Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Orthese

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
MiSsty

Orthese

Bericht door MiSsty »

Kan iemand me vertellen wanneer dit kan helpen?
Waar voor het dient bij MS. Zou graag weer staan en lopen.
Kan ik dit aan de fysio vragen?
Bvd MiSsty
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Als je een enkel-voet orthese (EVO) bedoelt, weet ik daar een beetje over te vertellen.

Er zijn veel soorten EVO's. Je hebt EVO's die je als voetheffer gebruikt, bijvoorbeeld als je een sleepvoet hebt. Ander hebben een verend deel, en helpen je in de zwaaifase. Weer anderen helpen je tenen of juist je hak weer goed te landen.

De gebruikelijke weg is via een revalidatiearts. Als ze het goed doen, maken ze eerst een gangbeeldanalyse, waarmee ze kunnen zien of, en zo ja welke EVO jou kan helpen.

Misschien kan je fysiotherapeut je al vertellen of het bij jou iets zou kunnen helpen, en je dan doorverwijzen naar je revalidatiearts.

Ik vrees alleen dat als je nu niet kan staan, een EVO je niet echt zal helpen. Dan nog kan het verstandig zijn om je vraag/wens met een revalidatiearts te bespreken.
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Dank je wel voor je reactie.
grayliana

Bericht door grayliana »

Sinds november heb ik rechts een EVO. Bij mij is dit via de revalidatie fysiotherpeut en arts gegaan. Maandag krijgt ook links er 1 aangemeten. Bij mij zoals eerder gezegd ivm een sleepvoet.

Ik ben flink gevallen voordat ik de eerste kreeg. Struikelde veel. Nu ben ik een stuk stabieler op mijn benen. In februari, na een aanval links ook ging slepen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik verdiep me ook heel voorzichtig in de evo..... Ik loop nog goed, pas na langere afstand gaat het mis. Enorme klapvoet, slepen, en soms een val tot gevolg. Als ik zo wat berichten lees, vraag ik me af of ze via een onderzoek iets kunnen vaststellen, als je er pas na een tijdje last van krijgt. En zou een evo dan ook kunnen helpen om de problemen vóór zijn, of heb je er pas wat aan als je al problemen hebt?
Sharon

Bericht door Sharon »

Leeuwtje-nl, je zou bij je neuro of reva arts kunnen vragen om een confectie orthese. Deze dingen zijn helemaal niet zo duur en vaak kan je daar goed mee testen of het wat voor je kan zijn.

Ik heb zelf gemerkt dat de Evo bij mij goed helpt om het probleem uit te stellen. Uiteindelijk krijg ik met evo ook een klapvoet en ga ik toch ook struikelen, maar dat duurt gelukkig wel langer.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank je, Sharon. Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de MS-pleeg om te vragen naar een doorverwijzing. Ik wacht de reactie af!
Theewater

Bericht door Theewater »

Ik maak gebruik van de dynamic walk; deze orthese geeft de voet als het ware een zetje mee waardoor je het lopen wat langer kunt volhouden. Ik heb deze in overleg met de RA aangevraagd bij de verzekering en vergoed gekregen.
De evo die ik oorspronkelijk gebruikte was aangemeten door een orthopedisch instrumentmaker maar gaf op den duur toch te weinig voordeel en was erg stug.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1122395]Als ik zo wat berichten lees, vraag ik me af of ze via een onderzoek iets kunnen vaststellen, als je er pas na een tijdje last van krijgt.[/QUOTE]
Als ze echt goed gaan kijken, maken ze eerst een gangbeeldanalyse. Op basis daarvan bepalen ze wat voor EVO je nodig hebt. Gewoon wat uitproberen kan ook, maar zal een minder goed resultaat opleveren.

Voor een goed onderzoek en advies kan ik het Radboud (ze hebben een Loop Expertise Centrum (LEC) in samenwerking met de Maartenskliniek) aanbevelen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Het is voor mij een compleet nieuwe wereld, dus dank voor de tips. Ik kreeg inmiddels de bevestiging dat er een doorverwijzing voor de revalidatiearts is gegeven, en ik krijg vanzelf een oproep.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp