Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Geen griepprik via huisarts zonder MS medicatie?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Martine@

Geen griepprik via huisarts zonder MS medicatie?

Bericht door Martine@ »

Dit jaar en vorig jaar heb ik van mijn huisarts geen oproep voor de griepprik ontvangen. Vorig jaar was ik net verhuisd, dus dacht ik dat daarom iets mis was gegaan. Ik belde met de vraag waarom en het antwoord was dat er nieuwe regels zijn die bepalen dat MS op zich geen reden meer is voor de griepprik en dat alleen MS patienten met medicatie in aanmerking komen voor de griepprik. Ik gebruik tot nu toe nog geen medicatie en haal al een jaar of 10 de griepprik. Ik vind dit een bijzondere situatie, MS en griep/koorts is juist geen goede combinatie?? Nu werk ik in een ziekenhuis en heb ik de mogelijkheid om de prik daar te halen. Maar het komt er dus eigenlijk op neer dat je hem dan zelf moet kopen, ik zie dat als verkapte vorm van eigen bijdrage.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Sinds ik MS heb krijg ik elke jaar de oproep, ben nog nooit geweest maar daar gaat het niet om. Op mijn oproep staat dat ik wegens mijn medische situatie in aanmerking kom voor de prik. Ik kan me niet voorstellen dat dit anders is geworden en denk dat deze voorstelling van zaken niet helemaal juist is.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Voor zover ik begrijp vallen wij als MS-ers binnen de doelgroep van chronisch zieken die baat hebben bij de griepprik.
Ik heb ieder jaar een uitnodiging gehad van de huisarts: of ik wel of geen medicatie gebruikte maakte niet uit.

Ik heb de eerste keer wel zelf bij de huisarts aan moeten geven dat ik de prik wilde, maar heb hem nooit hoeven te betalen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Volgens mij niet afhankelijk van wel of geen medicatie. Zelf haal ik hem nooit, maar ik krijg wel de oproep. Ik zou het even aangeven bij je huisarts, dan krijg je hem vast ook vergoed.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik heb nog nooit een oproep gehad:weetniet:
Klick

Bericht door Klick »

ik zou gewoon even de huisarts bellen en navraag doen, ze hebben ze nu volop op voorraad.
Suzan

Bericht door Suzan »

Wat een rare (ongeïnformeerde) reactie van je huisarts. Ik krijg al zolang ik de diagnose heb de griepprik en heb nog nooit welke vorm van medicatie gebruikt.
Ms- patienten krijgen altijd die griepprik vergoed. Ik heb veel verschillende huisartsen gehad i.v.m. verhuizingen, en er werd nooit een punt van gemaakt.

Tenminste, ik ga er even van uit dat je in Nederland woont. Misschien dat het in België anders is? :weetniet:
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond, en daar werd het ook gewoon vergoed door de ziektekostenverzekeraar.

Bel anders even naar je ziektekostenverzekeraar. Het wordt echt vergoed hoor, je huisarts moet z'n huiswerk maken. :cool:
Nessa

Bericht door Nessa »

[URL="https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... -griepprik"]https://www.rivm.nl/griep-griepprik/...e-is-griepprik[/URL]

Als je deze link leest, dan kan ik je huisarts best volgen. MS staat niet als aandoening gemeld. Ook gaat MS an sich niet gepaard met minder weerstand. Met MS ben je niet kwetsbaarder voor de griep, zie [URL="https://www.mscentrum-adrz.nl/veelgeste ... griepprik/"]https://www.mscentrum-adrz.nl/veelge...gen/griepprik/[/URL]

Bellen met je huisarts kan natuurlijk altijd, en dat zou ik ook zeker doen. Want MS en koorts is idd niet fijn...
Knillis

Bericht door Knillis »

Je bent als MS patient niet vatbaarder voor griep maar als je griep krijgt dan kan de koorts ernstige gevolgen hebben voor de MS. Zo kan ik, als ik koorts krijg, niet meer lopen en dan is het nadat je weer koortsvrij bent maar weer afwachten of de benen weer zullen herstellen. De huisarts die ik destijds had vond het ook niet nodig dat ik een griepprik zou krijgen kreeg ik te horen nadat MS was vastgesteld. Nog diezelfde winter kreeg ik (met kerst) zo vreselijk de griep dat de huisarts nog bij me op huisbezoek ik geweest. Zijn conclusie was dat ik in het vervolg toch echt de griepprik zou moeten komen halen. En of het toeval is of niet, het is nu 24 jaar geleden, en ik heb nadien nooit meer griep gehad. Natuurlijk wel verkouden af en toe (en dat is al lastig genoeg) maar gelukkig geen hoge koorts meer.
Suzan

Bericht door Suzan »

Het klopt dat wij niet vatbaarder zijn voor de griep, alleen zijn de gevolgen erger.
Ik heb ooit eens een simpele middenoorontsteking gehad met flinke koorts. Op dat moment kon ik dus letterlijk niet meer voor mezelf zorgen. Was totaal afhankelijk van mijn toenmalige partner. Ik was een hulpeloos hoopje ellende die in bed omgekeerd en op het toilet gezet moest worden, zelfs nog geen bakje brinta in de magnetron kon zetten en al helemaal niet de lepel naar haar mond kon brengen, nada.

Het heeft iets van anderhalf jaar geduurd voor ik van dit geintje hersteld was en weer op het fysieke niveau van voor die ontsteking was.
Dit wil ik dus nooit meer meemaken, dat zal ieder begrijpen.
Toen begreep ik pas werkelijk wat mijn neuroloog bedoelde met "je moet geen koorts krijgen".... :hmmm:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp