Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

van RR naar SP

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=MarcC;1123907]Het is inderdaad zaak om zo’n verklaring regelmatig te bekijken en eventueel aan te passen, .[/QUOTE]
het grote probleem is volgens mij de onwetendheid

In Belgie is er eigenlijk maar 1 moment waarvoor papieren zinvol zijn en dat is coma. in alle andere gevallen moet je tot op de moment voor het spuitje volledig wilsbekwaam zijn want anders gaat het niet door.

dus toen m'n mijn grootvader, voor het laatste spuitje, vroeg of 'm dood wou moest 'm dit ook dan, voor de zoveelste keer, bevestigen wat met enig cynisme gepaard ging.

HEt is bij coma dat je dan iemand kan aanduiden die voor u beslissingen neemt rond behandelingen. Dat is dus niet hetzelfde als iemand die voor een dementerende mag beslissen.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb bij mijn laatste bezoek aan de neuroloog ook te horen gekregen dat ik nu SP heb. Geen advies over wat te doen.

Maar ik heb wel een afspraak gemaakt met de ms verpleegkundige en samen hebben we het een en ander doorgesproken. Zij gaf vooral tips hoe ik bepaalde dingen makkelijker kan maken voor mezelf.

Over later hebben we het niet gehad, maar soms denk ik er wel over na. Ik vind het wel lastig om met mijn partner te bespreken.
marijke

van rr naar sp

Bericht door marijke »

van rr naar sp

Ik weet vanaf het begin al dat ik in de primair progressieve fase zit.

Er werd mij toen gezegd dat ik hoe dan langzaam maar zeker af zou takelen.

Maar wat er zou gaan gebeuren kon niemand me vertellen.

We zijn nu 10 jaar later en ja ik heb ingeleverd.

Ik kan zelf niet meer naar het toilet,zowel niet meer om te plassen of poepen om het even grof te zeggen.

Ik kan niet meer fatsoenlijk lopen.

In huis lukt het nog een beetje maar daarbuiten helemaal niet.

Heb enorme zenuwpijnen in mijn kaken waarvoor ik nu waarschijnlijk met Botox ingespoten ga worden.

Zo komt er elke keer weer iets bij.

Ik ben bezig geweest met euthanasie,maar dat wordt gemakkelijk gezegd dan gedaan.

Maar al met al ga ik er gewoon voor.

Ik probeer zoveel mogelijk te doen,hoewel dat soms zwaar valt.

De buitenwereld snapt het allemaal ook niet zo.

Er zijn er maar weinig die weten wat ms echt inhoudt,in welk stadium dan ook
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp