Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Keizersnede en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
deerne

Keizersnede en MS

Bericht door deerne »

Hoi
Is hier iemand die bevallen is met een keizersnede na de diagnose MS? Kan dat met een ruggeprik? Hoe was je herstel? Ben je gelijk weer met medicatie begonnen?
Ik vind het zo spannend om met een keizersnede de controle over mijn benen te verliezen. Als alles maar weer goed terug komt, denk ik dan...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Geen keizersnede, maar wel een ruggenprik gehad tijdens de bevalling. De ms had totaal geen invloed op het terugkeren van het gevoel in mijn benen. Alles gaat precies zoals bij gezonde mensen.

Ik heb na de bevalling 10 maanden borstvoeding gegeven en toen begonnen met Tecfidera. Ik heb in die tijd alleen kleine shubs gehad. Echt mazzel gehad dus.

Ik ben inmiddels weer zwanger. Deze keer ga ik onder behandeling in het Zuyderland in Sittard-Geleen. Ik woon zelf in het westen, maar het Zuyderland is het enige ziekenhuis dat immunoglobulines voorschrijft aan pas bevallen MS'ers. Ik wil dit medicijn, omdat het het enige medicijn is waarbij je borstvoeding mag geven. Ik ben van plan weer lang te voeden.

Ze schrijven in Sittard dan een protocol voor mijn gynaecoloog hier, zodat ik niet in Sittard hoef te bevallen. Zou een beetje onhandig zijn ;)

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Heb je complicaties dat je een keizersnede krijgt? Succes met alles en veel geluk met je kind!
ekiaam

Bericht door ekiaam »

Hai Deerne,

Gefeliciteerd!

Ik ben een half jaar geleden bevallen middels een spoedkeizersnede.

Tijdens Mn zwangerschap heb ik me heel erg goed gevoeld! Met name Mn gevoelstoornis verdween zo goed als helemaal. En ik voelde me fit en niet moe
ekiaam

Bericht door ekiaam »

De helft van mijn bericht is niet gepost??

Ik ben bevallen via een spoedkeizersnede en een ruggeprik. Ik heb ook nog 2 dagen pijnstilling via de ruggeprik gekregen.

De ruggeprik heeft geen (nadelig) effect gehad op de ms.

Ik herstelde heel snel na de bevalling.

Helaas kwamen na een week of 10 al mijn msklachten weer terug.

Tijdens mijn bevallingsverlof heb ik elke dag een stukje gewandeld aan de wagen. Dat heeft heel goed geholpen om Mn conditie weer terug te krijgen.

Nu is het weer net zo als voor ik zwanger was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
deerne

Bericht door deerne »

[QUOTE=Toeter;n469397]
Ik woon zelf in het westen, maar het Zuyderland is het enige ziekenhuis dat immunoglobulines voorschrijft aan pas bevallen MS'ers. Ik wil dit medicijn, omdat het het enige medicijn is waarbij je borstvoeding mag geven. Ik ben van plan weer lang te voeden.

Heb je complicaties dat je een keizersnede krijgt? Succes met alles en veel geluk met je kind![/QUOTE]

Ik ben heel blij dat mijn neuroloog ook immunoglobulin heeft voorgeschreven voor direct na mijn bevalling. Ik beval in Heerenveen. Het kan dus wel op meer plaatsen. Ik wil ook heel graag weer zo lang mogelijk bv geven. Voor mijn zwangerschap had ik tecfidera.

Ik heb een placenta praevia. De baby kan er niet uit.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Oei met placenta praevia is er weinig te kiezen inderdaad. Heb je al overleg gehad met de anesthesist? Die kan ook vast geruststellen over ruggenprik en MS.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp