk voor de portemonnee.

Wat zouden jullie doen?
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik zou om te beginnen al geen waarde hechten aan een site die de indruk wekt ms te kunnen "verslaan".... Maar zo denk ik. :tralala:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi Michiel,

Ik zat 3 jaar geleden, toen mijn dochter geboren was, met precies hetzelfde vraagstuk.

Ik had de mazzel dat mijn huisarts op de hoogte was van dat Franse onderzoek. Hij wist me ook te vertellen dat het onderzoek later weer weerlegd is.

Mijn dochter heeft dus gewoon het vaccinatieprogramma gevolgd.

Dat is het lastige met wetenschappelijke publicaties, als je geen wetenschapper bent: we kunnen ze niet op waarde schatten en we zijn ook niet op de hoogte van latere metastudies

Succes met je keuze. Die huisarts was best een fijne kerel. Je zou hem kunnen mailen als je me PB't, geef ik je zijn gegevens.

Groeten,
Toeter
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ander onderwerp: let je ook op vitamine D bij je zoon? Vitamine D tekort in de vroege jeugd (foetus tot 4 jaar) is een risicofactor voor het ontwikkelen van ms op latere leeftijd.

Ik slikte tijdens de zwangerschap al meer vitamine D dan voorgeschreven en mijn dochter krijgt nu ze 3 is ook een hogere dosis (30mcg ipv de voorgeschreven 10mcg). Ik ben van plan haar hele jeugd te supplementeren, ipv van de voorgeschreven 4 jaar.

En natuurlijk gefeliciteerd!!!:D:joepie:
Carl

Bericht door Carl »

Suzan, er zijn inmiddels honderden mensen in Nederland die het OMS programma in meer of mindere mate volgen.
Het programma is een leefwijze.

Het lijkt me lastig om een keuze te maken,wel of niet . Ik weet niet wat ik zou doen. T is natuurlijk ook weer niet helemaal duidelijk. Misschien kun je onderzoeken wat de risico's zijn als je het niet doet.
Succes
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het is wel een beetje raar dat de prik in de cocktail zit. De meeste kinderen zijn namelijk niet de doelgroep.

Hepatitis B is een probleem onder kinderen die voor lange tijd mee naar het buitenland worden genomen (naar familie). En bij verslaafden/prostituees, die halen ook de prik niet zodra ze zich in dat circuit begeven.

Het rivm probeert deze 2 doelgroepen te beschermen door het aan het rijksvaccinatieprogramma toe te voegen.

Mijn overweging om uiteindelijk wel te prikken was ook: wij houden van reizen. We willen graag de wereld laten zien aan onze dochter en haar later meenemen op lange reizen. Dus dan prikken we alsnog maar dan 12 jaar later.

Of misschien wil ze zelf gaan reizen als volwassene.

Dan doe je nu al die moeite om hem afwijkend te vaccineren en op zn 21ste haalt hij alsnog de prik en vertrekt naar Azië. Want ms is rot, maar hepatitis B is ook niet voor de poes.

Zelfs als het Franse onderzoek wel klopte (wat dus later weerlegd is): het liet een statistisch verhoogd risico zien. Het was niet 1 op 1: krijg de prik en je krijgt ms.

Er zijn een heleboel statistisch verhoogde risico's: geboren worden in april of mei geeft een statistisch verhoogd risico op ms, maar niet iedereen hier is geboren in april/mei.

Geen borstvoeding krijgen geeft ook een statistisch verhoogd risico op ms (En zo'n beetje elke andere aandoening) Toch is dat verhoogde risico zo klein dat flesvoeding ook gewoon prima is.

Moraal van het verhaal:
Je kunt in je leven niet alle statistisch verhoogde risico's vermijden.

Maar ik snap je heel goed. Ik zat er ook mee. Succes.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Als een kind voor een studie (bv Verpleegkunde) kiest en een stage moet gaan lopen in een ziekenhuis is het verplicht om een vaccinatie voor Hepatitis B te halen.

Mijn kinderen hebben dus ook deze vaccinatie gehad, heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit een verhoogde kans op MS zou geven?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Is dus ook niet bewezen Iris J. Er is een onderzoek dat dat zegt, maar ook weer onderzoeken die dat weer weerleggen.

En een statistisch verhoogd risico is niet hetzelfde als een risico. Dat is dus hoe misverstanden ontstaan.

Een statistisch verhoogd risico is alleen aan te tonen met duizenden personen en dan gaat het om 1 of enkele procenten meer kans.

Wat bij hepatitis B dus niet bewezen is.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

1207

Bericht door 1207 »

statistiek is op zowat elke universiteit een klassiek buisvak.
of vaccinatie MS veroorzaakt? vaccinaties veroorzaken naast autisme nog een buslading andere aandoeningen dus kan MS er ook nog wel bij :)

meer en meer mensen antivaccinatie is wel irritant

om het cynisch te stellen
ik stel voor om vaccinatieproagramma's de komende 5j gewoon volledig op te schorten.
ergens volgend jaar duiken de 1e verminkte kinderen, als gevolg van kinderziektes, terug op en dan wordt terug duidelijk dat vaccinaties onmisbaar zijn
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp