Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Relatie en gedragsverandering

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Guybrush

Relatie en gedragsverandering

Bericht door Guybrush »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum dus ik zal me even voorstellen.

Ik ben Marc 33 jaar en ik woon samen met mijn dochter (4) en zoon (3 maanden)
Ik heb een stabiele vorm van ms en heb er vrijwel geen last van.

Naja geen last van, ik merk dat ik cognitieve problemen ondervind.
Dit gaat gepaard met stemmingswisselingen en ontevredenheid.

Ik heb een relatie van 12 jaar waarin ik meerdere malen ben gestopt met de relatie.
Uiteindelijk kwamen we toch steeds bij elkaar.
Mijn vriendin was afgelopen jaar zwanger en ik heb tijdens haar zwangerschap niet voor haar klaar gestaan en gooide tijdens ruzies of discussies olie op het vuur, dit doe ik elke keer als we woorden hebben met elkaar.

Ik begreep van een lieve dame van de ms telefoon dat mijn gedrag vanuit de ms kan komen.
Omdat ik soms niet juist weet hoe ik moet handelen. En soms heb ik gewoon periodes van somberheid (geen idee waar dit vandaan komt) Mijn (ex) vriendin super goed voor me dus ik begrijp ook niet waarvoor ik doe zoals ik doe..

Ik loop al 8 jaar bij verschillende reguliere psychologen maar ik heb het idee dat mijn problemen op een ander vlak liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Kobus

Bericht door Kobus »

Mijn ervaring is dat de focus in eerste instantie op mij ligt en niet op wij = wegens weinig energie puur aan zefbehoud denken & sociale vaardidigheden op n tweede plan ( ook wel willen : maar niet kunnen wegens bijv. MS probleem )
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Geen ervaring mee. Maar ik moet wel gelijk denk aan Can Do. Reguliere psychologen weten denk ik weinig van ms. Bij can do wel.

Vervelende situatie voor jou en haar. En ook voor de kinderen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Welkom hier, Guybrush. Ik heb je topic verplaatst naar "de wereld", aangezien je niet meer zoekend bent in diagnoseland.

Iets meer verduidelijking van de opmerking van Elenitsa: het Nationaal MS Fonds organiseert Can Do trainingen. Meer informatie hierover vind je [URL="https://www.nationaalmsfonds.nl/wat-kun ... programma/"]hier[/URL]
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik denk ook dat het een goed idee is dat je samen met je ex-vriendin naar een can do weekend gaat.

Jullie moeten samen deze kinderen grootbrengen en nu reageer je je psychische problemen af op haar, maar wie weet ooit ook op je kinderen, als ze groter zijn.

Ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam woont, maar [url]www.psytobe.nl[/url] is het centrum waar vanuit de can do weekenden worden georganiseerd.

Dit is een centrum voor mensen met psychische klachten in combinatie met een chronische aandoening. Ik heb goede ervaringen met het can do weekend en de hulpverleners van psytobe.nl

Sterkte!
belladonna

Bericht door belladonna »

Wat goed dat je dit signaleerd en er actief mee aan de slag gaat.
Ook interessant dat je dit met ons wil delen.

Nu ik erover nadenk ben ik wel wat veranderd na de diagnose.
Ik was altijd erg meegaand, echt wel te.
Deed veel dingen terwijl ik daar eigenlijk geen zin in had
Ik kan dit niet meer, dat trek ik niet en daar heeft mijn man het best moeilijk mee gehad.
We zijn nu zover dat we elkaar vrij laten, voor mij een bevrijding.
Al voelt hij zich soms bezwaard.

Rond vier uur in de middag is mijn energie op,
het avondeten is niet gezellig bij ons.
Ik benoem ook dan ook dat ik moe ben en geen puf heb om te kletsen.
Het is niet anders.
Na het eten krijg ik weer wat energie.

Ik kan alleen maar zeggen, zorg goed voor jezelf, anders kun je een ander niets geven.
Dat dit pijnlijk is voor je (ex) vriendin is heel logisch .
Zij is ook vrij om voor zichzelf te kiezen.
Of..... zich wat meer gaat verdiepen in MS, zodat zij handvatten krijgt.
De band met jullie kinderen zal jullie altijd verbinden
Guybrush

Bericht door Guybrush »

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties.
De tip voor een can do weekend ga ik voorstellen aan haar, in de hoop dat er nog het een en ander te redden valt.
Ik woon overigens in Purmerend dus ik zal even iets in de buurt moeten zoeken, en anders toch naar Rotterdam.

Nogmaals bedankt!

Excuus voor het verkeerd plaatsen van mijn berichtje!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Wat goed dat je dit meteen voorstelt aan haar! In het weekend van 4 tot 6 oktober heeft can do ook nog plek, zou fijn zijn als jullie meteen door kunnen pakken.
Guybrush

Bericht door Guybrush »

Ik heb inderdaad gelijk contact gezocht met het ms fonds, bedankt voor de tip en de links!!
Helaas valt dit ook op vrijdag en zaterdag.
Deze dagen werkt zij en ze heeft geen dagen meer staan.
Haar baas wil niet mee werken (hij is nogal een botte ...) We zullen het nog verder vooruit moeten schuiven.

Ik heb wel contact gezocht met een maatschappelijk werker van ms anders.. hierop heb ik nog geen reactie ontvangen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp