Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

aangezichtspijn

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Re: aangezichtspijn

Bericht door D-Cheryl »

Ik ben destijds (ik had nog geen diagnose) eerst langs de tandarts geweest voor foto's, maar daar was niks op te zien. De tandarts was de eerste die neuralgie noemde.

Bij mij (maar misschien niet bij iedereen?) was vooral heel typerend dat ik de grens van de pijn aan kon geven: dwars tussen beide ogen door, over het midden van de neus, en zelfs tussen de middelste voortanden door. En dan in een lijn door richting de onderkant van het oor. Precies de eerste en tweede aangezichtszenuw, groen en roze op het plaatje in het artikel dat Bram linkt.

Bij mij verdween het na een week of 6 weer. Af en toe denk ik dat het opflakkert, maar nooit meer zo aanhoudend als dat het 10 jaar geleden was.
AngelNoa

Re: aangezichtspijn

Bericht door AngelNoa »

Qanuk00 schreef: 18 okt 2021, 08:19 Zelf zou ik eerst dat probleem oplossen en dan kijken of er verandering komt in de aangezichtspijn. Zo ja, dan is dat dus het probleem geweest, zoniet, dan zou je alsnog met de neuroloog kunnen overleggen.
dat is uiteraard ook de bedoeling. Vrijdag gaat de kies er uit en ik hoop daarna geen pijn meer te hebben. Maar wat ik nu voel (een zeurderige soms heftige druk) is niet te vergelijken met vorige week (steken, scherpe pijn). Ik wacht het af...
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: aangezichtspijn

Bericht door Qanuk00 »

@AngelNoa
Goed bezig, en hopelijk gauw verlichting voor je!

Wat ik van MS tot nu toe heb begrepen is dat "normale" fysieke klachten (lees jouw kiespijn) juist MS reacties (lees aangezichtspijn) kunnen oproepen. Ik hoop echt dat als die kies opgelost wordt ook jouw MS reactie van aangezichtspijn gaat verminderen, dan wel weghaalt.

Ben heel benieuwd naar het vervolg van je verhaal!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
AngelNoa

Re: aangezichtspijn

Bericht door AngelNoa »

dank je @Qanuk00 ik ben ook heel benieuwd hoe ik hier over een week zit...
Job

Re: aangezichtspijn

Bericht door Job »

Ik wilde een topic plaatsen over pijn in mijn kaken. Vooral 's avonds na het eten van de warme maaltijd. Dan weer links boven, soms ook rechts, alsof al mijn tanden rot zijn.
Daar is echter niks mis mee. Ik heb het steeds aangezien voor bijholte ontsteking, maar soms is het ook ineens weer een tijdje weg en dan is het er weer. Een hele nare pijn. Er zijn meerdere laesies in mijn hersenstam dus aangezichtspijn is misschien ook wel een verklaring echter een lang gesprek voeren is soms ook al een trigger. Mijn kaken lijken dan uitgeput en pijnlijk, zoals dat ook in mijn benen kan zijn. Een wandeling van een half uur voelt dan alsof ik al een halve dag op mijn benen sta, maar ook dus in mijn kaken. Herkent iemand dit?
Klick

Re: aangezichtspijn

Bericht door Klick »

@Job ik heb een keer bovenin aan 1 kant dusdanig pijn gehad dat ik in het weekend naar een tandarts ging.. die vervolgens helemaal niks kon vinden. dit was voor mijn diagnose maar denk dat de ms hier oorzaak was. paar dagen duurde het, niet te harden.. gelukkig daarna niet meer gehad (wel doof.. maar dat heb ik 200x liever)

ik heb het dove nu ook bij vermoeidheid (teveel gedaan)
het is volgens mijn ergo een teken dat mijn lijf stop zegt. een soort seintje.
als je dat hebt na een half uur lopen was dat volgens haar dus te lang en ben je over de grens gegaan. ik zelf zoek die grens vaak op maar heb dan alleen doof gevoel dronken loopje en wazig zicht.. dat is te overzien🙊

ik heb ook een leasie in mijn hersenstam
Laatst gewijzigd door Klick op 10 apr 2022, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Steenbokje76

Re: aangezichtspijn

Bericht door Steenbokje76 »

@Job
De Nervus trigeminus (drielingzenuw) ontspringt vanuit de pons in de hersenstam.
Er zijn 3 takken vanuit die zenuw verdeeld over het gezicht.
Eten, praten, de wind of kou, tanden poetsen, alles kan een trigger voor pijn zijn helaas.

De neuroloog kan evt de diagnose trigeminusneuralgie stellen.

De pijn kan idd weggaan en weer terug komen. Althans dat is mijn ervaring. Het is erg onvoorspelbaar. Sterkte!
Job

Re: aangezichtspijn

Bericht door Job »

Dankjewel, Steenbokje en Klick. Het scheelt al dat ik niet de enige ben.
Klick

Re: aangezichtspijn

Bericht door Klick »

@Job gek eigenlijk he dat je iets beter kan hebben als je niet de enige bent? herkenning doet zoveel.. ik hoop voor je dat het snel hersteld!

die drielingzenuw loopt vanaf je oor ergens.. 1 aftakking naar je voorhoofd, 1 naar je wang (tot precies de helft van je neus) en 1 naar je kin.
de andere kant hetzelfde. vandaar dat je een rechte lijn kan trekken over het midden van je neus naar beneden en omhoog.. aan de ene kant voelt het normaal en de andere kant niet. tong/tandvlees alles doet vrolijk mee.

bij mij zat het verdoofde gevoel (precies als of tandarts verdoving alleen dan duurde het veel langer) in de bovenste 2 takken. is helemaal hersteld, gelukkig, maar het speelt af en toe nog op als ik moe ben/teveel doe.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp