Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Fysiotherapie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
diorama

Bericht door diorama »

Hey Suzan,

Wel ik moet morgen teruggaan maar zie het inderdaad niet zitten. Het is een jong meisje maar ze heeft wel een master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie in de neurologische revalidatie dus ik had echt gedacht dat ze wist wat ze deed. Ze zei ook dat ze veel MS patiënten heeft.

Als ze ziet dat mijn benen aan het beven zijn en dat ik twee keer gevallen ben, moet er toch een belletje rinkelen? Had ze ook gezegd dat ik sinds augustus 2018 niet gesport of echt bewogen heb.
Haar antwoord was gewoon: je valt heel plots hé? Het beven is omdat je benen vermoeid zijn...

Hmm ja. Ook geen opwarming of stretch er na.... Ik ga het haar natuurlijk zeggen morgen. Als ze haar werkwijze niet aanpast zal ik ergens anders naartoe moeten gaan want zo gaat het niet.
diorama

Bericht door diorama »

Hi Nessa,

Tuurlijk, no pain no gain, maar als je een jaar en twee maanden niets van sport gedaan hebt, zal die gain er niet komen met de pain...
Als je niet op toilet kunt zitten of deftig wandelen van de spierpijn, is er volgens mij serieus iets misgelopen met de fysiotherapie.

Nessa

Bericht door Nessa »

Toch niet persé hoor. Flinke spierpijn hebben mag echt wel. En daar hoort dan helaas een bewegingsbeperking bij. Dat is bij gezonde mensen al zo, dus waarom bij ons dan niet? En trillende benen is ook niet iets waarvan je in de stress moet raken, dat is verzuring en betekent dat je echt aan het werk bent.

Bedenk dat het voor de fysio vaak toch lastig in te schatten is wat wel en niet gaat. Iedere MS'er is daarin ook weer anders. Zelf kan ik oefeningen niet waarvan de fysio denkt dat ik ze makkelijk moet kunnen. En andersom zijn er oefeningen die ik tegen de verwachting in fluitend doe.

Er lijkt in jouw geval wel iets te bespreken zijn met de fysio. Allereerst natuurlijk hoe het nu met je spierpijn verder gaat en of de oefeningen (dus) niet te zwaar zijn geweest. Belangrijker lijkt echter dat je weinig vertrouwen in haar hebt...
noira

Bericht door noira »

Sinds 1 maand heb ik 2x in de week fysio om de kracht in mijn benen ( voor zover aanwezig ) te behouden of te verbeteren.

Netjes doe ik de oefeningen die ik met de fysiotherapeut heb besproken. Het is behoorlijk inspannend en voel nadien flinke spierpijn.

Vraag mij ook af of het wel goed is dat je na de training een min of meer een gebroken gevoel eraan over houdt.

Wel merk ik dat inmiddels het herstel na de training eerder intreedt.

Vooralsnog loop ik er niet beter door.

Wat niet is kan nog komen? ( hoop ik )
diorama

Bericht door diorama »

Hey Noira,

Dat vraag ik mij ook wel af. In 2013 heb ik nog Fysio gehad, was ook totaaal anders, 5 mins fietsen ter opwarming, wat rek en buigoefeningen met de therapeute zelf, dan evenwichtsoefeningen dmv een spelletje op de computer.

Ik kan u zeggen dat ik toen geen pijn had en ook geholpen geweest ben. Na de sessies ben ik niet meer gevallen en zat er meer kracht in mijn enkel/benen.

1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=noira;n470710]Sinds 1 maand heb ik 2x in de week fysio om de kracht in mijn benen ( voor zover aanwezig ) te behouden of te verbeteren.
Netjes doe ik de oefeningen die ik met de fysiotherapeut heb besproken. Het is behoorlijk inspannend en voel nadien flinke spierpijn.
Vraag mij ook af of het wel goed is dat je na de training een min of meer een gebroken gevoel eraan over houdt.
[/QUOTE]

Je mag er af en toe een gebroken gevoel aan overhouden, grenzen opzoeken of er al eens over gaan (bv bij krachtsoefeningen).
Elke keer betekent eigenlijk dat de sessies te zwaar zijn.
mijn idee hé


diorama

Bericht door diorama »

Jah, Sessie van vrijdag heb ik geannuleerd aangezien ik nog pijn had.
Vroeger ging ik ook nooit gaan lopen als ik nog spierpijn had van de vorige loopsessie, dusja.

Vanavond weer fysio maar zie het niet echt zitten. Ik had ze een bericht gestuurd om te laten weten dat ik veel pijn gehad heb en ga moeten annuleren. Ze zei dat het waarschijnlijk ietsje te zwaar geweest is.
You think????? :ogen::haha:
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi diorama,

Hoe is het nu? Al weer wat bijgetrokken?

Het nu niet opgeven hoor, want als je de beweging niet meer oppakt, ga je alleen maar meer en meer achteruit en dat wil je niet... :nee:
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik vroeg me ook af hoe het nu gaat. Nog geweest gisteren? En wat zei de fysio?

Een week last hebben is inderdaad echt te lang! Dan heb je echt te zwaar getraind.
De ervaring leert wel dat het voor het herstel goed is om juist dan na een dag of 3,4 wat lichte training te doen. Dat stimuleert de doorbloeding en daarmee het herstel en de afvoer van afvalstoffen.

Ik hoop dat de fysio goede ideeën heeft over een wat lichter programma. Beetje roeien, lopen, fietsen, handbiken met weinig weerstand? Misschien iets met lichte gewichtjes? Ik weet niet wat ze je vorige week heeft laten doen, want dat is duidelijk niet voor herhaling vatbaar...
diorama

Bericht door diorama »

Hey Suzan

Nee hoor, opgeven ga ik niet doen :ogen: Durf zelfs niet aangezien mijn nieuwe neuroloog gezegd heeft dat ik verplicht ben om fysio te blijven volgen. Ga luisteren :cool:

Hey Nessa

Allereerste oefening was dat ik tegen een muur moest gaan staan met een bal tussen mijn rug en de muur. Dan squatten voor 20 seconden en nog eens 2x herhalen.
Of op een trapje staan en met een voet tikken aan de grond, 30 seconden. Ook oefeningen gedaan op zo’n focus fitness balance trainer.
Waren echt te zware oefeningen voor iemand die zolang niets gedaan heeft. mijn neuro zei vorig jaar: luister naar je lichaam... en tjah, mijn lichaam zegt: werk – kook – zetel - slaap en repeat haha

Maar deze keer viel het beter mee. Eerst wat lichte spierversterkende oefeningen en dan evenwichtsoefeningen maar dan wel op de grond. Ik zou wel heel graag met tijd al die zware oefeningen ook wel kunnen. Hoop doet leven zeker :haha:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp