Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toenemende slaap

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Mulder's Girl

Toenemende slaap

Bericht door Mulder's Girl »

Sinds enkele jaren stijgt het minimaal aantal uren aan slaap die ik nodig heb (met ongeveer een half uur per jaar).
Inmiddels zit ik al op 10uur, dit is echt niet leuk meer!

En dan nog steeds heb ik periodes dat ik niet uitgerust,voor mijn doen, wakker word en opsta. Als ik eenmaal op ben,dan kom ik de dag wel door....weliswaar op mijn eigen tempo en niet veel taken.

Zijn er hier meer mensen die dit ook ervaren? ....en wat doe je ertegen?
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1117648]
Zijn er hier meer mensen die dit ook ervaren? ....en wat doe je ertegen?[/QUOTE]

een kat kopen en samen 16u per dag maffen :)
Sharon

Bericht door Sharon »

Ik merk dat alles me veel meer moeite kost en dat ik daardoor veel vermoeiender ben. Wat dus ook betekent dat ik vroeger naar bed ga en dus meer slaap nodig heb.

Ik probeer mijn dagen zo goed mogelijk in te delen. Goed naar mijn lichaam te luisteren en dus ook toegeven aan de slaap. Op dagen dat ik me iets beter voel blijf ik iets langer op, zodat me lichaam ook niet aan het nieuwe ritme (vele slapen) gaat wennen.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

's nachts slaap ik 8 uren en overdag ook 3 uren. Soms zelfs nog iets meer, soms iets minder. Accepteren is de beste remedie. Zie het niet als verloren tijd maar als nuttige tijd om op te laden.
De rest van de dag kosten alle activiteiten mij veel energie. Doe ik rustig aan, heb ik ook minder slaapbehoefte.
Na een hele drukke dag en daarna slapen ben ik nog steeds moe en moet ik een dagje thuis bankhangen.
Logisch ook wel.
Mart

toenemende slaap

Bericht door Mart »

toenemende slaap

Ik geef er aan toe, maar probeer wel mijn energie over de dag te verdelen.

Als ik tegen de vermoeidheid inga, heb ik er na een dag nog meer last van.

Fitness of bewegen leidt soms tot het wegnemen van de vermoeidheid.

Ik slaap zeker 10 uur per dag.
Hamartia

Bericht door Hamartia »

Ja ik slaap ook meer, 10 uur is wel gebruikelijk. Sinds ik thuiszorg heb (sinds de zomer) lig ik langer in bed. (vooral eerder).

eerst vond ik dat vervelend, nu merk ik dat prima 10 uur kan slapen en het er maar van neem.

Ongeacht mijn dagbesteding (veel of weinig activiteiten) fluctueert mijn energie niveau overdag.
Soms nog een extra dutje van een half uur, als ik echt mijn ogen niet open kan houden.

Ik kan mijn dagindeling gemakkelijk aanpassen. Maar ben meestal geneigd mijn vermoeidheid te negeren. Het maakt toch niet uit of ik niets of iets doe.

In tegenstelling tot anderen heeft dat geen weerslag op de dag erna.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Nou, ik wil niet als een kat driekwart van mijn leven slapen.

Beweging heb ik sowieso dagelijks en ik doe ook gematigde krachtoefeningen, want ik wil proberen mobiel te blijven.

Gedurende de dag doe ik ook alles op mijn ooie-dooie en niet te veel. (Vaak voelt dat alsof ik lui of hoogbejaard ben.)
Overdag slaap ik niet,heb er niet echt behoefte aan ook om nog meer te slapen.

Dit lange slapen zit mij m.n. dwars,omdat ik binnenkort mogelijk een WEP krijg met de kans dat ik weer aan het werk kan komen. Maar in loondienst werken en het hebben van een urenrooster gaat niet goed samen met 's ochtends gewoon niet wakker worden (alsof ik in coma lig) en opstaan.
(Dan heb ik het nog eens niet erover als er iets gebeurt en ik snel op en weg moet. Ik probeer mezelf dan voor te houden,dat dit wel gebeurt vanwege schrikreactie en adrenaline die dan door t lijf gaan.:o)
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=raimonnea;1117730]Zelf heb ik flinke slaaptekort en zou best wat van jullie overtollige slaap over willen nemen :D.[/QUOTE]

Dat is het.....Na die 10u is het niet alsof ik uit bed spring met frisse energie.
Ik moet mijzelf uit bed dwingen, want ik merk ook als ik dat niet doe dat ik de rest vd dag mij lichamelijk minder voel. Ik heb ook het idee dat het verkeerde hormoonprocessen bij mij in de hand werkt.(oestrogeendominantie, toename stresshormoon/cortisol)

Het zou fijn zijn als ik niet constant hoef te leven op ijzeren discipline:ogen:
Hamartia

Bericht door Hamartia »

ijzeren discipline, dat ken ik maar al te goed!

mijn oom, een gepensioneerde neuroloog zei ooit: " een chronische ziekte hebben is als topsport bedrijven".

je moet zelf dan wel het applaus erbij bedenken:D want je overwinningen worden door een buitenstaander niet altijd (h)erkent...
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

mocht willen dat ik meer dan 7 a 8 uur kon slapen...:eek:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp