Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

aangezichtspijn

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marion1966

aangezichtspijn

Bericht door Marion1966 »

Is er iemand bekend met aangezichtspijn.

Begonnen met heftige scheuten van soms 45 min lang aan de linkerkant van mijn gezicht. Door medicijnen is het een stuk verbeterd maar niet weg.
Volgens de neuroloog komt dit niet zo heel vaak voor en kunnen ze via medicijnen alleen aan pijnbestrijding doen.

Ook is er gamma-knife hierdoor worden zenuwen uitgeschakeld maar ze kunnen niets garanderen en resultaten zijn onvoorspelbaar.
Knillis

Bericht door Knillis »

Je kunt onder het kopje “zoeken” (rechts van het midden bovenaan de pagina) de zoekterm aangezichtspijn typen en dan kom je verschillende topics tegen waarin geschreven wordt over aangezichtspijn.

Het schijnt een vreselijk nare pijn te zijn maar gelukkig kan ik daar niet over meepraten maar ik wens je veel sterkte en hoop dat je wat bruikbare antwoordden tegen komt.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Hoi Marion,

Sommige informatie op het forum vind je onder de Latijnse naam "neuralgie".

Het komt soms voor bij MS en is inderdaad erg lastig te behandelen.
Fratema

Ik ben wel bekend met neuralgie in mijn voet

Bericht door Fratema »

Ik ben wel bekend met neuralgie in mijn voet

Na enig zoeken blijkt Nortriptilline het beste resultaat te geven. Maar helemaal weg krijg ik het er niet mee
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb net als Fratema nortriptyline gebruikt, maar dat was voor zenuwpijn in mijn been. Het werkte (achteraf) ook voor aangezichtspijn.
Ik was er mee gestopt maar de pijn kwam terug. Nu heb ik Amytriptiline en ik heb al tijden geen aangezichtspijn meer gehad.
AngelNoa

Re: aangezichtspijn

Bericht door AngelNoa »

Een oud topic, maar het is wel waar ik aan denk; ok er zal ongetwijfeld een gat in mijn verstandkies zitten (foto gemaakt en hij zei stelling; daar zit een gat die moet er uit), maar de pijn die ik soms voel...zou dat misschien ook aangezichtspijn kunnen zijn? De kies voel ik alleen als een wat zeurend gevoel, maar met vlagen heb ik het idee of al mijn tanden aan die kant wat mankeren. Met pijnscheuten e.d. en dan weer uren lang vrijwel niks.

is er een manier om dat te testen/vast te stellen of gaat dat alleen uit wat je verteld aan huisarts, neuro of zelfs fysio of tandarts?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: aangezichtspijn

Bericht door Qanuk00 »

Pijn is heel lastig te testen waar het vandaan komt. Uitsluiten van problemen is naar mijn idee de beste manier om te ontdekken of het aangezichtspijn is.

Als bij de tandarts en de huisarts blijkt dat er geen bijzonderheden zijn (denk aan oorontsteking, neus/keel/bijholte ontsteking of tandproblemen. Je geeft aan de er in je verstandskies eruit moet, omdat deze problemen geeft. Dit kan heel goed de oorzaak zijn van die pijnscheuten.

Zelf zou ik eerst dat probleem oplossen en dan kijken of er verandering komt in de aangezichtspijn. Zo ja, dan is dat dus het probleem geweest, zoniet, dan zou je alsnog met de neuroloog kunnen overleggen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Steenbokje76

Re: aangezichtspijn

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marion1966; helaas ben ik bekend met trigeminusneuralgie. Bij mij is het begonnen met 2 aanvallen (van enkele uren per aanval )van pijn aan 1 kant van mijn gezicht.
Daarna was die helft van het gezicht en schedel doof (geen gevoel meer voor enkele maanden).
De oorzaak bij mij is een laesie in de hersenstam , oa vanuit daar ontspringt de trigeminus zenuw die dit kan uitlokken als er schade ontstaat bij deze zenuw.

Bijna dagelijks heb ik nu nog pijnlijke "stroom stootjes" (zo noem ik het zelf) in mijn gezicht. Die duren enkele seconden. En regelmatig pijn op mijn schedel op 1 specifieke plek. Daar waar in dec 2020 die urenlange aanvallen ook begon. Gelukkig blijft die pijn vooralsnog beperkt tot die specifieke plek.
Maar het is geen pretje ,aangezichtspijn. :-(
Stond bij die aanvallen zelfs op het punt om de ambulance te bellen...
Toen wist ik ook nog niet dat dit aangezichtspijn was... ik trok de pijn bijna niet meer . . Hele nare ervaring.

Denk dat het voor jou proberen is met diverse medicatie, kijken wat werkt.
Helaas werken veel meds niet hiervoor.
Ik wil gaan starten met pregabaline (lyrica)

Sterkte!
Bram_MSinbeeld

Re: aangezichtspijn

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Prof. G. schreef er vorige week een aardige newsletter over.
Steenbokje76

Re: aangezichtspijn

Bericht door Steenbokje76 »

@ Bram, bedankt voor de link naar de newsletter! Heel herkenbaar!
En fijn dat er ook medicatie tips worden gegeven.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp