Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

port-a-cath

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Claudia*

Bericht door Claudia* »

""Zijn jullie hier nog steeds tevreden over? Ik hoor graag de voor en nadelen die jullie ervaren.""

Ik ben nog tevreden. Inmiddels wel na 8 jaar gestopt met ty maar hij is toch nog regelmatig in gebruik voor bloedwaardes, prednison of contrastvloeistof.

1 nadeel is dat hij om de 6 weken doorgespoeld moet worden wanneer het niet in gebruik is maar tijdens tysabri heb je hem toch regelmatig nodig.
Leeuwin20

Bericht door Leeuwin20 »

[QUOTE=Claudia*;938017]
Bij mij is het wel zo dat hij heel duidelijk zichtbaar en voelbaar is. Hij ligt echt op de borst. Maar in de 5-6 jaar dat ik hem heb nog nooit mis geprikt.

Zijn er verschillende soorten pacs? Die van mij is tamelijk groot. Grootte van een bierdopje.
[/QUOTE]

Dit vind ik dus ook een nadeel dat het toch wel op een redelijk zichtbare plek geplaatst wordt. Als vrouw zijnde wil je toch leuke shirts/truitjes kunnen blijven dragen zonder dat je de port-a-cath erboven kunt zien. En altijd een shawltje als camouflage moeten dragen vind ik ook niet wat. Zal wel een kwestie van wennen zijn...
En hoe zit het met een litteken die je er na het plaatsen eraan overhoud?
Claudia*

Bericht door Claudia* »

Het hoort bij mij Leeuwin.
Na al het infuus leed was het werkelijk een verademing die pac. Ik heb het om die reden ook nooit als een probleem gezien dat mensen het kunnen zien.

Met een sjaaltje is de mijne niet te camoufleren hij zit meer naar beneden.
Vaak valt het wel weg onder een shirt of trui.
De littekens zijn bij mij huidskleur geworden maar het eerste jaar waren ze donkerder en opvallender.

Het lijkt wel reclame voor de pac, zo is het niet bedoelt hoor maar ik heb veel meegemaakt op infuus gebied. In het begin zag ik ook vooral de nadelen maar moeten starten met tysabri terwijl zelfs de eerste hulp en anesthesie mij amper nog konden prikken heeft me toch doen besluiten het wel te doen.
Claudia*

Bericht door Claudia* »

Wil ik toch 1 minpuntje noemen:
De gordel in de auto 😁
Maar dit is afhankelijk van de plek waar ze het zetten.
Leeuwin20

Bericht door Leeuwin20 »

Die ellende met prikken ken ik helaas ook maar al te goed. De laatste keer is het ze bij mij pas bij de 11 poging gelukt. En dan zijn het ook de ervaren personen van de anesthesie en ic die mij prikken. De 5e persoon is het toen gelukt. Was zeker niet leuk.
Leeuwin20

Bericht door Leeuwin20 »

Claudia bedankt voor je reacties. Ik hoop dat ik snel de knoop door kan hakken..
Claudia*

Bericht door Claudia* »

Vervelend voor je Leeuwin. Sterkte met je keuze.
dientje

Bericht door dientje »

ik heb een pac !
ik heb hem al 4 jaar, bijna 5 !

ik onderhoud het om de 6 weken.
toen nodig voor chemo, nu voor bloedprikken enzo.

gezet in algehele narcose.
omdat ik dus moeilijk te prikken ben , hou ik hem zo lang mogelijk.!
Leeuwin20

Bericht door Leeuwin20 »

[QUOTE=Leeuwin20;1114363]Die ellende met prikken ken ik helaas ook maar al te goed. De laatste keer is het ze bij mij pas bij de 11 poging gelukt. En dan zijn het ook de ervaren personen van de anesthesie en ic die mij prikken. De 5e persoon is het toen gelukt. Was zeker niet leuk.[/QUOTE]

Yes, na de ellende van de vorige keer is het prikken vandaag gelukkig in 1 keer gelukt...
dientje

Bericht door dientje »

heel goed!:cool:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp