Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine B12 waarde veel omlaag gegaan.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Iris J.

Vitamine B12 waarde veel omlaag gegaan.

Bericht door Iris J. »

Had even een vraag, bij mij is in een half jaar tijd de vitamine B12 omlaag gegaan van 392 naar 296.
Waar zou dat aan kunnen liggen, weet iemand dit?

Volgens de arts waren de bloeduitslagen goed.
Saara35

Bericht door Saara35 »

Hoi Iris,

Neem jij dagelijks ook een tabletje b12 in?
Want b12 is wel belangrijk voor mensen met MS. Bij de kruidvat kan je goedkoop een potje halen, ik zou je dat aanraden en gesprek met de ms arts.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Ik zou vragen of je over een half jaar weer de waarde mag laten controleren, om te kijken of het nog steeds zo snel daalt. In de tussentijd niets van B12 bijslikken, omdat je dan niet weet of de waarde nu door bijslikken beïnvloed is of niet.

Als dat van de arts niet mag, dan zelf een goede B12 nemen, smelttabletten. Let dan op dat je er eentje neemt met als werkzame stof: methyl- en/of adenosyl (dibencozide) –cobalamine, of hydroxocobalamine.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Nee, ik neem verder geen extra vitamine B12 in.
De waarden hiervan zijn altijd goed bevonden door t ziekenhuis.
Wel neem ik sinds een jaar of 4 vitamine D omdat die toen wel te laag was.

Wel gebruik ik maagzuur remmers en ik heb eens ooit gelezen dat die de opname van vit B12 beïnvloeden.
Ik eet eigenlijk heel gezond, heb een dieet dat samengesteld is door een diëtiste.
Dus aan mijn eten kan t bijna niet liggen.
Of zou t misschien ook door Tecfidera kunnen komen?
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Zover ik weet zorgen maagzuurremmers inderdaad voor een verminderde opname van vitamine B12, zou dus best eens de oorzaak kunnen zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp