Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Neurostimulatie tegen overactieve blaas

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sara

Neurostimulatie tegen overactieve blaas

Bericht door Sara »

Ik kwam weer es iets tegen op twitter :D

Uroloog Michael van Balken schrijft

[quote]PATS! Aangenomen voor de neurologiedagen: zenuwstimulatie via de enkel #PTNS werkt bij geselecteerde neurologische patiënten (meerendeel #MS, #Parkinson) bijna net zo goed tegen klachten van een overactieve blaas als bij patiënten zonder neurologische oorzaak.

[img]https://pbs.twimg.com/media/EAtXrH1XYAE ... me=900x900[/img]

[/quote]

[url]https://twitter.com/MRvanBalken/status/ ... 4724960256[/url]
mari

Bericht door mari »

Ik heb dat ruim 6 jaar gedaan, hielp redelijk. Moest minder vaak plassen, kon het beter ophouden.
Nu een keer Botox gedaan, daar minder tevreden over....
Sara

Bericht door Sara »

Jammer, raimonnea :(.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar lees (ook op twitter :)) dat sacrale zenuwstimulatie (ook wel -modulatie genoemd) bij een overactieve blaas soms wél werkt ook als de zenuwstimulatie op je onderbeen níet werkt. Maar daar moet een apparaatje voor geïmplanteerd worden: [url]https://www.medtronic.com/nl-nl/patient ... lemen.html[/url]

Ik kan me voorstellen dat dan andere oplossingen, zoals medicijnen, eerder in aanmerking komen.
mari

Bericht door mari »

Bij mij bij PTNS waren veel mensen die ook ms hadden, veel ervaarden er serieuze verbetering.

beetje hetzelfde als wat ik al schreef, beter op kunnen houden, s nachts minder moeten plassen, minder vaak moeten overdag, minder ongelukjes etc.

Het kan dus echt het proberen waard zijn.
Het is niet zo dat je van klachten naar helemaal geen klachten gaat, maar serieuze verbetering is ook al heel wat waard. En het geeft geen bijwerkingen, die ik wel had met medicatie.
Nessa

Re: Neurostimulatie tegen overactieve blaas

Bericht door Nessa »

Al een wat ouder topic, maar zijn er mensen met recentere ervaring met neurostimulatie?

Ik ben sinds juni bij de bekkenfysio ivm overactieve blaas. De klachten zijn al behoorlijk verbeterd dankzij bekkenbodemtraining.

Maar er blijven wisselende klachten bij aandrang en de fysio vermoedt een neurologische oorzaak. Zij heeft dus TENS in de thuissituatie voorgesteld. Lijkt me best de moeite waard om te proberen.

Ervaringen?
Viridis

Re: Neurostimulatie tegen overactieve blaas

Bericht door Viridis »

Ik heb ervaring met TANS (Tibial Afferent Nerve Stimulation). 1 elektrode op mijn enkel en 1 op mijn heiligbeen.
Heb na 10 proefsessies in de praktijk van de bekkenbodemfysio zelf een TENS apparaatje aangeschaft vorig jaar en het juiste programma door haar laten instellen.

Gebruik hem 2 á 3 x in de week. Wanneer ik hem niet gebruik heb ik meer aandrang en moet ik vaker plassen.

Het is geen wondermiddel als in dat mijn klachten volledig weg zijn, maar ik ben zeer tevreden!

Ik plak de elektroden op mijn lichaamshelft die het minst is aangedaan zodat ik de prikkels beter voel.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp