Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Podotherapeut

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Podotherapeut

Bericht door D-Cheryl »

Hallo allemaal,

Ik krijg steeds meer last van mijn rechtervoet. Ik heb pijn bij het lopen, onder de voorvoet: het lijkt alsof de (teenwortel?)botjes van de tweede en derde teen langs elkaar heen schuiven.

Mijn fysio verwees me door naar de podotherapeut, daar heb ik nu aan afspraak voor een analyse gemaakt.

Ik vermoed zelf dat het geen ms-ding is, maar ben heel benieuwd of jullie ervaring hebben bij de podotherapeut?
Vertel!
Sara

Bericht door Sara »

Ja, ik! Bij mij (ook) niet voor een MS-ding: iets met SI-gewricht en bekken, en beetje scheef, waardoor ik last heb van m'n bil/heup regio. Andere klachten dan jij dus, maar ik heb in ieder geval baat bij haar zooltjes. Een vólgende fysiotherapeut was jaren later heel ontevreden over haar aanpak, en stuurde me voor m'n knieklachten naar een andere podoloog. Lang verhaal kort... uiteindelijke terug naar de eerste.

Net als bij andere zorgverleners gaat ook dit niet altijd in één keer goed :D Ik heb leren zooltjes, niet degene waarvoor een afgietsel van je voetzool gemaakt moet worden. Die laatste vind ik niet te verdragen. Succes! :p
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Haha, oké!
Ik vroeg aan telefoon of het zooltjes zouden worden, ze zei inderdaad dat dat zou kunnen, of misschien schoenadvies.

Mijn zorgpakket vergoedt nu niks, dus ik ga een analyse laten doen en een begroting laten maken als ze denkt dat zooltjes gaan helpen. Over 3 maand mogen we tenslotte alweer overstappen, dus dan mag ik weer gaan rekenen.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Jup, ik heb overpronerende enkels (zakken zeg maar naar binnen) en x-knieën, waardoor mijn looppatroon niet goed was. Ik wikkelde mijn voeten niet goed af, waardoor mijn grote teen met lopen eigenlijk nauwelijks de grond raakte. Dit hebben we beetje bij beetje gecorrigeerd met steunzooltjes. Niet in een keer, want dat zou wel heel erg wennen zijn en het kan soms even zoeken zijn naar wat de ideale zooltjes zijn. Ik heb nu zooltjes voor in mijn gewone schoenen en aparte voor in mijn sportschoenen, omdat daar al een anti-pronatieblok in zit.

Mijn podotherapeut bekijkt sowieso eerst mijn voeten, zit er eelt op afwijkende plekken, hoe bewegen mijn gewrichten en laat me dan lopen over een elektronische plaat die laat zien hoe ik mijn voeten afwikkel. Ook laat ze me op een soort spiegel staan en laat ze me op blote voeten en op schoenen op en neer lopen in de behandelkamer. Ze legt ook altijd uit wat er goed en minder goed gaat en welke correctie er eventueel nog nodig is.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Ik heb ook al heel veel jaren zooltjes van een podoloog. Ik kom daar denk ik al bijna 20 jaar.
Had veel last van mijn enkels en ik dacht toen laat ik dat eens proberen, baat het niet dan stop ik ermee.

Ben nog steeds bij dezelfde podoloog, kom er 1x per jaar en hij kijkt ook hoe de voeten eruit zien, vraagt of ik pijnklachten heb, maakt een blauwafdruk en ook op die soort spiegel gaan staan waardoor hij de onderkant en drukpunten van de voeten kan zien.

De zooltjes maakt hij zelf, soms past hij ze aan en doet er nieuw leer over, soms maakt hij nieuwe.
De oude kan ik dan gebruiken in bv tuinklompen of zo.
Zelf koop ik altijd schoenen met uitneembare zolen zodat ik daar dan mijn zooltjes in kan leggen dat gaat prima.
Spunky

Bericht door Spunky »

ja, ook ik heb inlegzooltjes en ben daar heel blij mee (meestal). En ga zeker ééns per 2 jaar naar de podotherapeut (al wordt het maar gedeeltelijk vergoed, tegenwoordig).

Ik moest erg wennen aan de bulten die er op het zooltje zitten, mijn voeten zijn heel gevoelig dus soms voel ik ze nog zitten....maar mijn voeten hebben in jaren niet meer zo'n pijn gedaan als toen ik de zooltjes niet had (en al lopende ''vergeet'' ik de bulten te voelen onder mijn voeten).

Ik bleek platvoeten ( ;), tuurlijk) te hebben.

Heel veel succes

D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik ben er woensdag geweest: ik heb doorgezakte tenen, doorgezakte voeten en doorgezakte enkels. En doordat ik draai op mijn voet met lopen, irriteert dat met elkaar de zenuwen in mijn voet. Nou, moest er wel om lachen hoor. Alsof ik bijna in elkaar stort! :haha:

Ze heeft voor mij een testzooltje gemaakt en dan kan ik eventueel volgend jaar voor beide voeten een zooltje laten maken.

Nooit gedacht dat ik zelf aan de zooltjes zou moeten: het waren altijd mijn cliënten die zooltjes nodig hadden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp