Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ademhalings problematiek.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
moon2

Ademhalings problematiek.

Bericht door moon2 »

Hoihoi allemaal,

Sind ik er een spierziekte bij heb gekregen, heb ik hier dus veel problemen mee.
Vanuit het Radboud bleek dat zowel mij diafragma alsook mij ribspieren aangetast zijn.

Respiratoire insufficiëntie (ademhalingsinsufficiëntie) is een ademhaling waarbij de longen onvoldoende werken. Deze kan plotseling ontstaan, bijvoorbeeld bij een verstikking. Wanneer de insufficiëntie steeds iets verergert, wordt dit chronische insufficiëntie genoemd. Dit is het geval bij COPD of bij neurologische aandoeningen als multipele sclerose en bepaalde spierziektes.

Ik word nog doorgestuurd naar een longarts, maar was eigenlijk meer benieuwd of er onder jullie ook mensen zijn met dit probleem.
En dan dus vooral, hoe jullie hiermee omgaan?
Tips zijn erg welkom, aangezien ik nu terug bij mijn eigen ziekenhuis hier naar de longarts zal moeten, en mijn ziektebeeld vrij onbekent is.


Er word nu bij mij gekeken ondermeer naar de Co2 stapeling, en eventuele ademhalings ondersteuning.

Word er niet echt vrolijk van ondertussen.
De 1 verzameld postzegels, en ik blijkbaar allerlei ziektes:haha:

Kortom, ik hoor het graag, alle tips zijn welkom.

Groetjes moontje.....
1207

Bericht door 1207 »

uit testen blijkt dat mijn longspieren zijn afgenomen, longen zijn nu eenmaal ook gewoon spieren.
heb ik zo'n emst-testelletje meegekregen voor oefeningen

longen, ademhaling, spraak,... hangt er allemaal mee samen
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Moon2,

Wat prut. Ik heb geen ervaring met je ziekte, maar mijn eerste gedachte is "ga naar een logopedist". Daar heb ik wél ervaring mee, en ik weet dat die je kan helpen "beter" te ademhalen.

Natuurlijk kan die je probleem niet genezen, hij/zij kan je wel leren om er mee te dealen, zodat je minder last er van hebt (ook op de langere termijn).

Het is wellicht wel handig om nog even de bevindingen van de longarts af te wachten zodat de logopedist daar dan het behandelplan op af kan stemmen. :cool:

Sterkte er mee. Ik hoop voor je dat je "verzameling" nu wel compleet is... ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp