Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

obstipatie/tips graag

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ekster

obstipatie/tips graag

Bericht door Ekster »

Hallo, sinds ik flink aan de morfine zit, heb ik als gevolg daarvan ook last van obstipatie. Daar heb ik een tijdje lactulose voor gebruikt, maar dat hielp niet veel.

Tijdens een opname in het ziekenhuis de afgelopen twee weken ben ik aan de movicolon gezet (2 keer daags) en daar drink ik me de blubber bij, maar toch heb ik vandaag pas op de vierde dag weer wat ontlasting gehad.

Tijdens de ziekenhuisopname heb ik ook twee keer een klysma gehad, maar ik wil het natuurlijk liever zonder kunnen.

Wie heeft hier nog wat tips voor die jezelf goed bevallen?

Alvast bedankt.
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Hoi Gerda,

Wat bij mij goed helpt is noten eten, vooral walnoten. De olie die in deze noten zit werkt laxerend. Je kunt zelfs walnotenolie kopen bij AH. Hij is wel duur maar deze olie kun je gebruiken in salades etc én het heeft een laxerend effect.

Wat ook goed helpt is lijnzaad. Een eetlepel per dag onder de yogurt, het liefst de magere zure biogarde. Even laten staan zodat de zaden kunnen wellen (dan werkt het beter) en daarna eten. Het is even wennen maar het effect is prima.

En dan natuurlijk zoveel mogelijk volkorenprodrukten eten. Maar dat wist je vast al.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.
gollem

Bericht door gollem »

ik ben overgegaan naar de movicollon liquid, sinasappelsmaak en dat helpt beter 2 keer daags 25 ml liter oplossen in 100ml water 1 keer inde morgen 1 keer ind e avond en dan tussen de midden lactulose als het helemaal niet wil.

en bij mij werkt koffie nogal laxerend en pruimen maar ik vind die gedroogde dingen niet echt geweldig
june

Bericht door june »

Het blijven natuurlijk huis-tuin-en-keukentips. Wat bij mij goed werkt is een mango. Een verse mango. Nog lekker ook en bij mij werkt dat laxerend. Mangosap van Coolbest heeft dat effect ook, duurt alleen wat langer dan bij een verse mango. Maar dit ben ik he? Misschien werkt het bij jou niet zo goed.

Maar je kunt het altijd proberen met een glas mangosap van Coolbest. Dat pak komt echt wel leeg want het is erg lekker.
Sara

Bericht door Sara »

Koffie werkt bij mij ook laxerend. Op de nuchtere maag, heerlijk :).

Of 't ook werkt als je echt obstipatie hebt? Ik hoop 't.

Heel veel sterkte in ieder geval, 't is niet leuk dat je je in allerlei bochten moet wringen vanwege de bijwerkingen van medicatie :knuffel:
Dawn

Bericht door Dawn »

Ik heb zelf al jarenlang last van obstipatie en al zo veel tips uitgeprobeerd en wat voor mij nu echt heel goed werkt is colon clean. Dit is een plastic pot met vezels ( ziet er een beetje uit als brinta ). Te koop bij de drogisterij, ook wel op internet.

Je neemt hier 1, 2 of 3 eetlepels van in een groot glas water en dan opdrinken. In het begin gebruikte ik 3 eetlepels op een dag, nu de ene dag 1, de andere dag 2 eetlepels en ga netjes elke dag naar de wc.

gr. Dawn
loesepoes

Bericht door loesepoes »

'smorgens een handje krenten of rozijnen op nuchtre maag en 'savonds vlak voor je naar bed gaat een handje
Dat elke dag herhalen
Bij mij werkt het prima
Lida

Bericht door Lida »

Hoi Ekster

Van zonnatura thee de natuurlijke stoelgang en ideaal gewicht. Je kunt dit om en om drinken of beide zakjes tegelijk laten trekken.
Helpt echt! Na twee dagen resultaat!
hero † 16-05-2015

Bericht door hero † 16-05-2015 »

Hoi Ekster.

Lijnzaad werkt prima maar wel de gebroken lijnzaad nemen.

Bij de ongebroken zie je vaak nog zaadjes in de ontlasting. Die hebben dus niets gedaan. Vandaar gebroken.

suc6 meid
MetYumi

Bericht door MetYumi »

ik heb van mijn huisarts Metamucil gekregen, het helpt goed tegen obstipatie. [url]http://www.metamucil.nl/consument_home.asp[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp