Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verzekerd bij CZ? Op de wachtlijst!

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
june

Verzekerd bij CZ? Op de wachtlijst!

Bericht door june »

Na een lange afwezigheid ben ik er weer. :ogen:
Ik heb het erg druk gehad en er zijn hier de nodige zaken veranderd.

Het is alweer bijna tijd om van zorgverzekeraar te kunnen veranderen. Mijn advies is: kijk niet alleen naar de prijs maar ook naar het beleid van de nieuwe verzekeraar.

CZ stelt elk jaar een zorgplafond in. Dit betekent dat CZ contracten met ziekenhuizen, MRI-centrums, enz. afsluit en daarbij een zogenaamd zorgplafond instelt.

Dit betekent dat het ziekenhuis per afdeling een bepaald budget krijgt voor een medische behandeling en van dit budget moeten zij alle verzekerden van die zorgverzekeraar in dat jaar helpen.

Helaas is het budget dat CZ per jaar beschikbaar stelt véél te laag. Het geld is vaak al in september bijna op. Dit betekent dat men op de wachtlijst wordt geplaatst en vaak in januari van het volgende jaar geholpen kan worden, dan is er namelijk weer nieuw budget. (geld)

Dus je kunt beter in februari iets mankeren dan in oktober.

Ik sta ook op de wachtlijst. Ik zag op de website van de zorgverlener dat de gemiddelde wachttijd 5 dagen is MAAR voor verzekerden bij CZ is de wachttijd minimaal 3 weken!

Dit komt doordat er maximaal een aantal behandelingen per maand bij CZ mogen worden gedeclareerd, daardoor moet de behandelaar de behandelingen van verzekerden van CZ over langere tijd uitsmeren.

Als men de klant niet minimaal 21 dagen op de wachtlijst laat staan dan betaalt CZ de rekening niet is mij verteld door een medewerker.

Ik heb hierover contact opgenomen met CZ . Men vertelde mij dat dit het beleid is van CZ om de zorgkosten in bedwang te houden.

Wist u dit? Dit wordt ons niet verteld in die mooie reclamefilmpjes.

En CZ is niet de enige zorgverzekeraar die dit doet. Ohra, Menzis, Zilveren Kruis doen dit ook.

Ik vind het schandalig.


Billy

Bericht door Billy »

Dit is de afgelopen jaren al vaker in het nieuws geweest, ziekenhuizen die zelfs operaties uitstellen omdat de zorgverzekeraar niet meer wil betalen...
1207

Bericht door 1207 »

Nederland heeft z'n gezondheidszorg grotendeels geprivatiseerd

voordeel: de overheid draait met een overschot op de begroting en iedereen blij
nadeel: privébedrijven willen in 1e instantie geld verdienen en zijn geen nonprofitorganisaties. ziekte is gewoon het product waarmee men verdient. een brouwer verdient dan geld met bier.
Sara

Bericht door Sara »

Alle verzekeraars hanteren omzetplafonds, helaas. Ze zijn - in ieder geval voor volgend jaar - verplicht om dat te melden op de website, maar dan weet je nog niet hoe hoog dat plafond is, en of de kans groot is dat je vanaf pakweg oktober achter het net vist.

Een restitutieverzekering helpt bij sómmige verzekeraars. Ik ben bij FBTO, en heb het daar expliciet nagevraagd: voor hun restitutieverzekering geldt geen omzetplafond. Zo'n restitutieverzekering schijnt ook niet bij álle verzekeraars te helpen om door het plafond te breken. En hij is ook nog es duurder.

Helaas zijn ziekenhuizen nogal es geneigd om te gretig te behandelen, dus die zorgplafonds komen niet uit de lucht vallen (sorry voor de beeldspraak). Ze zijn echt bedoeld om de zorgkosten en dus onze premie een beetje in bedwang te houden.

Natuurlijk kan het héél vervelend zijn, daar doe ik niks aan af, en daarom heb ik ook voor die restitutieverzekering gekozen :). Gelukkig geldt het plafond alleen voor nieuwe behandelingen, en niet voor acute zorg (zoals de SEH en botbreuken bijvoorbeeld).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp