Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toenemende slaap

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ik vind het wel goed zoals het is. Schema's daar houd ik mij toch niet aan,dan slaat de verveling toe.
Het blijft een feit dat ik de eerste paar keer fysio zelf moet betalen, dat is gewoon geen optie voor mij. Met de stijgende prijzen zit ik nu al elke dag te puzzelen hoe ik het gered krijg met mijn boodschappen en supplementen.

Daarbij heb ik nu last van andere (meeste niet MS-gerelateerde) klachten die mijn prioriteit hebben. Het zou al wat zijn als het ziekenhuis de doorverwijzing van de huisarts accepteert...:(
Jantien

slaap

Bericht door Jantien »

slaap

Mijn neuroloog noemde slapen: een natuurlijk medicijn.

Ik vind het zelf fijn om na het middag eten een poosje naar bed te gaan. Ik slaap dan meestal niet maar rust wel uit.
Joyciejj

Bericht door Joyciejj »

Helpt beweging echt tegen de vermoeidheid? Bij mij werkt het juist averechts want na een rondje met de hond lopen ben ik al kapot.. 1,5 jaar geleden kon ik nog 10 km hardlopen maar dat werd steeds en steeds minder, helemaal kapot daarna. Terwijl ik op het begin daar juist energie uit haalde.. Soms doe ik nog wat gewichtjes thuis of iets maar ik ben gewoon zo moe het laatste jaar. Ik krijg daar totaal geen energie meer van.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het helpt wel tegen vermoeidheid, maar in eerste instantie word je er moeier van inderdaad.

Er zijn veel onderzoeken die uitwijzen dat een paar keer per week sporten, helpt tegen vermoeidheid. Het gaat vooral om spieren opbouwen en conditie. En dat gebeurt niet na 1x. Eigenlijk moet je iets 2 maanden een kans geven.

Je zit nu in een 'neerwaartse spiraal van inactiviteit'. Hoe slechter je conditie, hoe vermoeider je wordt, hoe minder je beweegt, hoe slechter je conditie wordt.

Het is, zeker bij MS, van zeer groot belang dit te doorbreken.

Wat mij hielp was s avonds sporten. Ik ben yoga gaan doen. Eerst hele lichte yoga. 1 les per week. Ik deed dan s avonds een les en daarna meteen naar bed. Als ik s ochtends iets deed was ik er de hele dag ziek/ moe van. Sowieso was ik de dag na de les moe, maar dat werd geleidelijk aan steeds minder.

Als je nog mobiel genoeg bent zou ik adviseren iets te gaan doen wat je écht leuk vindt. Dansen, zwemmen, paardrijden: dat motiveert extra. Fysiofitnes kan natuurlijk ook, maar ik vind daar zelf niks aan.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Joyciejj;1118253]Helpt beweging echt tegen de vermoeidheid? .[/QUOTE]

Bij mij wel. Natuurlijk wel met beleid bewegen en niet als een malle te keer gaan.
En natuurlijk is dat totaal individueel, voor iedereen loopt het anders.

Maar ik heb uit ervaring geleerd dat hoe minder ik beweeg, hoe gammeler ik me voel... En al ga ik maar zoiets sukkeligs doen als een wasje vouwen, de stofzuiger door de tent gooien, een pak melk halen bij de AH of even in de tuin staan aan wat bloemknopjes frunniken, dan knap ik al ietsje op.

En soms moet ik mezelf echt een flinke schop onder m'n gat geven, maar het brengt me ook iets, denk ik dan maar. :cool:
Hoe meer ik op de stoel zit, hoe gammeler ik me voel... Apathie cumuleert.

Dus ik ga trouw wekelijks naar de fysio-fit, en "moet" dagelijks een stukje fietsen en heb niet voor niets een hond genomen toen ik weer alleen woonde (afgezien van dat ik altijd honden heb gehad en ik niet zonder kan, maar nu niemand heb om haar uit te laten en het toch écht zelf moet doen ;)).

Trouwens, 10 kilometer hardlopen heb ik nog nooit gekund, ook niet toen ik nog gezond dacht te zijn. ;)
Maar ik weet dat als ik niet genoeg in beweging blijf, ik net zo goed nu alvast een plaats kan reserveren in het verzorgingshuis, want dan gaat het hard. :nee:
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Joyciejj;1118253]Helpt beweging echt tegen de vermoeidheid? [/QUOTE]

Ik merk zelf wel verschil, als ik een dag/ochtend beweeg of (licht) in de weer ben, dat ik mij de rest van de dag minder lamlendig voel (fysiek en mentaal). Vooropgesteld dat je daarbij niet over je grens gaat. Daarom frustreert mij het probleem van de slaap ook,omdat ik merk dat ik niet lekker functioneer als ik (nog) langer in bed blijf liggen.
Waar je grens ligt en leren herkennen van signalen dat je deze grens nadert, is iets wat je voor jezelf zult moeten ontdekken.

Zo geeft Toeter bv aan 's avonds te zijn begonnen met (lichte) Yoga. Ik begin dus het liefst mijn dag met beweging om de motor als het ware op te starten. Als ik 's avonds iets ga doen dan loop ik het risico dat ik in bed niet in slaap kan komen. Ik kan eventueel alleen een klein avondwandelingetje maken.
pike

Bericht door pike »

van te lang in bed liggen wordt ik ook gammel.

natuurlijk heb ik meer rust nodig.

maar als er dingen zijn om voor op te moeten staan is dat prettiger.

gelukkig wordt het al weer langer licht.
Dango

Bericht door Dango »

blijven liggen op een vrije dag is wel even lekker maar de HELE dag niet vooruit te branden en ik merk dat als ik gewoon aan het werk ben ik veel beter van geest en lichaam ben , maar na 4 5 of 6 dagen werken (na het laatste ben ik dan 3 dagen vrij) is het wel lekker en nodig om een dag tot rust te komen.

Voor de rest probeer ik 6 tot 8 uur te slapen wat natuurlijk niet altijd lukt door een onderbroken nacht en een plas doen.

Ik neem soms mijn rust door met koptelefoon ff lekker te Netflixen en even in een bubbel te blijven wat lastig is met 2 dames van 15 en 18 jaar maar goed die redden zich wel
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp