Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spasticiteit

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Spasticiteit

Bericht door leeuwtje-nl »

Kan (toenemende) spasticiteit een schub zijn? Ik heb eigenlijk geen idee... Wellicht zijn hier mensen met een antwoord. :)
Sara

Bericht door Sara »

Ha leeuwtje,

já, dat kan, dat durf ik wel te zeggen. Alle verschijnselen die plots verergeren kunnen een schub zijn, dunkt me.

Alleen... of dat in een specifiek geval aan de hand is of niet, en wat je er dan voor conclusies aan moet verbinden, mwah...

Ik trek mezelf net een beetje uit twee weken met veel meer gevoelsproblemen en extreme vermoeidheid omhoog. Ik noem 't een schub(je), maar ik heb er niks mee gedaan, behalve tijdelijk nóg rustiger aan :eek:.

Hier heb je niet zoveel aan, vrees ik. Ik wens je in ieder geval sterkte en verbetering!
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi leeuwtje,

Het feit dat je het hier vraagt, zegt eigenlijk al genoeg toch? Je hebt inmiddels lang genoeg ervaring met ms om je gevoel te kunnen volgen (zonder gelijk in de stress te schieten ;)).

Of het een echte schub is, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar je bent er i.i.g. niet gerust op, dat mag duidelijk zijn.

De vraag is alleen wat wil je er mee? Een kuur er tegenaan gooien of even een paar weken rustig aan doen en alle overbodige activiteit op een laag pitje zetten?
Alleen jij kan dat beslissen. :aaitje:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Tsja, ik weet het echt niet. Voor mijn gevoel is het namelijk geen schub, maar de neuroloog vindt ook dat ik deze klachten niet zou moeten hebben gezien de rest van mijn ziekteverloop. ;) We hebben vrijdag telefonisch overleg, en ik bedacht me dus vandaag: als het een schub zou kunnen zijn, dan stelt hij mogelijk een kuur voor. In dat geval kan ik er vast over nadenken, zeker aangezien ik straks weer een maand in Frankrijk zit. Als het geen schub kan zijn, zal ik ook dat voorstel niet krijgen. Vandaar mijn vraag. :D
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn.
Bij een bacteriële infectie neemt spasticiteit ook enorm toe. Zo weet ik soms (door een plotselinge verergering van spasmen) dat ik een infectie heb. Dit kan een blaasontsteking zijn, maar bijvoorbeeld ook bij een wond.

Als je nergens wonden hebt, zou je je urine eens kunnen laten controleren op een UWI. Ook koorts of een verhoogde omgevingstemperatuur kan een plotselinge verergering van spasmen veroorzaken.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb zelf wel de ervaring dat als eerste het lopen bij mij sterk verslechtert als er sprake is van een blaasontsteking. Toenemende spasme bij zoiets lijkt me dan ook wel een mogelijkheid.

Maar in het overleg met de neuroloog is er niet gevraagd naar je urine?

Het is hier in het ziekenhuis overigens ook het standaard onderzoek voordat men besluit over te gaan tot een predkuur. Maar wellicht gebeurt dat in ieder ziekenhuis?

Sterkte Leeuwtje.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Mijn klachten van een klapvoet waren voor hem zodanig niet te koppelen aan mijn MS-verloop, dat ik een EMG heb gehad om te kijken of ik geen zenuwbeknelling had. Maar die was helemaal in orde, al krijg ik daar officieel dus vrijdag pas telefonisch de uitslag van.

Inmiddels heb ik wel een evo tegen de klapvoet, maar ik merk nu dat ik steeds meer spasticiteit krijg, met en zonder evo. Dus misschien is die ook wel een trigger, maar ik heb dus ook last zonder evo. Het is een beetje een zoekplaatje momenteel.

Blaasontsteking zou zeker een optie kunnen zijn, al heb ik geen klachten. Dank voor die tip! Omdat het een telefonisch consult is, wil ik me graag breed voorbereiden, omdat ik dit toch minder prettig vind dan een persoonlijk consult. Voor nu weet ik dan wat meer, bedankt voor alle reacties!
Knillis

Bericht door Knillis »

Misschien dat de oorzaak ook wel te linken is aan je nieuwe EVO. Er lijkt mij wel iets voor te zeggen dat je spieren protesteren tegen de plotselinge veranderde “gedwongen” stand van je voet.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Had ik ook aan gedacht, maar is het dan niet vreemd dat ik ook last heb zonder evo? Volgende week ook weer naar de reva-arts, zal het daar ook zeker nog even vragen!
Theewater

Bericht door Theewater »

Ik heb dat in het begin ook gehad. Een verklaring die ik kreeg was dat het kan zijn dat je voet door de evo weer min of meer in de oude oorspronkelijke houding geduwd wordt; zodra de evo uit is willen de zenuwen de voet weer naar die oude oorspronkelijke houding krijgen maar dar lukt niet. Het advies was de duur van het gebruik van de evo langzaam op te bouwen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp