Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Keelamandelen en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
r_de_ruiter

Keelamandelen en MS

Bericht door r_de_ruiter »

ja ,bij mij zijn mijn neus en keel amandelen op 6-7 jarige leeftijd verwijdert,dit omdat ik heel vaak ziek was,daarna eigenlijk nooit meer tot bij mij de diagnose ms is vastgestelt in 2015
Sara

Bericht door Sara »

Interessant, ik kende dat verband niet! De complete tekst van de meta-analyse (een combinatie van allerlei studies) heb ik hier gevonden: [url]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3651719/[/url]

Een poging gedaan om in ieder geval de conclusie te lezen. Daar vind ik

[quote]
​This result of this meta-analysis suggests a statistically significant and clinically important increased risk for developing MS in those with tonsillectomy and appendectomy at ≤ 20 years of age. [B]Despite this significant finding, this in no way suggests or demonstrates causality[/B], in that epidemiological studies can only provide etiological clues at best. More rigorous prospective studies, with high statistical power, are needed to prove an effect. Future prospective studies, that take into consideration the long latency period between the age of putative biological onset and clinical onset of MS, are needed in order to definitively rule out any links between tonsillectomy (or other surgeries) and MS​​​​​​[/quote]

Oftewel, er is niet bewezen dat de operatie de óórzaak van de grotere kans op MS is. Nu ga ik fantaseren, maar het zou oom kunnen zijn dat die keelontstekingen juist voorkomen bij kinderen die later als volwassene een grotere kans op MS hebben.

Mijn amandelen zijn trouwens niet geknipt.
FleM

Bericht door FleM »

Mijn ouders wouden niet dat mijn amandelen werden verwijderd als kind. Daarom heb ik ze tot twee jaar geleden gewoon nog gehad (Had toen een paar keer flinke ontstekingen aan mijn keel amandelen). Maar ver daarvoor had ik de diagnose MS al. Heb wel eerder gehoord dat ze dingen verband houden. Mijn ouders vertelden mij ook dat zij daarvan overtuigd waren dat amandelen belangrijk zijn voor de gezondheid en dat het voor hun rede was om ze niet te laten verwijderen bij mij als kind
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Ben vroeger weinig ziek geweest en heb mijn amandelen nog.
Denk dat er heel veel factoren zijn die meespelen bij MS en dat dit er mogelijk 1 is.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

niks verwijderd hier...
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik heb nu 12 jaar MS en mijn amandelen nog altijd bij mij.
Suzan

Bericht door Suzan »

Mompelt iets over spijkers op laag water..... :tralala:
Billy

Bericht door Billy »

Hier zitten ze ook nog
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb zowel mijn amandelen als mijn blinde darm nog.

Er blijven elke keer maar weer zaken opduiken die mogelijk verband hebben met MS (amandelen, hepatitis B vaccinatie, roken, Ziekte van Pfeiffer, klap in de nek, etc), maar niet iedereen met MS heeft dat in het verleden doorgemaakt. Het lijkt er toch telkens weer op dat er vele factoren zijn die invloed kunnen hebben, maar dat het een optelsom van factoren is. Een soort bingo.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=raimonnea;n469726]

[USER="16302"]Suzan[/USER] bedankt voor je narcistische compliment. Graag een toontje lager en anders zappen naar een andere pagina.[/QUOTE]

... Anders zoek je even op wat narcisme is en zing je zelf een toontje lager. :cool: Toedeledoki.

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp