Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Diagnose MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Saara35

Bericht door Saara35 »

Dank je wel voor je bericht naamgenoot☺️

Ik heb het aangekaart bij het UWV, het is nog ondér behandeling. Het is afwachten🙏
Saara35

Bericht door Saara35 »

Hoi raimonnea,

Ik woonde in Amsterdam, was in behandeling in het AMC ziekenhuis.

Ik ben in 2018 verhuisd naar Rijswijk, en hier in het ziekenhuis hebben ze het ontdekt.
Saara35

Bericht door Saara35 »

Jeetje raimonnea, jij hebt ook veel meegemaakt 😔

Helaas kan niemand jouw vraag beantwoorden, ik heb het ook vaak gevraagd. Het komt zelden voor dat het meteen ontdekt word.

🌸
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=raimonnea;1121073]Ik vraag me af wanneer MS zich activeert en hoelang je lichaam vecht tegen MS voordat het opdaagt, .[/QUOTE]

het lichaam vecht tegen de ziekte klinkt mooi en strijdvaardig maar bij immuunziektes is het net zo dat het lichaam is die de afbraak pleegt.

er is geen externe oorzaak, er is hooguit misshcien/eventueel een externe oorzaak dat het immuunsysteem triggert om de zenuwbanen af te breken (de myeline)
Knillis

Bericht door Knillis »

Eigenlijk weten de artsen ook nog steeds niet goed waardoor MS nou precies ontstaat. In feite weten ze ook niet eens goed wat het nou precies is, althans onder welke “categorie” ziekten het zou kunnen vallen.

Want artsen zijn niet allemaal van mening dat het een auto immuunziekte is. Soms vraag ik me zelfs af of alle mensen met de diagnose MS ook daadwerkelijk MS hebben of dat er toch meerdere soorten ziekten oorzaak zijn.

Er is inmmers nog steeds geen echte oplossing gevonden om de ziekte te stoppen en het voorkomen van MS is nog helemaal niet in zicht.

Na 22 jaar MS kan ik me er ook niet echt druk om maken waardoor ik dit gekregen heb. Ik had ook zo maar een andere ziekte kunnen hebben of zelfs nog krijgen.

Bij mijn super gezonde man werd op 60 jarige leeftijd bij een routine onderzoek plots non hodgkin ontdekt en helaas al een in wat verder gevorderd stadium zodat de ziekte nooit meer genezen kan worden. Het kan wel bestreden worden met chemo kuren om het leven te verlengen. Binnenkort krijgt hij zijn eerste behandelingen en we hopen maar dat hij er daarna weer even “tegenaan” kan.

Hoe komt hij er aan??? Geen idee. Ook daar heeft niemand nog echt een antwoord op.

Heel veel ziektebeelden worden pas in een (te?) laat stadium ontdekt omdat er geen of geen duidelijke verschijnselen zijn.

Ik hoop voor jou Saara dat het UWV jouw “geval” goed wil bekijken zodat ze hopelijk tot de conclusie komen dat je ten tijde van de keuringsprocedure eigenlijk al arbeidsongeschikt was door de MS die toen nog niet gediagnostiseerd werd.

Sterkte.
Saara35

Bericht door Saara35 »

Lieve Kniellis,

Bedankt voor uw wijze woorden, door uw verhaal te lezen geef het mij weer de kracht om verder te gaan. Wat betreft UWV is het voor mij afwachten. Wat jammer is dat bij veel ziektes pas later pas ontdekt word😔

Veel beterschap voor uw man💐en ook voor u
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knillis;1121094]
Want artsen zijn niet allemaal van mening dat het een auto immuunziekte is. [/QUOTE]
wat is het dan volgens die artsen?
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=1207;1121121]wat is het dan volgens die artsen?[/QUOTE]

Een aandoening waarbij de myeline door een onbekende oorzaak verdwijnt zonder dat het immuunsysteem daarbij betrokken is. De immuunreactie is dan gevolg en geen oorzaak. [url]https://www.msweb.nl/meer-over-ms/weten ... ak-ergste/[/url]
Knillis

Bericht door Knillis »

Nessa noemt er al een maar er wordt ook wel gedacht dat het vanuit een virusinfectie voortkomt en bv erfelijke aanleg en klimaat.

Wat je overal wel duidelijk leest als je op google zoekt naar mogelijke oorzaken van MS, is dat de oorzaak helaas nog steeds niet bekend is.

Ik denk ook dat als men er ooit achter komt waardoor MS nou precies ontstaat er ook pas echt goed gezocht kan worden naar medicijnen die de ziekte zouden kunnen stoppen danwel op welke manier men MS kan voorkomen.
Saara35

Bericht door Saara35 »

De ziekte is nog steeds een puzzel🤔

Je hoort en leest zoveel verhalen over MS, op een gegeven moment heb je zoveel informatie.
Maar toch blijf de vraag bij iedereen, hoe je de ziekte kan krijgen.

Laten we hopen dat ze met de jaren mee, veel gaan ontdekken🙏
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp