Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Fysiotherapie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
diorama

Fysiotherapie

Bericht door diorama »

Hallo

Een vraagje, wie heeft ervaring met kinesitherapie na krachtverlies en hoe goed helpt het?
Ik heb vorig jaar een opstoot gedaan, mijn neuroloog geloofde niet dat het een opstoot was maar de professor waar ik mee gesproken heb begin oktober zei dat het zeker een opstoot was en ze heeft me kine voorgeschreven.

Vraag mij af hoe goed dat kan helpen en of ik mijn lichaam van vroeger terug kan krijgen :(
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

De meer gangbare naam op dit forum is fysiotherapie, en er zijn vele mensen die daar gebruik van maken. Het helpt je om de spieren actief te houden, en mogelijk zelfs een verbetering te krijgen. Beweging is sowieso goed bij MS, met of zonder fysiotherapie.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ga al 8 jaar 2 x per week naar de fysio om oefeningen te doen en ik denk (en mijn therapeute ook) dat ik er lichamelijk een stuk slechter aan toe was geweest als ik geen therapie zou hebben gehad.
diorama

Bericht door diorama »

Oei ja sorry, in België is het kine.
De rest van mijn tekst is weg !

nog eens typen. ik word niet graag geconfronteerd met mijn beperkingen maar daar heb ik in een half uur tijd serieus afgezien. Nu ook spier-en rugpijn
Sara

Bericht door Sara »

Het kan zijn dat je een beetje te hard van start gegaan bent! De volgende keer goed vertellen wat je ervaring was, dan kan de fysiotherapeut de therapie aanpassen zodat jij er iets aan hebt.

Succes!
diorama

Bericht door diorama »

Inderdaad Sara, kan nu zelfs niet meer deftig lopen of zitten :(
zo'n spierpijn... Denk niet dat het de bedoeling is dat je na fysio spierpijn ervaart.
Sara

Bericht door Sara »

Een beetje spierpijn mag, maar dit klinkt wel heel heftig. Wel een teken dat de conditie van je spieren beter kan. Er is vast nog wel wat te winnen. Maar rustig aan opstarten en het langetermijndoel voor ogen houden: zo fit en mobiel mogelijk blijven.

Succes!
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik sport twee keer per week en heb altijd in meer of mindere mate spierpijn na de sport/fysio. En dat wil ik eigenlijk ook. Want dan weet ik dat ik "op het randje" getraind heb. Soms heb ik echt heel erg spierpijn (dusdanig dat ik een paar dagen als een oude vrouw door het huis strompel) en dan weet ik dat ik m'n grens over gegaan ben.
Kan gebeuren, geen probleem, volgende keer ietsje kalmer aan. Van spierpijn houd je geen blijvende schade over, het is alleen pijnlijk omdat je te veel van je lijf gevraagd hebt. en dat herstelt ook wel weer. ;)

Waar ik een hoop spierpijn mee voorkom/verminder, is goed stretchen nadien. En dan niet 1 keer, maar een paar keer op de dag van het sporten om de spieren niet samen te laten krampen. Scheelt echt heel veel. :cool:
Ik eet altijd een banaan na het sporten. En en de dag van het sporten neem ik een extra pil magnesium bij m'n standaard dosis er bij.

En zo hoop ik m'n spieren in conditie te houden.
Nessa

Bericht door Nessa »

No pain, no gain:cool:. Spierpijn is een teken dat je je spieren goed aan het werk hebt gezet. En dat is nodig om ze sterker te maken.

Spierpijn is dus juist een goed teken, maar.... het mag maar 2 dagen duren. Datzelfde geldt voor stijfheid etc. Anders betekent het dat de training te zwaar is geweest.

Ik sport 3 keer in de week en hobbel zowat van spierpijn naar spierpijn:D. Ik merk juist dat die intensievere trainingen veel sneller zoden aan de dijk zetten. Juist door de grenzen op te zoeken, kun je kijken of je ze kunt verleggen. Soms ga je er overheen: tijdelijk ongemak, niet schadelijk.

Ook ik ben geholpen bij extra rekken en magnesium. Ook genoeg water drinken, een foamroller gebruiken of in de sauna gaan kan spierpijn voorkomen/verminderen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Diorama,

Ik hoop dat je door de spierpijn die je had (hebt) het nu niet gelijk opgeeft. Want je hebt laatst gewoon veel te veel gevraagd van je lichaam. Ook niet zo slim van de fysio, want die hoort juist in de gaten te houden dat je jezelf niet overbelast. Als je jarenlang niet of nauwelijks iets doet aan beweging, moet je lijf daar aan wennen. En dan kan het niet gelijk voluit belast worden.

Dus dat bewegen gewoon doorzetten, alleen niet met bruut geweld door duwen. Geef je lijf de tijd om te wennen. Want als het goed aangepakt wordt, heb je er echt alleen maar voordeel van.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp