Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Angstmedicatie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Liselotje

Angstmedicatie

Bericht door Liselotje »

Zijn er hier mensen die medicatie gebruiken tegen angst en hoe bevalt dat?

Ik merk na paar keer hard te zijn gevallen met scoot opklimmen en wc transfer dat ik zeer angstig voor deze handelingen ben geworden.

Zolang er iemand in de buurt is om te hulp te schieten zijn die handelingen geen probleem maar zodra ik alleen ben op die momenten krijg ik van angst dat het mis gaat enorme tremoren en verkrampingen. Dus het zit echt tussen mijn oren
Knillis

Bericht door Knillis »

Medicatie tegen angstaanvallen is over het algemeen geen fijne medicatie maar je zou een kunnen overleggen met je huisarts.

Wat misschien een betere optie is om eens een ergotherapeut bij je thuis langs te laten komen. Samen met de therapeut kun je dan kijken wat het valgevaar is en op welke manier je dit zou kunnen voorkomen zodat je door het te oefenen samen met de therapeut weer vertrouwen in jezelf krijgt en je weer meer durft zonder er bang voor te zijn.

Sterkte want het lijkt me erg vervelend hierdoor zo angstig te worden.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb je titel even veranderd in 1 woord, dan is het duidelijk dat het niet gaat om "angst voor medicatie", maar om medicatie tegen angst. Ik vind dat Knillis in elk geval vast een waardevol advies geeft!
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Liselotje,

Ik vraag me ook af of je dit met een pilletje op kunt lossen. Je hebt de angst ontwikkeld doordat je slechte ervaringen hebt gehad. De angst is niet aanwezig als er hulp/steun bij je is.

Dan lijkt het me zinniger om iets aan de angst te doen i.p.v. die angst chemisch te onderdrukken en een halve zombie te worden... :hmmm:
Want dit soort middelen hebben nogal eens de bijwerking dat je er geestelijk afhankelijk van wordt en niet meer zonder kunt functioneren.
Hoe lang denk je die middelen nodig te hebben? Een jaar? Vijf jaar? De rest van je leven?

En denk je niet dat je angst steeds groter zal worden en voor meer dingen? Want dat is o.h.a. wel een verschijnsel bij dit soort angsten.
Ze worden steeds erger en heftiger. Net zo lang tot je zo ongeveer overal bang voor bent en niets meer durft... :huilen:

Ik schaar me achter Knillis en adviseer je echt praktische hulp te zoeken om jezelf over die angst heen te helpen.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Pilletjes lijken leuk maar zijn het zeker niet, zoek liever hulp tegen angst dan pillen te nemen.
Deze zijn bijzonder verslavend en een goede therapie doet veel meer denk ik.
Carl

Bericht door Carl »

Ik gebruik s'avonds weleens een clonazepam om lekker ontspannen te slapen. Dit is niet echt iets voor overdag.
Heb je al eens gedacht aan fysiotherapie?
Een fysiotherapeut kan helpen met valpreventie. Ik ga twee keer in de week naar fysiotherapie. Een keer train ik in de medeische fysio fitness groep en keer 1 op 1. Dan gaan we oefenen met balans.
Fysiotherapie wordt met MS (chronische indicatie) vergoed vanuit de basisverzekering.
Saara35

Bericht door Saara35 »

Cbd olie werkt ook ontspannend☺️ik slaap als een roos als ik het inneem voor het slapen gaan. Mijn spieren zijn dan ook ontspannend als ik de volgende dag wakker word😉
Fratema

Sinds 2 weken ben ik vaak alleen thuis en

Bericht door Fratema »

Sinds 2 weken ben ik vaak alleen thuis en

draag ik mijn personenalarmering op zo'n moment altijd bij me. Als ik val druk ik op de knop en staan er binnen korte tijd 2 sterke kerels om te helpen. Dit geeft mij een veilig ontspannen gevoel bij de transfers.

De vergoeding ervan is wel een gedoe, tussen jou en je zorgverzekeraar. Goede ondersteuning door jouw arts is duis wel nodig
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp