Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zorgverzekeraars zekering

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marco1965

Zorgverzekeraars zekering

Bericht door Marco1965 »

Hi forum leden,

Bij mij is er afgelopen januari MS geconstateerd.

Nu zou ik gráág jullie advies willen om een goede zorgverzekeraar te nemen die een hoop dekt? Denk hierbij aan fysio en bezoek revalidatiecentrum en meer?? Ik betaal liever iets meer premie voor een goede zorgverzekeraar.

Met dank en groet,

Marco
Marina

Bericht door Marina »

Bij mijn weten wordt in ieder geval fysiotherapie voor MS vanuit de basisverzekering vergoed (als chronische aandoening die staat op de ‘chronische lijst’).
Billy

Bericht door Billy »

Mijn ervaring is ook dat ik geen aanvullende verzekering nodig heb voor de MS, bijna alles komt uit de basisverzekering.

Voor zoiets als mijn lenzen en tandarts wel, maar dat staat er los van.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Het revalidatietraject wordt vergoed vanuit de basisverzekering.
Fsyiobehandelingen niet.

Als je MS hebt krijg je fysiobehandelingen die nodig zijn vanwege MS (dus fysio voor andere zaken niet) vergoed vanaf de 21e behandeling. De eerste 20 moet je zelf betalen. Of je laat ze door een aanvullende verzekering betalen. Je zou dus kunnen kijken naar een aanvullende verzekering die 20 behandelingen vergoed. Als je die eenmaal hebt opgebruikt, dan hoef je de rest van je leven (tenzij ze die regel weer veranderen natuurlijk) de fysio behandelingen voor MS vergoed. Daarna zou je dus je verzekering weer kunnen verlagen.

De meeste verzekeraars geven de optie om je eigen risico per maand te betalen. Ik betaal 10 maanden lang € 38,50 extra, zodat ik niet ineens 385 euro hoef te betalen. Het is maar net wat je prettiger vindt. Mocht je je eigen risico niet volledig gebruiken, dan krijg je het teveel betaalde aan het eind van het jaar weer terug. Maar ja, 1 MRI kost al zo'n 700 euro, dus die eigen risico heb ik in januari al op. Zo geldt dat ook voor veel remmende medicatie.

Het is ook goed om even te checken bij welke aanvullende verzekeringen je een verklaring moet invullen. Ik weet toevallig bij Zilveren Kruis dat ze alleen bij de hoogste aanvullende verzekering (4 sterren) gaan vragen naar je medische achtergrond. Bij 3 sterren nemen ze iedereen nog gewoon aan.
Voor een basisverzekering moeten ze je sowieso verplicht aannemen (alle verzekeraars), dus dat is geen probleem.

Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

Heb ook geen aanvullende verzekering, alleen voor de orthopedische schoenen moet ik een eigen bijdrage betalen, maar dat vind ik geen probleem. Verder zit alles in de basisverzekering. Fysio, die eerst 20 behandelingen heb ik al jaren geleden gehad,had toen wel een aanvullende verzekering, maar is dus nu ook basis verzekering.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Hanna71;n472098]
Als je MS hebt krijg je fysiobehandelingen die nodig zijn vanwege MS (dus fysio voor an De eerste 20 moet je zelf betalen. Of je laat ze door een aanvullende verzekering betalen.
[/QUOTE]


Bij mijn zorgverzekeraar kreeg ik dat niet voor elkaar. De fysio die (nog) in mijn aanvullende verzekering zit kon ik niet gebruiken omdat ik een “chronische’ indicatie had en mijn fysio dus vanuit de basisverzekering wordt vergoed.

Helaas moest ik dus wel eerst 20 behandelingen zelf betalen. Een heel vreemde regeling eigenlijk want waarom moet dat? Het weerhoudt mensen niet om naar de fysio te gaan lijkt mij en rijk worden ze vast ook niet van die 20 behandelingen.

Ik heb de fyio uit de aanvullende verzekering jaren terug wel gebruikt omdat ik verwezen was naar de fysio van het ziekenhuis om een tensapparaat uit te proberen. Verder heb ik het nooit gebruikt omdat alle “kwaaltjes” die ik kreeg/heb behandeld worden als zijnde “chronisch” door mijn fysio.

De tegenwoordige aanvullende verzekeringen zijn intussen ook behoorlijk “uitgekleed” dus met een chronische indicatie eigenlijk ook helemaal niet nodig. Wel moet je dan weer een aparte tandartsverzekering afsluiten als je niet vooe onverwachte kosten wilt komen maar ook die verzekering is redelijk beperkt als je het betaalbaar wilt houden. In mijn geval 80% van de kosten tot 250 euro.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Knillis;n472101]
Een heel vreemde regeling

[/QUOTE]
Inderdaad een vreemde regeling. Ik vraag me ook af of dat klopt. Misschien verschilt het per verzekeraar, maar ik dacht dat dit (zoals ik het omschreef) de standaard regel was. Maar dat weet ik dus niet zeker. In ieder geval goed om dit ook even te checken bij de verzekeraar.
In ieder geval is het wel zo dat als je de 20 behandelingen gehad hebt, je gewoon kunt overstappen naar een andere aanbieder. Die neemt dan je "status" automatisch over, zodat je niet weer opnieuw 20 keer zelf hoeft te betalen. Dat heb ik ooit eens opgezocht en dat is dus in ieder geval wel een algemene regel.
Sara

Bericht door Sara »

Het is en blijft verwarrend...

Als ik het goed begrijp bedoelt [USER="20935"]Knillis[/USER] dat na de eerste 20 behandelingen de volgende (voor zover voor MS) allemaal persé uit de basisverzekering (en dus uit je eigen risico!) komen.

Als je verder geen zorgkosten hebt, betaal je dus ná die eerste 20 behandeling alsnog ieder jaar € 385,- aan fysiotherapie voor MS.

In ieder geval: de aanvullende verzekering voor fysio is van belang in het eerste jaar dat je MS-fysio krijgt! Daarna hangt het ervan af hoe je fysiotherapeut ermee omgaat. Als ie alles onder MS-fysio schaart, heb je geen behoefte meer aan aanvullende verzekering voor fysio.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik weet niet zeker of de eerste 20 behandelingen van het eigen risico af gaan, maar wat ik zo in mijn eigen overzicht zie is dat niet zo.

Bij de lijst met vergoedingen voor 2020 bij mijn Zilveren Kruis (3 sterren aanvullend) verzekering staat het volgende:
[quote]
U betaalt max. € 385,00 [URL="https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... isico.aspx"]eigen risico[/URL]
U betaalt alleen eigen risico vanaf behandeling 21. Loopt uw chronische indicatie door in het nieuwe jaar? U betaalt dan voor de behandelingen in het nieuwe jaar gelijk uw eigen risico.
[/quote].
Dit gaat over de chronische fysio.
Over de eerste 20 behandelingen (die bij mij vergoed worden uit de aanvullende verzekering) betaal ik dus geen eigen risico, maar zodra ik aan mijn gratis sessies toe ben (vanaf de 21e behandeling) dan ga ik wel eigen risico betalen.

Dit zal bij andere verzekeraars mogelijk anders zijn.
In ieder geval goed om dit te checken dus!
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=Hanna71;n472125]Ik weet niet zeker of de eerste 20 behandelingen van het eigen risico af gaan, maar wat ik zo in mijn eigen overzicht zie is dat niet zo.

Bij de lijst met vergoedingen voor 2020 bij mijn Zilveren Kruis (3 sterren aanvullend) verzekering staat het volgende:
.
Dit gaat over de chronische fysio.
Over de eerste 20 behandelingen (die bij mij vergoed worden uit de aanvullende verzekering) betaal ik dus geen eigen risico, maar zodra ik aan mijn gratis sessies toe ben (vanaf de 21e behandeling) dan ga ik wel eigen risico betalen.

Dit zal bij andere verzekeraars mogelijk anders zijn.
In ieder geval goed om dit te checken dus![/QUOTE]Maar daarnaast ben je met welke remmende medicatie sowieso je eigen risico kwijt dus wat er uit die pot wordt betaald zal mij een zorg zijn , elk jaar ben ik toch mijn eigen risico kwijt.

- Aubagio en nu elk jaar bloed afnemen voor lever functie

- elk jaar een nieuwe MRI of bij een nieuwe klacht gelijk binnen 2 weken een nieuwe MRI

- daarnaast 1x per week fysio met een verwijzing door de huisarts voor fysio i.v.m. klachten gerelateerd aan MS.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp